Håber at dette spørgsmål lander i det rigtige forumafsnit.

Jeg er i gang med at bygge en garage, og tænkte, om nogen her har styrkeberegninger på bjælken i taget. Den totale længde på bjælken vil blive ca. 9,5 meter, men en støtte vil stå ca. 3,5 meter ude fra en væg. Stående stolper vil bære bjælken fra pladen og op til kippen. Har også overvejet at sætte en skråstiver fra en af de stående stolper op til tagbjælken, som vil ligge omtrent én meter ud på bjælken, hvor den frit hængende bjælke så bliver 5 m. Kan man regne på den måde, eller har skråstiveren ingen funktion overhovedet? Det er også muligt at sætte en skråstiver fra den stående stolpe ud på bjælken.

Årsagen til, at jeg har tænkt mig at bruge bjælker, er, at jeg har fået fat i en HIB bjælke (hedder det så?) gratis, den er 160*160, men det er måske for lidt.

Det kan nævnes, at garagen er 8 meter bred, og pladetag vil blive lagt. Tips modtages med taknemmelighed om hvilken bjælke jeg bør vælge. :confused:

Men du kan ikke finde en til sådan bjælke måske? Skulle have brug for præcis samme mål, men 6 m er nok.

Med venlig hilsen, Nisse

Hej!
Jeg har fået fat i en anden bjælke nu, som jeg vil bruge, 240 HEB bjælke. Ikke gratis, men rigtig billig. Ligger på pladen og venter på at blive løftet op nu...:) Tak for svaret!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.