Har tre spørgsmål om Betonskrue da jeg aldrig har brugt det før.
Jeg tænkte at sætte en indvendig dørkarm med betonskrue. Tættest på karmen er der muret et lag med røde mursten og bag dem, altså resten af væggen, består af lekablokke.
De spørgsmål jeg så har er.
1. Skal jeg forsøge at bore i mørtelen mellem murstenene eller midt i murstenene?
2. Hvor dybt bør man bore for korrekt fastgørelse?
3. Hvilken dimension på bor skal jeg bruge? Står intet på emballagen udover at skruen er 7,5 mm. Skal jeg bore med 6 mm eller måske 5,5, da hullet plejer at blive ca. 6 da?
Jeg tænkte at sætte en indvendig dørkarm med betonskrue. Tættest på karmen er der muret et lag med røde mursten og bag dem, altså resten af væggen, består af lekablokke.
De spørgsmål jeg så har er.
1. Skal jeg forsøge at bore i mørtelen mellem murstenene eller midt i murstenene?
2. Hvor dybt bør man bore for korrekt fastgørelse?
3. Hvilken dimension på bor skal jeg bruge? Står intet på emballagen udover at skruen er 7,5 mm. Skal jeg bore med 6 mm eller måske 5,5, da hullet plejer at blive ca. 6 da?
Tak for hurtigt svar.
Jeg udtrykte mig selvfølgelig lidt forkert på spørgsmål to.
Jeg tænkte nærmest, hvor lang skrue jeg har brug for, eller måske endnu mere korrekt, hvor langt skruen skal gå ind i væggen, for at give tilstrækkelig fastgørelse til en dørkarm? Fastgør betonskrue lige så godt, dårligere eller bedre end en tilsvarende lang skrue og plug?
Med tanke på at det er en stenrække, (ca. 6 cm), og derefter leka, skal jeg igennem stenen og ind et stykke i lekablokken for at undgå belastning kun på stenene? Er jeg overdrevet bekymret nu eller?
Jeg udtrykte mig selvfølgelig lidt forkert på spørgsmål to.
Jeg tænkte nærmest, hvor lang skrue jeg har brug for, eller måske endnu mere korrekt, hvor langt skruen skal gå ind i væggen, for at give tilstrækkelig fastgørelse til en dørkarm? Fastgør betonskrue lige så godt, dårligere eller bedre end en tilsvarende lang skrue og plug?
Med tanke på at det er en stenrække, (ca. 6 cm), og derefter leka, skal jeg igennem stenen og ind et stykke i lekablokken for at undgå belastning kun på stenene? Er jeg overdrevet bekymret nu eller?
Ok, med lidt eftertanke så er det jo sådan, at jeg har intet "bagom" at bekymre mig for, så hvis jeg tager en lidt længere skrue end nødvendigt, så er det jo ingen skade sket. Bare jeg sørger for at bore mindst en halv cm dybere, end hvad skruen kommer til at gå, Jeg tager lidt i overkanten, så bliver det nok godt.
Tak for hjælpen.
Tak for hjælpen.
Dørkarme sætter man fast med karmeskruer. Betonskruer plejer at dreje rundt, hvis de bruges i tegl, leca eller mørtel, da det er meget mere porøst end beton. Du bør bruge plug i stedet. Eller bruge adjufix hylstre og skrue dem fast med en letbetonskrue, også kaldet leca-skrue.
betonskrue virker i tegl. dog ikke i fugen.byggolle sagde:
du plejer at kunne få mindst 1kN hvis du gør det rigtigt
Så når man anvender Essve's Induproggar til karminfästning kan man vælge at enten følge Hubbes råd om deres produkter, eller også følger man Essves råd om deres produkter (og bruger deres betonskruv i tegel). Valgfrit selvfølgelig! 
Skiller det om det er hulsten eller massivsten? Men hvorfor gøre det besværligt? Det handler om en inderdør....bor, plug og skru fast.
Går jo hurtigere end at skrive et indlæg på byggahus.
Går jo hurtigere end at skrive et indlæg på byggahus.
forskellige betonskruer findes jo. man tjekker hvad de kan klare. essves beton virker i murstenHubbe2 sagde:
Klik her for at svare