4,621 læst ·
30 svar
5k læst
30 svar
Beton til at genfylde omkring rør i bruserum
Skal fylde igen i et brusebad, hvor vi har omlagt rør, for rørene er taget op i bundkagen af råbeton, og har så i dag lagd et lag af finbeton og kommet ned ca. 7-8 cm under den oprindelige gulvoverflade/betonytan.
Vil fylde op med EPS-beton for den del, der var finbelægning, men antager at jeg skal støbe råbeton for råkagen (de første 10-12 cm)?
Hvad siger I? Ventetid er ikke et problem for mig.
View attachment 531368
Vil fylde op med EPS-beton for den del, der var finbelægning, men antager at jeg skal støbe råbeton for råkagen (de første 10-12 cm)?
Hvad siger I? Ventetid er ikke et problem for mig.
View attachment 531368
Hvorfor skal du fylde med grovbeton først? Har du god tid til at tørre ud inden gulvlægning, kan du støbe det hele med almindelig grovbeton. Ellers ville jeg fylde med eps-beton og derefter flydespartle på det.
Hvis betonpladen har noget med konstruktionen at gøre, er det nemmest og sikrest at bruge det samme produkt som før, fx. Grovbeton.KJD sagde:
Skal fylde op i et bruserum, hvor vi har omlagt rør, for rørene er der taget op i bundkagen af grovbeton, og er så i dag skråbet af finesatsen og kommet ned ca. 7-8 cm under den oprindelige gulvflade/betonoverflade.
Vil fylde op med EPS-beton for den del, der var finesats, men antager, at jeg skal støbe grovbeton for grovkagen (først 10-12 cm)?
Hvad siger I? Ventetid er intet problem for mig.
[media]
Du skal da se armering. Du har måske endda klippet armering af, som skal suppleres?
Hvis det bare er en kage af beton, kan du bruge fx. Eps. Eller så kan du fx. bruge Weber 318.
Der findes selvfølgelig flere alternativer.
Bank rundt på den gamle slipstase, så der ikke er hulrum nogen steder. Hvis der er, skal den også ud inden støbning.
Ingen armering i pladen, men såkaldte "voter" under ydervæggene (og her et ydervæggshjørne), så jeg antager, at jeg skal bruge grovbeton/konstruktionsbeton? Jeg betragter EPS som "forstærket" frigolit i konstruktionsstyrke.
Jeg har brugt hurtigtørrende beton før, men er bekymret for, at hærdningsprocessen er svær at lykkes med. Det burde være tilstrækkeligt at bruge grovbeton op til det lave niveau, og derefter fx EPS. Havde gerne jævnet af og lagt XPS, men forstår ikke, hvordan platon skal ventileres i vådrum.
Jeg har brugt hurtigtørrende beton før, men er bekymret for, at hærdningsprocessen er svær at lykkes med. Det burde være tilstrækkeligt at bruge grovbeton op til det lave niveau, og derefter fx EPS. Havde gerne jævnet af og lagt XPS, men forstår ikke, hvordan platon skal ventileres i vådrum.
Fyld op med fx. Rørgravsgrus. Støb igen rillerne med fx. Weber 318. Støb ca lige så tykt som kagen er i dag. Glem ikke primer på kanterne.KJD sagde:
Ingen armering alls i plattan, men s k "voter" under ytterväggarna (och her en ytterväggshjørne), så antager jeg behøver at bruge grovbeton/konstruktionsbeton? Jeg betragter eps som "forstærket" frigolit i konstruktionsstyrke.
Har anvendt snabbetong tidligere, men bliver bekymret for at hærdningsprocessen er svær at lykkes med. Burde være nok alligevel at bruge grovbeton op til det lave niveau, og så fx eps. Ville gerne jævne af og lægge xps, men forstår ikke hvordan platon skal ventileres i vådrum.
Hvis randbjælken er helt afblæst måske du skal bore ind lidt armering. Men 318 er fint nok også til randbjælkerne.
Efter 1-2 dage kan du køre eps hvis du har lyst. Ellers fortsætter du med 318. Ved ikke hvor højt du skal støbe men du kan jo lægge lidt frigolit i bunden hvis højden tillader det. Du har en åbningstid på 30-40 min, så det der lille skal ikke være noget problem. Du behøver jo ingen perfekt støbning for du skal nok flyde fald oppe bagefter.
Så det er så, at man kan støbe eps ovenpå grovbetonen så tidligt? men hvad sker der, når man flyder bagefter?Krille-72 sagde:
Fyld op med fx. Rørgravsgrus. Støb igen rillerne med fx. Weber 318. Støb ca. lige så tykt som kagen er i dag. Glem ikke primer på kanterne.
