J
Priserne på materialer er helt klart steget op.

Jeg arbejder på et simpelt udhus, vi har på grunden. ca 7.5m2. Jeg vil have vægge til at fæstne bænke og hylder, da jeg skal indrette det som mit snedkerværksted, så er det lige så godt at isolere det på den enkleste måde fra indersiden (i dag kun reglar og panel) og have gode vægge til at skrue hylder, bænke og værktøjstavler i. Gulvet er også ret elendigt. Det ville være fedt med noget massivt træ at lægge oven på det gulv, der ligger i dag.

Helst vil jeg have træ, da det ikke vil blive opvarmet andet end de få timer, jeg er ude om vinteren, og dermed tror jeg fx, at gips ikke har godt af at være koldt det meste af tiden. Ligeledes er træ lettere at skrue ting op i.

Jeg overvejede derfor ru beklædning på væggene, da huset er gammelt og skævt, er det også nemmere end plader... men selvom det er billigt, så løber det op i omkostning, hvis man både skal ind med gulv og ru beklædning på alle vægge.

Hvis det fungerer med gips, og det er flere gange billigere, kan jeg også overveje det, men da det er skidt at skrue hylder i, skal jeg alligevel have noget bagved, jeg har lidt tilovers-blevne OSB, spånplader mm, jeg kan i hvert fald bruge. Ligesom gipsplader stående, jeg gerne vil af med. Men jeg tror som sagt, at det er mere arbejde og måske ikke fungerer i et koldhus?

Tips til det billigste panel hhv. gulv til at lægge i et simpelt skur.

Er byggmax billigst?

Råspont 20mm
Gulvet kan eventuelt belægges med en oliehærdet board for enkelt og billigt at få det glat og let at rengøre.

Senest redigeret:
  • Synes
JohanLun
  • Laddar…
P
For at finde den billigste byggemateriale besøger du passende byggemarkedernes hjemmesider, som typisk har priser listet.

Ved du præcis, hvad du skal have, og det begynder at være lidt mængder, kan det være en god idé først at ringe og derefter maile en sælger hos professionel byggemarked - Beijer, K-Bygg, mfl.

Osb kan for øvrigt fungere på vægge, billigt og grimt. Ru brædder på gulv føles spinkelt og som en smudsfælle, se om du kan finde glat brædde 28x120 i stedet?

J
Den ofrivillige klåparen sagde:
For at finde den billigste byggemateriale besøger du passende byggemarkedernes websteder, som typisk har priser listet.
Jeg har ledt lidt rundt, men det er svært at vide, om man har fundet det mest prisvenlige produkt... Der kan jo være nogen, der allerede har researchet og ved, at der findes et utroligt billigt panel i en bestemt byggemarked...
Ved du præcis, hvad du skal bruge, og det begynder at være lidt mængder, kan det være på tide først at ringe og derefter maile en sælger på proffsbyggehandlen - Beijer, K-Bygg, m.fl.
Det er jo et lille bitte udhus, så snarere at det går med hvilket som helst "restmateriale".
Osb kan for øvrigt fungere på vægge, billigt og grimt.
OSB / Spån fungerer dårligt, da når det er skævt og lille, er det svært at få det tæt mellem pladerne og i hjørnerne.

Det behøver ikke være pænt som "inde", men vil heller ikke have, at det skal se ud som crap.

Jeg begyndte med OSB, jeg havde til overs i en del af samme skur for nogle år siden (det er fra begyndelsen to dele), og beklædte så alt med perlestaff (som jeg dengang fandt billigere, men tyndere end rupløjning). Saunapanel kan jo også fungere. Er det for tyndt, så går det ikke at skrue hylder i, men hvis man sætter lidt rest OSB / spån under, så kan det jo fungere, så kan det være ret grimme plader, eftersom de dækkes.

Rupløjning på gulv føles svagt og som en smudsfælde, tjek om du finder glatpløjning 28x120 i stedet?
Rupløjningen plejer jo at være "rå" på den ene side og høvlet på den anden... Egentlig ville jeg gerne have rettet gulvet lidt op, men lægger jeg rupløjning direkte på, er der et tykt men skadet gulv nedenunder.

• Synes
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
J
Kan byggvarehus sælge ud af grimt eller beskadiget træ, i et strikkeværksted behøver ikke alt at være perfekt...

Hvor ender de pakker, hvor fer og not er beskadiget, eller plasten er i stykker, og træet er snavset?

Det bliver jo ikke træ for mange tusinde uanset, men når man mest skal bruge det til funktion, føles det unødvendigt at købe meget fint træ.

P
Jeg forstår. Råspont bliver toppen så, tror jeg.

Hvis det ikke er tidskritisk, men pengekritisk, måske kan du se, om der dukker noget brugt op?

Ellers tror jeg, at råspont koster omtrent det samme næsten uanset hvor man køber det.

J
Det er mest, at det ville fungere fremragende med andrasortering, men det ser ikke ud til at findes.

Det er irriterende, at det som for et par år siden kostede en femhundring nu koster 1500.

P
Ja det er så fandens trist, at alt er blevet ukristeligt meget dyrere. :(

Som skovejer er jeg dog glad for, at det endelig er muligt at få fornuftig betaling for råvaren og synes, at de ca. 120-150kr/ kvm som råspont koster i handelen er helt rimeligt.

Visst kan man bruge alternative mtrl som OSB, men svensk træ har sine fordele, og i TS's tilfælde er råspont sandsynligvis det rimeligste både økonomisk og arbejdsmæssigt.

J
F fribygg sagde:
Som skovsejer er jeg dog glad for at det endelig er muligt at få fornuftig betaling for råvaren og synes at de ca. 120-150kr/ kvm som råspont koster i handelen er helt rimeligt.

