Jeg har set et par af dine indlæg, hvor I anbefaler betonvæg som I bygger med:
Færdig betonvæg, (50 mm beton, 200 mm isolering, 22 mm glespanel, 13 mm gips) pudset yderside med valgt struktur koster: 2210:- per løbende meter + moms

Hvorfra køber I disse vægge? Har de en hjemmeside, hvor man kan se, hvordan det bygges?

Hvad har I for tag på dette betonhus?

Det er jo tiltalende, at det er mere vedligeholdelsesfrit end træhus... (har jo oplevet at skifte panel på et lille rækkehus en gang og malet en facade på en mindre villa)
 
Vi valgte beton af den grund, vedligeholdelsesfri i mange år ;D
Væggene laves af et datterselskab til Finja, "Östra Grevie" i Vellinge.
Huset er i 1.5 plan så det er kun ydervæggene, vi laver i beton, resten er i træ. Taget med betonpander er som vanligt en trækonstruktion.
Gavlene til kviste har vi valgt at lave i beton også, men siderne kan ikke laves, så de bliver i træ, som man skal pudse i efterhånden.
En "normal" konstruktion er at lave hele kviste i træ, men vi komplicerede konstruktionen lidt, fordi vi syntes, det var pænere 8)

Lænken er www.finjabetong.se gå til afd. prefab.

Sådan står der på deres hjemmeside, under Væggelement,

Skræddersyede facader, som leveres homogene eller i sandwichkonstruktion med mellemliggende isolering.
Fleksibiliteten i produktionen er stor, og derfor kan elementerne fremstilles efter dine ønsker.

Og det passer! Vores konstruktion var ikke let, men de gør som vi vil.
 
Sweli, hvad fik dig til at vælge denne type betonvægge i stedet for "massive" letbetonelementer? typ Ytong.
 
Det er ikke letbeton, det er betonelementer. De vejer meget!
Y-tong var meget dyrere. At bygge i blokke med Leca isoblok var dyrere, ville tage længere tid + omkostningerne for byggerne. Desuden skal du pudse hele huset til en omkostning på ca. 200.000!
Disse vægge har en meget god U-værdi (0,18) meget god isolering. Let at sætte sammen, man skal bare bolte dem i fundamentet og svejse på oversiden med medfølgende metalstykker. Så tætner man fugerne.
At bygge med betonblokke i stedet for træ var ikke meget dyrere. Vi beregnede, at for vores hus (230m2) er forskellen kun 30000.
Så der var flere ting, der påvirkede beslutningen.
At kunne bygge et stenhus uden at ruinere sig ;)
Enkelheden ved at bygge, U-værdien og at de allerede er pudsede, det er bare at male.
 
Hvor lange vægelementer kan de lave?
Den plantegning vi har fundet og gerne vil realisere har som længste væg 12m indvendigt.

Er det fritstående vægelementer I har taget, eller har I en stamme som I rejser det hele mod?
 
Åh! har du tænkt, at man også skal transportere den 8)
Den længste vægelement de kan lave og transportere uden at den går i stykker er 9 meter. Højden tror jeg ligger på 285cm -290cm, vores er 285cm, lofthøjden inde er 260cm
Se hvor du kan opdele den lange væg!

Fritstående vægge, de har en jernforstærkning indbygget i væggen. Sætter sammen som kortspil ;) boltes i fundamentet, som er en speciel type fundament til betonvægge, svejses på oversiden, fuges, og så er det klart!

Du har lidt billeder på Finjas side om hvordan de monterer!
 
Hvad er forskellen mellem dette specielle fundament og en almindelig plade på jord?
 
Det er en plade på jord, men den har meget mere forstærkning end en "almindelig" plade på jord til træhuse.

Man bruger lecabjælker til fundamentet, som er forstærkede på en speciel måde i kryds, de tåler meget mere belastning.
Så forstærker man hele kantbjælken på indersiden, inden man støber pladen. På min hjemmeside kan du se, hvordan det er gjort, jeg har lagt billeder på hver detalje. T o m etiketten på kantbjælken (grundbjælken) ;D
 
Gammaindeks... ???
 
Ja, vi svenskere er jo betydeligt mere udsatte for stråling end de fleste andre folk... Vores grundfjeld har relativt set høj radioaktivitet. Bor man desuden i et stenhus, så udsættes man selvfølgelig for en endnu højere stråledosis end en, der bor i et træhus.

Jeg ved faktisk ikke, hvad slags sten som Ytong, Finja, H+H Celcon m.fl. bruger i deres fremstilling af beton. Det ville være interessant at vide!

Mere info findes bl.a. på http://home.swipnet.se/rening/gransvarden.html eller
http://www.sgu.se/aktuellt/remiss/2000/01-283-2000_s.htm
 
I vores tilfælde kommer vi ikke i kontakt med betonen ;D
Betonen er kun 5cm på ydersiden, derefter kommer 20cm cellplastisolering på indersiden med panel, masonittræ og gipsplader.

Hele konstruktionen på indersiden af huset er af træ, både bærende indervægge og alle andre vægge.

Alle bjælkelag er af træ bortset fra nogle jernbjælker, som skal bære en del af konstruktionen.

Det er ikke det samme som at have en massiv betonvæg.

Vi har spurgt ang. dette, før vi besluttede os for at bygge efter denne metode. Der er ingen risiko for stråling.
 
Var inde og kiggede på jeres hjemmeside og så, at I havde fået problemer med pasningen af den ene side. Hvad var problemet? Havde de fremstillet den lidt for lang eller?

Ellers så monteringen jo ret så smidig ud. Bliver nok godt, når betonen er malet også.

Et andet spørgsmål: Ved du, om det er muligt at sammensætte væggen, så man kan få længere vægge end 6m?
 
Det var en del af gavlen, der var 15cm for stor på hver side. De blev nødt til at skære med betonsaven for at sætte den der. Det gik ret glat. Alle meromkostninger skal betales af firmaet, der lavede væggene.

Ja, det gik meget glat og hurtigt (2 dage) at sætte alle vægge sammen. Det, der tog lidt mere tid for perfekt tilpasning, var hjørnedekorationen, som også er af beton.

Den længste væg, du kan lave, er 9 meter. At vi skar i mellem stuen og garagen er, fordi det er to forskellige betonvægge. Den i stuen er med isolering, og den i garagen er 8cm kun beton uden isolering. Jeg ville have en kold garage.

Jeg tror, det bliver pænt, når vi sætter masterfasade op på overetagen (kvistene) og pudser dem med samme type puds som stueetagen.

Så bliver det at vælge mellem rød eller gul ;D
 
Det hus som vi er blevet fanget af som et udgangspunkt, har to vægge længere end 12m, så vi kommer ikke uden om en samling.

Men jeres hus ser lækkert ud!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.