Har lige repareret nogle mindre fugtskader på campingvognens hjørner og valgte Biltemas Multibond (MS polymer) til at lime med (for at udfylde mere end almindelig trælim og undgå at presse alt sammen, da limmet med PU og PL400 smelter celleplast og PL600 er kun til indendørs brug). Da plastmåtten skulle tilbage i et hjørne, prøvede jeg at lægge nogle strenge der også, men det blev ikke godt, og til min overraskelse kunne jeg (efter 24h) nemt trække måtten op igen! Prøvede at lime to træstykker sammen, ventede tolv timer, nemt at trække fra hinanden. Det føles som om de er limet med akrylfuge. Det er også nemt med en negl at 'pille de gummiagtige "limrester" væk og efterlade træet helt upåvirket, noget der er umuligt med f.eks. trælim.

Nogen der har erfaring med dette produkt?

Senest redigeret:
platon1980 platon1980 sagde:
Har lige repareret nogle mindre fugtskader på campingvognens hjørner og valgte Biltemas Multibond (MS polymer) at lime med (for at fylde mere end almindeligt trælim og undgå at presse alt hvis limet med PU og PL400 smelter celleplast og PL600 er kun til indendørs brug). Da plastmåtten skulle tilbage i et hjørne, prøvede jeg at lægge nogle strenge der også, men det blev ikke godt, og til min overraskelse kunne jeg nemt trække måtten op igen! Jeg prøvede at lime to træstykker sammen, ventede tolv timer, let at trække fra hinanden. Føles som om de er limet med akrylfuge. Det går også nemt at med neglen 'pillet' de gummiagtige "limrester" væk, og efterlader træet helt upåvirket, noget der er umuligt med fx trælim.

Nogen der har erfaring med dette produkt?
Ser ud som om der er lang hærdningstid? 3 mm/24 tim. "Alkydfarver kan få forlænget tørretid." dvs hvis det er "lufttæt" tørrer det langsommere. Ser at der findes en "rapid" version også måske den virker bedre?

Ja, havde håbet på det også, og jeg prøvede også at bøje lidt mellem to stykker, der havde tørret i tre døgn, de sidder bedre, men det lim, der er trykket ud i samlingen, kan stadig pilles af med neglen :(Det klæber og hæfter, men fæstner ligesom ikke ordentligt på træ, heller ikke på hårde materialer som plast og aluminium.

Jo, havde håbet på det også, og jeg testede også at bende lidt mellem to stykker, der havde tørret i tre dage. De sidder bedre sammen, men det lim, der er presset ud i samlingen, kan stadig pilles af med neglen :( Det klistrer og hæfter, men fæstner ligesom ikke ordentligt på træ, heller ikke på hårde materialer som plast og aluminium.
hvordan har limen været opbevaret?

K Klasklättermus sagde:
hur har limmet förvarats?
Ny patron direkte fra Biltema til limning.

P
Har limet med det lim og det binder godt. Det bliver dog aldrig hårdt, men mere som gummi eller silikone, når det er hærdet færdigt. Obs meget langsomt, hvis det er tætte materialer.

Ny patron direkte fra Biltema til limning.
det opfører sig som om det er frosset en gang

Jeg har brugt det som alternativ til akryl/latex fugemasse, det fungerer perfekt til det formål, og hæfter godt, hærder godt. Men jeg har ikke testet det som rent lim. Og jeg ville ikke blive overrasket, hvis det har lang tørretid i tætte rum.

Det bliver som sagt som silikone, men det kan males på.

Ja, det måske tager flere døgn at hærde ordentligt, men det er sjovt, at det er muligt at skrabe det bort med neglen. Limer lister i kælderen (mod pudsede vægge) med PL600, der pudset løsner sig, når jeg skulle fjerne en liste, og limen sidder godt i listen. Har også limet laminat på trappetrin, som sidder fast. Men det er som sagt kun til indendørs brug og måske ikke elastisk.

K Klasklättermus sagde:
det opfører sig som om det er frosset én gang
Det føles som en opløsningsmiddelbaseret lim, der mangler opløsningsmiddel, samme følelse går jeg ud fra?

MS-polymeren er fugthærdende, så hvis det er knastørt udenfor, hvilket det sandsynligvis er, tager hærdningen lang tid. Normalt er den adsorberede fugt på overfladerne, der skal limes, tilstrækkelig til hærdningen.

mattiasp mattiasp sagde:
MS-polymeren er fugthærdende, så hvis det er knastørt ude, hvilket det sandsynligvis er, tager hærdningen lang tid. Normalt er den adsorberede fugt på overfladerne, der skal limes, nok til hærdningen.
selv om vi ikke bor i en regnskov.
så burde det have hærdet en del

Limmede lidt aluminium mod plast i går, står at det skal virke, ha! Hvilken vittighed, omtrent samme vedhæftning som hæftemasse eller tyggegummi. Bliver nødt til at bruge CA der.

Jeg søgte på PL400, da jeg skulle ind på Biltema i dag, da jeg helst ville undgå at både besøge biltema og Jula.
Så dukkede dette "lim" op, præcis som om det skulle svare til PL400.
Jeg skal lime en lille træstykke på 1,5 meter mod beton.
Det var det dårligste lort, jeg har testet.
Hvordan kan de overhovedet foreslå dette som et rimeligt alternativ?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.