Vi har revet en væg mellem hall og dagligstue men vil gerne sætte en bjælke der. For at dele rummet lidt. Skal sætte noget der, da springet mellem loftgipsen er der.

Først tænkte jeg at købe 45 x noget (ikke besluttet mig endnu) og sætte gips rundt om.
Men overvejer at have en bjælke i stedet. Dog skal det passe sammen med en del af en væg, som er 70 mm.

Finder kun bjælker, der er 90 eller 95.

Så mit spørgsmål er, om man skal satse på gips i stedet da målene bliver rigtigere, men meget mere arbejde. Eller om man skal købe en bjælke, måske c24 og bede dem om at save den, så den bliver 70 mm tyk.

Hvad mener I?
 
Hvad mener du med balk? Træregler findes i 70x70mm fx.
 
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Hvad mener du med bjælke? Træregler findes i 70x70mm fx.
Man kan have limtræsbjælke i loftet mellem rum for at dele af.
70x70 er lidt lidt uden vil gerne det skal gå længere ned og se pænt ud. Behøver ikke være limtræsbjælke men noget der ser pænt ud
 
Magnus E K
Der skal findes limtræsbjælker, der er 66 mm tykke, hvilket måske er tæt nok på til at se godt ud? Fx 66 x 270.

Men ofte har man jo en bjælke i loftet for at erstatte en tidligere bærende væg (eller hvis det allerede fra starten kræves af bæreevnegrunde). Hvis dette ikke er nødvendigt her, så måske det bliver pænere uden? (Dvs at lave loftet på en anden måde i stedet.)
 
  • Synes
Eraze
  • Laddar…
surris
Findes lidt alternativer, som nævnes. Annars tale med et lokalt savværk og høvleri, så kan de save og høvle til den dimension, du vil have.
 
  • Synes
Eraze
  • Laddar…
Jeg limede to stykker 34x145 sammen for at få en "balk" i passende dimension i mit tag.
 
  • Synes
Eraze
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K sagde:
Der skal findes limtræsbjælker, der er 66 mm tykke, hvilket måske er tæt nok til at se godt ud? Fx 66 x 270.

Men oftest har man jo en bjælke i loftet for at erstatte en tidligere bærende væg (eller hvis det allerede fra starten kræves af bæringshensyn). Hvis dette ikke er nødvendigt her, så bliver det måske pænere uden? (Altså at lave om på loftet på en anden måde i stedet.)
Er ingen bærende væg. Andre alternativer velkommes. Vil bare gøre det så enkelt og pænt som muligt. Føler at hvis jeg skal i gang med at sætte gips og kanter, så er der risiko for, at noget går skævt.
 
JanneJanne123
Forstår jeg rigtigt, at "balken" altså skal være pynt?
 
  • Synes
Eraze
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 sagde:
Forstår jeg rigtigt, at "balken" altså skal være pynt?
Ja typ, den skal ikke bære noget væg. Bare være mellem 2 vægge
 
  • Synes
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 sagde:
Måske [link] ?
Kiggede på sådan nogle, men intet der passer til vores hus.
Tak alligevel :)
 
Kan du tage et billede, hvor du vil bygge om. Er det malet vægoverflade, hvor du vil bygge ned? Jeg ville bide i det sure æble og sætte træregler med gips på begge sider. Der er desværre ingen genveje, hvis du vil have det til at smelte ind i omgivelserne.
 
Forventningerne til slutresultatet bestemmer jo lidt, hvilken metode der er bedst. Jeg tror ikke, det er en så god idé at købe en hel balk, både fordi det er dyrere end nødvendigt og en balk er temmelig tung, kræver enten at der bygges stolper at lægge den på, eller så skal der være noget solidt at skrue den op i. Hvis I vil have, at det skal blive en glat og pæn kasse, så tror jeg, at reglar og gips er en vej at gå. Det går også fint at bygge en kasse af reglar og MDF, lettere at få flotte kanter, så mindre spartling og slibning. Det går fint at male med almindelig vægmaling, så længe man grunder først.
Hvis I vil have noget med træ-look, kan I bygge kassen af limtræ og male/bejdse eller behandle, som I ønsker.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.