Er i gang med at renovere en kælder og overvejer at udvide et vindue og en dør i en ydervæg af letbeton (det er et enetages hus i skråning med kælder).

Der sidder i dag et vindue, der er 60x60 præcis i loftshøjde. Jeg vil flytte det ned lidt og sætte et større vindue ind (B140, H100) og så skal jeg vel undvige for etageadskillelsen, har ved hjælp af dette forum fundet ud af, at bjælken skal overlappe vinduet med min. 150mm på hver side, hvilket betyder, at den skal være minimum 170 lang. Men hvor grov skal den være? Har tænkt at sætte en HEA bjælke.

Yderligere cirka 1,5 meter til venstre for vinduet sidder der i dag en "dværgdør" ca. 170 cm høj. Den vil jeg forstørre til en normalt stor yderdør, hvilket ville betyde, at bjælken bliver minimum 130cm lang. Igen er dimensionen spørgsmålet.

Jeg antager, at det er svært at svare på uden faktiske tal. Jeg ender sikkert med at få en byggemester til at rådgive. Men det ville være interessant at høre fra andre, der har lavet lignende arbejder, hvilke dimensioner de brugte, og om der findes en "standard" for hvad man skal bruge til et 140 vindue og en 100 dør med en overetage.

Nybegynder som I forstår....:o

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.