Er ved at organisere kaoset af maskinskruer og skiver ude i værkstedet. Som en del af dette har jeg totalt nørdet ned i betegnelser for skruehoveder, møtrikker og skiver. Med betegnelser mener jeg de bogstaver, der oftest forekommer i produktnavnet. For eksempel, hvis jeg har en M6 60mm M6SF, så er det en M6, der er 60mm lang, hvor hovedet er et sekskantet hoved med flange:
Sølvfarvet sekskantbolt med delvis gevindskåret skaft og påskrift på hovedet.
eller hvis jeg siger MC6S, så er det et cylindrisk hoved med unbrako:
En sort maskinskrue med en cylindrisk hoved og indvendig unbrakoåbning vises mod en hvid baggrund.

Så langt er jeg nået frem til, at bogstaverne afkodes i følgende rækkefølge (helt baseret på google-søgning):
* Indledende M står for metric, og U for tomme
* Så kommer formen, 6S = sekskantet, C = cylindrisk, R = rund, F = forsænket, K = kuplet, KF = kuplet-forsænket
* Derefter "bits" S = kærv, X = Phillips eller Pozidriv, T=torx, 6S=unbrako
* Til sidst eventuelle yderligere attributter, f.eks. F = flange

Møtrikker er tilsvarende:
* Først M=metric, U=tomme
* Eventuelt L=låg
* Antal sider, eller V=vinge
* Altid et M, som i møtrik(?)
* Eventuelle yderligere attributter F=flange, FT=tandflange

For eksempel:
* ML6M er en lav sekskantmøtrik
* M6LM er en sekskantmøtrik med nylonpakning/lås
* MVM er en vingemøtrik
* M6MFT er en sekskantmøtrik med tandflange

Skiver er et større spørgsmålstegn, for eksempel, hvad er forskellen på RB og BRB... Eller hvorfor ikke en RBS, SRKB,
TBRSUB, etc :thinking:

Nu til mit spørgsmål, er der nogen, der har en komplet (eller bedre indsigt) i, hvad de forskellige bogstaver betyder? Jeg har ledt og ledt, men der synes ikke at være nogen fornuftig guide online, især hvad angår skiver. Selvfølgelig kan man finde mængder af betegnelser gennem billedsøgning, eller ved at navigere på Arvid-Nilssons hjemmeside (https://shop.arvidnilsson.com/sv/). Desværre er det ikke den mest effektive måde at få et overblik på, og det er ikke altid indlysende, hvad en bogstavkombination står for, selvom man kan lave et kvalificeret gæt i de fleste tilfælde.

Jeg tror, at dette beskrives i standarden ISO 225:2010 som desværre koster 1195 kr. Det ville være klart interessant, hvis du fandt en billigere liste!

T
Hvordan ser dit behov ud, har du brug for at kende standardbetegnelser for skiver for at kunne bestille, skal du fremstille eller hvorfor ønsker du at udforske denne næsten uigennemtrængelige jungle af standarder og betegnelser? Hver skivetype har jo en standardbetegnelse (DIN, ISO, ANSI, BS m.fl. + nr) og derefter en angivelse, nogle gange med en eller flere bogstaver for at angive diam. og tykkelse. A er altså den laveste mål og G (f.eks. for British Standard/BS) er den højeste mål.

Måske hjælper dette link lidt, men en korrelationstabel mellem standarder og betegnelser kan nok være vanskeligere at finde.

https://www.fastenerdata.co.uk/fasteners/washers.html

Tak for svarene. Argh, ser ud som om det er ISO 225:2010 der er nøglen her, de forbandede standarder som man skal betale for, irriterende...

Hvordan ser dit behov ud, har du brug for at kende standardbetegnelsen for skiver for at kunne bestille, skal du fremstille, eller hvorfor vil du udforske denne næsten uigennemtrængelige jungle af standarder og betegnelser?
Hovedsageligt er det for at stille min interesse for, hvad de forskellige betegnelser står for. Men som sagt er jeg også i gang med at gennemgå alt det rod, jeg har, og det ville være rart at kunne sortere og mærke på en lidt pænere måde end at finde på noget eget.

Måske skal jeg tilføje, at jeg for nylig købte en større mængde maskinskruer og skiver på en konkursauktion. Så mit rod er ligesom ikke kun en håndfuld skruer, der er blevet til overs, men måske 200-300 forskellige bunker/kasser/bokse med forskellige skruer, nogle er mærkede, men en klar majoritet er det ikke...

Endnu en gang, mange tak for jeres svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.