4,621 læst ·
30 svar
5k læst
30 svar
Beton til at genfylde omkring rør i bruserum
KJD sagde:
Du ser ud til at have fundet det meste selv. Lidt underligt at du har ydervæg til begge sider?KJD sagde:
skal se hvad jeg har mere i billedmur.
men muren har jeg styr på, vi skal bygge "installationslag" (eller blindvæg) for at sikre det, da muren er ciporex-element der bruges som "isolering" ifølge originaltegningen. Hvis der er resonans som er krystalklare her, så er det jo interessant.
Så er det jo desuden det samme med afløbsrøret i muren op - som heller ikke sandsynligvis må være i "isoleringen", men det ville stjæle så meget plads, så det er lidt smertefuldt at skulle flytte, men ja, bør formentlig også være i en trumme. Der lytter jeg gerne til idéer. (I øjeblikket møder det gamle afløb det nye nogenlunde midt på væggen med gummimuffe, hvilket skal skiftes når vi skifter rørene op til indgangsplanet).
Der er også nogle rørsving som er 90 grader, men som skal blive 45+45.
Var der noget mere som @simmeboy, eller andre, så som mangler i afløbsmonteringen, er jeg interesseret?
Kan du præcisere mere nøjagtigt hvad det er som ser mærkeligt ud, ville det være interessant at høre.
At afløbet er indbildt i ydervæg må jeg indrømme, at jeg ikke helt har styr på. Tror dog, at det er ok.
Hvis du skal skifte afløbet opad senere, så undrer jeg mig over, hvordan det skal ske, hvis du færdiggør badeværelset først? Du burde sætte en jetkobling oppe ved loftet, så du kommer til den ovenfra.
Får jo ikke direkte følelsen af, at du har haft et firma involveret i dette projekt som har autorisation fra Sikker Vand.
Så bør det bemærkes, at det højst sandsynligt ikke er nogen fare overhovedet at indfælde vandrørene, som det er gjort. Hvis man blot pudser og kakkel over rørene, så vil de ikke fryse, hvis du har en normal kældervæg og har varme på indvendigt.
Men regler er regler. Vil man gøre det rigtigt, må I gøre om.
Ser ud til at der er sket en fejl, da du uploadede billedet.KJD sagde:
KJD sagde:
Nej, bagefter ville vi det havde valgt et andet firma, men det er i alt et meget stort projekt, og to firmaer valgte at sige nej. Det tredje firma tog det, men ønskede at opdele det i etaper, for at undgå at komme på afveje.Krille-72 sagde:
Du ser ud til at have fundet det meste selv. Lidt mærkeligt at du har ydervæg mod begge retninger?
At afløbet er indbygget i ydervæg må jeg indrømme, at jeg ikke helt har styr på. Tror dog at det er ok.
Hvis du skal skifte afløbet opad senere, så undrer jeg mig over, hvordan det skal kunne lade sig gøre, hvis du gør badeværelset færdigt først? Du burde sætte en jetkobling oppe ved loftet så du kan nå den ovenfra.
Får jo ikke direkte fornemmelsen af, at du har haft et firma involveret i dette projekt som har autorisation fra Sikker Vand.
Desuden bør det tilføjes, at der højst sandsynligt ikke er nogen fare overhovedet ved at integrere vandrørene som det er gjort. Hvis man bare pudser og fliser over rørene, så kommer de ikke til at fryse, hvis du har en normal kældervæg og har varme på indvendigt.
Men regler er regler. Vil man gøre det rigtigt, så må I gøre det om.![]()
Vi kommer jo ikke til at færdiggøre alt med vægge, før vi løser forbindelsen opad, det er meget en logistisk øvelse, da vi renoverer et brusebad, to gæstetoiletter og bryggers nu, og kun har et større badeværelse tilgængeligt på første sal. Det kan jo ikke færdiggøres alt på en gang, desuden ligger dette brusebad netop under det store badeværelse på første sal.
Yderligere en logistisk grund er, at vi skal installere ventilerede gulve i de øvrige rum udenfor dette i kælderen, men vil gøre alt betonarbejde og støbning klar forud. Det ventilerede gulv ligger og venter på os
markeret ydervægge.KJD sagde:
Nej, i bagklogskabens lys ønsker vi, at vi havde valgt en anden firma, men det er totalt set et meget stort projekt, og to firmaer valgte at sige nej tak. Det tredje firma tog det, men ville dele det op i etaper for ikke at miste overblikket.
Vi vil jo ikke færdiggøre alt med vægge, før vi løser forbindelsen opad, det er meget en logistisk øvelse, da vi renoverer et bruserum, to gæstetoiletter og bryggers nu, og kun har et større badeværelse tilgængeligt på førstesalen. Man kan jo ikke færdiggøre alt på én gang, desuden ligger dette bruserum lige under det større badeværelse på førstesalen.
En yderligere logistisk årsag er, at vi skal installere vent-gulv i de øvrige rum udenfor dette i kælderen, men vil gøre alt bilning og støbning færdigt inden da. Vent-gulvet ligger og venter på os.

