D
Hej,

Jeg overvejer at lægge et ståltag (TP20) på et koldt skur uden undertag. For at undgå kondensdryp fra taget overvejer jeg at bruge såkaldt kondensvæv fra Bison. Det jeg ikke forstår er, hvordan jeg skal gøre ved tagfoden.

I beskrivelsen står der, at vævet skal trækkes ud på fodpladen, og at underlaget for fodpladen skal indfældes i spærret. Men så kan jeg jo ikke lægge reglen, som jeg skal fastgøre pladen i, på den måde, som er angivet for TP20. Så dannes der en lomme til vandet.

Nogen?

• Diagram med to eksempler på montering af tagrender: venstre kort krog på tagfodsbræt og højre lang krog tættere på tagfoden, begge med forklarende tekst.
D
Skal jeg forstå Bisions anvisning sådan, at den sidste spærlægte ved tagfoden skal monteres med en lille afstand, så lægten kommer op fra fodpladen. Hvis jeg bruger en afstand på 10mm, dannes der en sprække, hvor vandet kan løbe over fodpladen og ned i tagrenden.

Kan en plade bøjes op i slutningen med 10mm?

• Diagram over tagkonstruktion med Bison undertag, bærende lægter og note om at undgå vandsamlinger ved lave taghældninger; Norosteel branding.
D Derbyboy sagde:
Skal jeg følge Bisions anvisning, så det sidste lægte ved tagskægget skal monteres med en lille afstand, så lægten kommer op fra fodpladen. Bruger jeg en afstand på 10mm, dannes der et mellemrum, hvor vandet kan løbe over fodpladen og ned i tagrenden.

Kan en plade bøjes op i afslutningen med 10mm?
Vi har nu samme problem her. Hvordan gjorde du det?

D
Jeg er ikke kommet så langt endnu.

Du må gerne meddele, hvordan du løser det.

Jeg tror dog, at det skal løses sådan her:

Tagregel, typ 45x145
Bisonväv
lægter, typ 12mm, som går ned over fodpladen og ligger på og langs tagryggen
sømregler for pladen
plade

Det er den der lægte, der skaber et rum, så det er muligt at sætte en sømregel ved tagafslutningen og samtidig kunne trække over dugen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.