Så dukkede et nyt dilemma op i udendørskøkkenbyggeriet.
Se billede, støbt og monteret den ene betonskive. 45 mm tyk. Næste skive, til venstre, skal grillen mures op på (ja, bliver en stor grill ).
Ovenpå mures tegl i "firkantet U-form", måske 60 cm høj, så en skorsten i plade. Men den konstruktion ovenpå skiven bæres jo op af lecablokken under, så jeg ser ingen problemer der.
Bekymrer mig dog lidt for skivens egen vægt og bæreevne i midten mellem understøtningerne. Det "åbne fritbærende" område uden støtte af mur under er 110x60 cm. Lecamuren bagtil 20 cm, 15 cm på kortsiderne. Rejælt understøttet altså, men kan 45 mm skive blive for tynd? Undgår helst at gøre den tykkere, bliver besværligt at løfte.
Det eneste, der skal mures på skiven, hvor den ikke har støtte under, er et lag ildfast tegl, vælger jeg 25 mm tyk taler vi om jævnt fordelt 35 kg. Så tilføjes maden selvfølgelig
Overvejet ekstra armering i form af 3 langsgående 8 mm jern, der najes på måtten, måske mure et T-jern ind på langs, som ligger på understøtningerne, og som skiven kan hvile på.
Tak. Jeg kører med det, 45 mm skive, tre ekstra 8mm armeringsjern foran på måtten, og så indmuret T-jern en dm ind fra skivens forkant, hvor den kan hvile. Bør fungere, synes man.
Det lyder som om pladen ikke vil være synlig, og så kan der jo være fordele ved at støbe den på stedet .. 45 føles tyndt for noget, der skal bære vægt overhovedet. på det spænd ..
Pladen vil blive synlig, men iom at vi bygger grillen (hvis murstenmur ender lige oven over lecamuren under pladen) spiller det iøvrigt mindre rolle æstetisk om den skulle blive tykkere.
Havde jo først tænkt at støbe den på stedet, og gøre den tykkere, men eftersom den skal være 25 mm bredere rundt om (drypkant, med rille nedenunder for at lede regn væk fra den pudsede lecamur) bliver formbygningen lidt mere tidskrævende, med støtter nedenunder osv.
Ville simpelthen spare tid og genbruge eksisterende støbeform. At løfte den på plads var ikke særlig hårdt, bemærkede jeg på den første plade.
Man kunne jo mure to stk. T-jern ind nedenunder måske.
Eller så lægger jeg en 1 cm liste på formen og hæver til 55 mm. Suk, alle disse valg
Ja, det skal jeg jo. Du mener at betonens styrke bliver påvirket? Risiko for revner selvfølgelig..
Ja ... Jeg har selv bygget en brændeovn og forsøgte at finde information om, hvordan det påvirker, men det var ikke helt let .. De fleste synes at være enige om, at beton ikke kan lide høje temperaturer over længere tid, men det meste information handler om huskonstruktion og brand.. Armering+beton + varme synes at være ok, så længe opvarmningen sker langsomt og indenfor en vis "normal vejr-interval" ... Sker det hurtigere, kan betonen ikke følge med og der opstår revner..
Der findes jo forskellige typer af ildfast mursten, fra dem der suger varme til sig som en svamp, og omvendt (plejer at kaldes isolerende ildfast mursten), og den isolerende mursten er betydeligt lettere ... Kan være en yderligere fordel i dit tilfælde ..
Ok, tak for info, må jo vælge isolerende i så fald! Beregnede at hver ekstra cm øger vægten med ikke mere end 28 kg (densitet 2,35 kg/dm3), så det føles overkommeligt at lægge på 1 cm i så fald, og gøre den 55 mm tyk, inkl. T-jern som støtte altså. 156 kg bør vi kunne løfte.
Nu har pladen haft tid til at hærde, mens vi har været bortrejst. Tid til at montere.
Bliver igen lidt usikker på, om man virkelig behøver at støtte med indmuret T-profil over åbningen (lidt doven, indrømmer).
55 mm plade, armering nederst i formen iflg. billede, med to ekstra 8mm-jern svejset foran. 110 cm åbningsmål. Skal den ikke kunne bære et (let) lag ildfast tegl?
Søgt, men ikke fundet nogen info om styrke og spændvidder.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.