Hvis kantbjælken er helt afbleget, skal du måske bore lidt armering ind. Men 318 er også god nok til kantbjælkerne.
Efter 1-2 dage kan du bruge eps, hvis du har lyst. Ellers fortsætter du med 318. Jeg ved ikke, hvor højt du skal støbe, men du kan jo lægge lidt skumgummi i bunden, hvis højden tillader det. Du har en åbningstid på 30-40 min, så det der lille problem bør ikke være noget problem. Du behøver jo ikke en perfekt støbning, for du skal vel alligevel flyde fald oppe bagefter.
Jeg havde egentlig ønsket at lægge platon og ventilere alt, så jeg kunne bruge xps.
Nej. Ikke ovenpå grovbetonen, hvis du ikke lægger en plast i bunden. Jeg taler om fx. Weber 318, som er en grov hurtigslipsats.KJD sagde:
oj, hvad er det, du ser, der afviger? Det er en virksomhed, der har installeret dette, ifølge deres oplysning følger de sikker vand. Det jeg kender til er, at vandhanerne ikke må sidde i ydervæggen, men skal flyttes til installationslaget. Det er også 90C-rørbøjninger nogle steder, som vi har bemærket.S simmeboy sagde:
Moderator
· Stockholm
· 56 280 indlæg
Det er ikke hanen som ikke skal sidde på ydervæg, det er rørene til hanen. Men det er OK med ydervæg så længe der er mere isolering mod ydersiden, end mod indersiden. Rørene vil da holde sig varme.
Men af billedet forstår jeg ikke afløbsføringen. Ser mærkeligt ud.
Men af billedet forstår jeg ikke afløbsføringen. Ser mærkeligt ud.
H hempularen sagde:
"Men det er OK med ydervæg, så længe der er mere isolering mod ydersiden end mod indersiden. Rørerne vil da holde sig varme."H hempularen sagde:
Det var et lidt mærkeligt råd, når det tales om Sikkert Vand.
Rørene skal sidde på den varme side mod en ydervæg. Vil man have rørene ifølge Sikkert Vand og skjult, så må man bygge en blindvæg.
Tager du lidt bedre og flere billeder samt forklarer hvad der er ydervæg, så kan tråden nok finde ud af, om installationerne følger Sikker Vand eller ej.KJD sagde:
skal se hvad jeg har mere i billedvæg.Krille-72 sagde:
men væggen har jeg styr på, vi skal bygge et "installationslag" (eller blindvæg) for at sikre det, da væggen er ciporex-element, der bruges som "isolering" ifølge originaltegningen. Hvis der er resonemang, der er krystalklare her, så er det jo interessant.
Så er det jo for resten det samme med afløbsrøret i væggen op - som heller ikke må være i "isoleringen", men det ville stjæle så meget plads, så det er lidt smertefuldt at skulle flytte det, men jo, det burde antagelig også være i en kanal. Der lytter jeg gerne til ideer. (I øjeblikket møder det gamle afløb det nye ung midt på væggen med gummimuffe, hvilket skal byttes, når vi udskifter rørene op til indgangsplanet).
Der er også nogle rørbøjninger, der er 90 grader, men som skal blive 45+45.
Var der noget mere som @simmeboy, eller andre, så som mangler i afløbsmonteringen er jeg interesseret?
Kan du præcisere mere nøjagtigt, hvad det er, der ser mærkeligt ud, ville det være interessant at høre.
Senest redigeret:
vedhæfter mine kommentarer til det der er føles for mig i øjeblikket.KJD sagde:
skal se hvad jeg har mere i billedvæg.
men væggen har jeg styr på, vi skal bygge "installationslag" (eller blindvæg) for at sikre det, da væggen er ciporex-element der bruges som "isolering" ifølge originaltegningen. Findes der resonementer som er glasklare her, så er det jo interessant.
Så er det jo desuden det samme med afløbsrøret i væggen op - som heller ikke sandsynligvis må være i "isoleringen", men det ville stjæle så meget plads, så det er lidt smertefuldt at skulle flytte, men selvfølgelig, burde antageligvis også være i en tromle. Der lytter jeg gerne til idéer. (Lige nu møder det gamle afløb det nye omtrent midt på væggen med gummikobling, hvilket skal skiftes når vi skifter rørene op til entréplanet).
Der er også nogle rørbøjninger som er 90 grader, men som skal blive 45+45.
Var der noget mere som @simmeboy, eller andre, så som mangler i afløbsmonteringen er jeg interesseret?
Kan du præcisere mere nøjagtigt hvad det er der ser mærkeligt ud, ville det være interessant at høre.