Hej, hej!

Har søgt et par aftener på forummet men ikke fundet svar på et spørgsmål. Er i gang med at rive et badeværelse på overetagen i huset (bygget -25) ned. Det er et gennemgående træhus, men i gulvet er der støbt beton/cement. Dels er det støbt i rummene mellem bjælkerne og mod blindbunden og dels en halv decimeter "plade" over det hele. Jeg formoder, at dette har at gøre med datidens måde at skabe et solidt gulv til flisebelægning. Dog blev jeg nervøs, da en bekendt spekulerede i, om det havde med husets konstruktion (og stabilitet) at gøre - et af "bjælkerummene" støder nemlig til skorstenen med kortsiden. Jeg er dog lidt skeptisk over min vens overvejelser - betonen ligger jo i træbjælkene, og det er jo i sidste ende dem, der bærer konstruktionen. Ganske vist støder en del af den støbte beton op til skorstenen, men det er som sagt en kortside på et par decimeter. Støbtekonstruktionen synes desuden kun at forekomme i dette rum, som sandsynligvis tjente som badeværelse tidligere. Betonen (eller er det cement, undskyld en lægmand..?) er ikke armeret. Jeg er begyndt at fjerne det hele, da vand og afløb, som nu ligger indstøbt, skal omdirigeres helt i det nye badeværelse. Blev lidt nervøs, da min bekendt kom og "mente"...

Nogen der har erfaring?

Mvh
Hengiven amatør:)

• Billede af et delvist fjernet betonggulv i et badeværelse under renovering, med synlige bjælker og værktøj som en hammer og fejeblad.
Det er sandsynligvis noget, der er lavet i efterhånden omkring 50-60'erne og ikke fra 1925, datidens huse plejer at have slagg eller spån i bjælkelaget på overetagen, når det er bygget i træ. Beton og murstenshuse typisk 6-etagers i sthlm bygget på den tid har ofte klinker lagt i 10cm tykt jordfugtet mørtel, men der er det altid koldasfalt under og yderligere et lag mørtel.

Man ser jo ikke særlig meget på billedet, men gamle huse/villaer plejer at have en "træramme" langs ydre kant rundt om hele rummet, og derefter 3 tommer 9 eller lignende på tværs fastgjort i egensmedede vinkeljern.

Tak for info!

Når jeg river videre, finder jeg et avisudklip fra 1954 blandt rodet. Lige i øjet! Og din beskrivelse af trærammen rundt om rummet passer også. Udenfor rammen ligger der ganske rigtigt spåner (på vores underetage lå der slagge).
Antager, at det var datidens måde at anlægge gulve i badeværelser, selvom det drejer sig om træbjælkelag.

Interessant information, tak endnu en gang!

Sjovt at hjælpe nogen og også sprede viden samtidig, håber alt går godt.

Et tip ved genopbygning af badeværelses-bjælkelag er at i stedet lægge løse lecakugler 8-12mm i bjælkelaget, det giver god lydisolering generelt og er prismæssigt fordelagtigt.

MvH jawen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.