Selvfølgelig kan man bruge alternative mtrl som OSB, men svensk træ har sine fordele og i TS tilfælde er råspont sandsynligvis det mest rimelige både økonomisk og arbejdsmæssigt.
Jeg tænkte måske forkert i min overslagsberegning, eller fandt jeg en usædvanligt dyr råspont første gang jeg søgte...

https://www.hornbach.se/p/osb-skiva-3-eco-11x897x2500mm/5937285/

https://www.hornbach.se/p/raspont-rillad-g4-3-17x95x4800mm/5116821/

Hvad bliver m2 prisen på råspont? Det burde være at den er næsten 10 cm bred så det går godt 10 m for 1 m2? Så er det jo næsten samme pris som OSB...

For godt 100kr/m2 føles det helt ok.

Gulvet derimod, råspont er vel lidt spinkelt at lægge, selvom man lægger ovenpå? Eller kan det fungere som et enklere gulv? For at få det lige kan jeg være nødt til at lægge under, men hvis jeg lægger tæt eller plade der hvor der skal fyldes, så burde det vel kunne fungere?

Eller er det at spare for meget? Et rigtigt fyrretræsgulv ville være at foretrække, jeg ved at byggmax og lignende har solgt ud af sådant som lå i stativet og havde mange knaster, lidt skader osv. for næsten ingen penge ved en lejlighed jeg har været på byggemarkedet... Brændes sådant op eller er det værd at spørge om de har til billigere pris?

J JohanLun sagde:
Jeg tænkte måske forkert i min overslagsberegning, eller fandt jeg en usædvanligt dyr råspont første gang jeg søgte...

[link]

[link]

Hvad bliver m2 prisen på råspont? Det burde være, at den er næsten 10 cm bred, så det går godt 10 m for 1 m2? Så er det jo næsten samme pris som OSB...

For lidt over 100 kr/m2 føles det helt okay.

Gulvet derimod, råspont er vel lidt spinkelt at lægge, selvom man lægger ovenpå? Eller kan det fungere som et enklere gulv? For at få det lige kan jeg have brug for at lægge under, men hvis jeg lægger tæt eller skive der, hvor det behøver at fyldes, så burde det vel kunne fungere?

Eller er det at spare? Et rigtigt fyrretræsgulv ville være at foretrække, jeg ved, at byggmax og lignende har solgt sådant, som lå i stålstilladser og havde mange knaster, lidt skader osv. for næsten ingen penge ved et tidspunkt, jeg var på byggemarkedet... Brændes sådan noget op, eller er det værd at spørge, om de har til billigere pris?
Råsponten du linker til, ser jeg som billig, da den ikke engang koster 110 kr/kvm.
Gå op til 20 mm tykkelse, det føles meget mere solidt uanset, om du har den på et ydre tag eller som planlægger.
Visst kan du købe og bruge et entums fyrretræsgulv af anden sort til vægge og gulv i dit skur, men det bliver vel dobbelt så dyrt, og du var vel interesseret i en lav pris?

J
F fribygg sagde:
Råspånten du linker til ser jeg som billig, da den ikke engang koster 110kr/kvm.
Gå op til 20mm tykkelse, det føles meget mere solidt, uanset om man har den på et ydertag eller som planlægger.
Selvfølgelig kan du købe og bruge et tomme fyrretræsgulv af en anden slags til vægge og gulv i din skur, men det bliver vel dobbelt så dyrt, og du var vel interesseret i en lav pris?
Vægge er råspont tilstrækkelig.

Min overvejelse var, om råspont fungerer på gulv ... ?

J JohanLun sagde:
Vægge af råspont er tilstrækkelige.

Min overvejelse var om råspont fungerer på gulvet... ?
Det bør fungere, mange lægger 20mm råspont for at kunne bevæge sig på loftet og kunne opbevare ting der, så hvorfor skulle det ikke fungere i dit skur?

At have samme materialer i samme tykkelse på væg og gulv tænker jeg har fordele, da det kan mindske træspildet og gøre, at der bliver færre eller ingen stumper tilbage at opbevare, når du er færdig.

Hvis du har eller kan låne en sømpistol, er det meget hurtigere og nemmere end at håndsømme.

• Synes
JohanLun
  • Laddar…
J
F fribygg sagde:
Det bör fungera, många lägger 20mm råspont för att komma fram på vinden och kunna förvara grejor där så varför skulle det inte funka i din bod?

Att ha samma mtr i samma tjocklekl på vägg och golv tänker jag har fördelar då det kan minska virkesspillet och gör att det blir färre eller inga bitar kvar att förvara när du är färdig.

Om du har eller kan låna spikpistol är det ett oerhört mycket snabbare och lindrigar än att handspika.
Har en spikpistol som räckt till tex pärlspont, men osäker om den räcker till råspont, men jag tror nästan det om jag hittar längre spik. Kan ju kombinera, ett par rejäla vanliga spik och resten spikpistol.

River bort en dåligt gjord golv, han som bodde här tidigare isolerade hälften men det var gjort så dåligt att det blir lättare börja om.

Boden är nog 100 år gammal, lappad och lagad men ligger mot gatan där det är prickmark så det är till att nöja sig.

J JohanLun sagde:
Har en sømpistol som har været tilstrækkelig til fx perlespont, men usikker på om den er nok til råspont, men jeg tror næsten det, hvis jeg finder længere søm.
Så tror jeg, at du har en dyckertpicka.

I en sømpistol kan du normalt have 50-90mm lange søm, og tre tommer er jo fint til een tommers træ, jeg har aldrig set råspont grovere end 23mm.

• Synes
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.