Hej
Jeg er i gang med en relativt (150M2) stor økonomibygning, som er isoleret og opvarmet. Nu er det snart tid til at få loftet op, og jeg overvejer at sætte en form for plademateriale f.eks. spånplade direkte på spærene. Er der nogen, der har tips til en anden enkel måde at opnå et acceptabelt resultat til lav pris?
Jeg er i gang med en relativt (150M2) stor økonomibygning, som er isoleret og opvarmet. Nu er det snart tid til at få loftet op, og jeg overvejer at sætte en form for plademateriale f.eks. spånplade direkte på spærene. Er der nogen, der har tips til en anden enkel måde at opnå et acceptabelt resultat til lav pris?
Osb er nok ingen højde, da det pga vægt og fugtfølsomhed vil begynde at hænge. Jeg ville nok have gips på loftet enten glat eller med faset gips.....men ellers findes der jo en hel del flotte almindelige indvendige lofter typ elit og huntonit...men så bliver det en anden udgift
/
M
/
M
Nu ved jeg ikke, hvad rummet skal bruges til, men grålumpapp + panlebrædder med sprække = snickarpen kan fungere. Råspont er helt OK.
Hvorfor skulle det begynde at hænge? Det er ikke min opfattelse, at OSB-plader begynder at hænge ned efter et stykke tid. Men selvfølgelig... Monterer man dem i et meget fugtigt miljø, med stor regelafstand, vil de sikkert begynde at hænge, men det ville gips også gøre under de samme forudsætninger.trojlee sagde:
Men for at antage at pladerne ville begynde at hænge, bør man dog kende regelafstanden, og den information tror jeg faktisk ikke findes i denne tråd.
Ang. fugten så findes der forskellige kvaliteter af OSB afhængig af anvendelsesområde. Der findes bl.a. fugtbestandige plader samt plader overtrukket med fenolfilm, som meget vel ville egne sig i dette tilfælde.
Senest redigeret:
Tanken er at montere direkte på spær, der sidder cc 1200
tak-ess er og fungerer som huntonit, men koster næsten halvdelen.
F.eks. Bauhaus plejer at have denne panel hjemme for ca. 100:-/kvm.
Jeg bruger den i vores hus, sømmer den fast med klammepistol og smalryggede (6mm) og lange (ca. 20-30mm) klammer, hurtigt som lynet.
Så får man plader og overfladebehandling i et og samme trin, og i princippet til samme pris som gips + spartelmasse + bånd + grunder + slutmaling.
Og ellers kan du overveje, om det går at bare spænde f.eks. vindväv under en glespanel af spigerläkt 25x38. Så er det meget billigt men grimt som natten.
edit: du nåede ind med et indlæg om cc1200.
Bruger du takess eller huntonit osv skal du først sætte glespanel, jeg mener at huske at takess vil have 28x70 gles i cc600.
F.eks. Bauhaus plejer at have denne panel hjemme for ca. 100:-/kvm.
Jeg bruger den i vores hus, sømmer den fast med klammepistol og smalryggede (6mm) og lange (ca. 20-30mm) klammer, hurtigt som lynet.
Så får man plader og overfladebehandling i et og samme trin, og i princippet til samme pris som gips + spartelmasse + bånd + grunder + slutmaling.
Og ellers kan du overveje, om det går at bare spænde f.eks. vindväv under en glespanel af spigerläkt 25x38. Så er det meget billigt men grimt som natten.
edit: du nåede ind med et indlæg om cc1200.
Bruger du takess eller huntonit osv skal du først sætte glespanel, jeg mener at huske at takess vil have 28x70 gles i cc600.
Senest redigeret:
elit kræver cc30 på sine indersider, jeg tror ikke, du får et godt resultat, hvad du end vælger, hvis du vælger at sætte op på cc120, muligvis noget som er spontet. Men som pbengtsson skrev, kan det jo blive flot med panelbrædder i det rette miljø...
Medlem
· Halland
· 4 523 indlæg
Byggmax billigste fulgips, fasede kortsider med båndsliber. Spartle og så brug Byggmax Loftmaling Premium, den dækker nogenlunde.
Et alternativ er måske billig råspont, som du skyder fast, giver jo en ægte træfornemmelse og kan holde til at fastgøre i. Evt. sprøjtemale over
/Anders
Et alternativ er måske billig råspont, som du skyder fast, giver jo en ægte træfornemmelse og kan holde til at fastgøre i. Evt. sprøjtemale over
/Anders
Luter nok mod råspont, så en eller anden hvid farve på. Plademateriale kræver, at man laver en ramme uanset hvad man bruger, og så bliver det både dyrere og mere besværligt.
I en økonomibygning i den størrelse, så er det kun råspont, der gælder. Synes jeg i hvert fald. (Hvis der ikke skal svejses eller arbejdes med andre varme opgaver der, så er det gips, der gælder)
Sprøjtemal det hvidt bagefter med billig loftmaling, så bliver det perfekt.
Så en bonde i en reklamefilm, der købte billig loftmaling, da han malede laden.
Sprøjtemal det hvidt bagefter med billig loftmaling, så bliver det perfekt.
Så en bonde i en reklamefilm, der købte billig loftmaling, da han malede laden.
Tak for alle svar, kun et tyvetal osb-plader tilbage at hæfte op, så er det tid til loftet...
Forhandler af OSB plader?eviljava sagde:Hvorfor skulle det begynde at hænge? Det er ikke min opfattelse, at OSB-plader begynder at hænge ned efter et stykke tid. Men klart nok... Monterer man dem i et meget fugtigt miljø, med stor afstand mellem reglarne, vil de sikkert begynde at hænge, men det ville gips også gøre under samme forudsætninger.
Men for at lave antagelsen om, at pladerne ville begynde at hænge, bør man dog kende afstanden mellem reglarne, og den information tror jeg faktisk ikke findes i denne tråd.
Ang. fugten så findes der forskellige kvaliteter af OSB afhængigt af anvendelsesområdet. Der findes bl.a. fugttætte plader samt plader belagt med phenolfilm, som meget vel ville egne sig i dette tilfælde.
TS skrev faktisk "direkte på spær", hvilket man kan antage, at han ikke vil bruge ekstra lægter, og nej så fungerer det ikke at sætte OSB med et c/c 120 mål.
Havde i og for sig håbet, at nogen ville svare, at de havde haft osb med cc 1200 i 20 år uden problemer. En pladeløfter og klammerpistol havde lagt loftet indendørs på en eftermiddag i så fald... Nu får det blive råspont i stedet.