Da hvert firma har en forpligtelse til at følge brancheregler eller skrive afvigelsesrapporter, føles det som om du burde tage et byggemøde med den ansvarlige og gennemgå, hvordan alt er tænkt. Du har jo en hel del spørgsmål, som skal afklares.KJD sagde:
Nej, i bagklogskabens lys ønsker vi, at vi havde valgt et andet firma, men det er samlet set et meget stort projekt, og to firmaer valgte at takke nej. Det tredje firma tog det, men ville opdele det i etaper, for ikke at komme på afveje.
Vi vil jo ikke færdiggøre alt med vægge, før vi løser forbindelsen opad, det er meget en logistisk øvelse, da vi renoverer et brusebad, to gæstetoiletter og bryggers nu og kun har et større badeværelse tilgængeligt på overetagen. Det går jo ikke at færdiggøre alt på én gang, desuden ligger dette brusebad lige under det større badeværelse på overetagen.
Endnu en logistisk årsag er, at vi skal installere ventilationsgulv i de øvrige rum udenfor dette i kælderen, men vil gøre alt bilning og støbning klart, før det. Ventilationsgulvet ligger og venter på os.
Du nævner ventilationsgulv i de øvrige rum. Er det tilstrækkeligt tørt i badeværelset til at kunne bygge et badeværelse uden ventilationsgulv der?
Hvis det desuden er et større projekt, er det meget vigtigt, at du og firmaet finder en god måde at kommunikere fremadrettet.
Måske ville det være på sin plads at bruge penge på en bygningskonsulent, der delvis inspicerer forskellige faser og derefter laver en slutinspektion. Det koster en del, men du sparer meget hovedpine i sidste ende.
Desuden lægger du pres på entreprenøren for at gøre det rigtigt. Der er mange firmaer, der tror, at de gør det rigtigt.
Det med beskikket inspektør var interessant, ikke tænkt på - ofte er det jo svært at stille spørgsmål til firmaerne, der gør arbejdet, det tages ikke sjældent personligt oplever jeg. Vi havde tænkt at tage ind en anden VVS-firma, der har sikker vand-akkreditering for at lave et forslag til foranstaltninger inden vi murer til.Krille-72 sagde:
Eftersom varje firma har en skyldighed til at følge brancheregler eller skrive afvigelsesrapporter, så føles det som om, at du bør tage et byggemøde med ansvarlig og gennemgå, hvordan alt er tænkt. Du har jo en hel del ? Som skal ryddes op i.
Du skriver ventgulv i øvrige rum. Er det tilstrækkeligt tørt i badeværelset til at kunne bygge et badeværelse uden ventgulv der?
Hvis det desuden er et større projekt, er det meget vigtigt, at du og firmaet finder en god måde at kommunikere fremover.
Måske ville det være på sin plads at koste på en beskikket inspektør, som dels inspicerer forskellige processer for derefter at lave en slutinspektion. Det koster en sum, men du sparer meget hovedpine i sidste ende.
Desuden sætter du pres på entreprenøren for at gøre det rigtigt. Der findes mange firmaer, som tror, at de gør det rigtigt.
Visse ting skal selvfølgelig udbedres, men jeg oplever ikke, at alt er helt ude af kontrol, men jeg kan naturligvis tage fejl og lytter gerne til flere synspunkter.
Hvad angår ventgulv, så er det relativt grundigt undersøgt i andre tråde her på forummet. Vi har ikke haft fugtproblemer, men gør det forebyggende (på grund af at vi har uisoleret plade) for at kunne have gulvvarme. Det virker som det er mere almindeligt at man bruger EPS-beton (som er diffusionsåben) i vådrum end ventgulv, som bliver relativt kompliceret i vådrum.
Tak for engagementet, meget værdsat
Af hvad jeg kan se, ser det ikke ud til, at vandrørene er rør i rør hele vejen? Det er svært at se på billederne, men jeg synes, jeg kan se hvide pexslanger, hvor det skal støbes igen.
Hvis de ikke går rør i rør hele vejen, vil du aldrig opdage det, hvis der skulle opstå lækage.
Hvis du skal have gulvvarme, er der risiko for legionella, da gulvvarmen eventuelt kan opvarme vand, der ligger i pladen.
Hvis de ikke går rør i rør hele vejen, vil du aldrig opdage det, hvis der skulle opstå lækage.
Hvis du skal have gulvvarme, er der risiko for legionella, da gulvvarmen eventuelt kan opvarme vand, der ligger i pladen.
det er rør-i-rør hele vejen, dog ingen isolering ovenover gulvet, og eventuelt sidste centimeter før det går ind i væggen (måske er det også et problem - må tjekke på Sikker-vand).
Dog må det ikke ligge i denne væg som det gør her, da den er selve "isoleringen" i konstruktionen. Her skal vi, som sagt ovenfor, flytte det ud i en "blindvæg" (aka "installationslag").

Dog må det ikke ligge i denne væg som det gør her, da den er selve "isoleringen" i konstruktionen. Her skal vi, som sagt ovenfor, flytte det ud i en "blindvæg" (aka "installationslag").
I billedet ovenfor ses en klods af træ(!) som er en meget mærkelig historie fra byggeriet (69), jeg hørte med en murermester, som var med i 60'erne, at man brugte sådanne klodser for at stille letbetonblokke på, men så lagde man mørtel under væggen og fjernede klodserne. De måtte ikke ligge der endda, og her er det jo desuden i et badeværelse. Nogen der har erfaring med dette? Overvejer om man kan få det klassificeret som "skjult fejl", da det ikke var "opdageligt" og ikke "forventet" (OBS - vi taler jo ikke klassiske syld i betonen under de opklodsede gulve, disse havde vi jo også tidligere - men dette er jo i et vådrum). Her har vi jo desuden fundet det i både brusebad, sauna og vaskerum.KJD sagde:
det er rør-i-rør hele vejen, dog ingen isolering ovenover gulvet, og eventuelt sidste centimeter inden det går ind i væggen (måske det er et problem også - får tjekke på Sikker-vand).
[bild]

Hvordan blev det nu med støbningen? Hvilke produkter blev brugt? Har et næsten identisk scenario i min kælder, som skal støbes igen inden længe. Overvejer at bruge weber 318 hele vejen op til ordinær glittemørtel og derefter lægge et fald. (Kommende badeværelse)
byggede form og støbte sokkel af grovbeton, fikserede og støbte fast linjedrænet, flydede gulv.F Filipbs sagde: