Vi har installeret 4 nye indvendige døre i vores gang, og da det var første gang, vi monterede døre, lavede vi desværre en rigtig irriterende fejl. Vi regnede ikke med, at parketgulvet skulle gå under karmen, men sigtede i stedet mod at sætte små overgangslister mellem parket og tærskel (som man har gjort tidligere i huset). Det viste sig at være en grim løsning og noget, man bør undgå så vidt muligt, hvilket vi nu bagefter er enige i.
En anden fejl, vi lavede i forbindelse med gulvlægningen, var, at vi holdt lidt for store marginer omkring dørene, hvilket gør det besværligt at dække hullerne med fugemasse og karmlister.
Sådan ser det ud i dag:
#1 Åbning mod køkken, her er ingen dør:
Man kan se, at der er en hulning, der ikke kan dækkes med en fugetape (for at håndtere renoveringsgipset (6 mm)).
Desuden er vores tanke at have en lille metal liste for at dække mellemrummet, præcis som vi havde det med det tidligere gulv.
#2 Åbning mod dagligstue
Det er måske svært at se, men gulvet i dagligstuen (ældre parket) går ikke ind under tærsklen, hvilket gjorde, at vi valgte samme løsning på den anden side. I fremtiden vil karm og tærskel blive fjernet her.
Igen kan man ane hulninger, hvor det bliver svært at dække med fugemassen.
#3 Dør mod soveværelse 1
Dette er 1/4 døre, vi har sat ind, og vi har så sat den præcis som den tidligere dør uden at tænke på, at parketten burde gå under karmen. Vi kan også se her, at vi har været alt for generøse med pladsen omkring karmen, det bliver igen svært at undgå mellemrum.
#4 Dør mod soveværelse 2
Lignende problem som med #3
#5 Dør mod soveværelse 3
Igen et lignende problem som #3
#6 Dør mod toilet
Her har vi lignende problemer, selvom døren åbnes udad. Sandsynligvis vil der også her opstå problemer med spring.
Gulvet er lagt med 6-10 mm afstand på alle sider, og dette baseret på gulvproducentens råd via telefon.
Som jeg ser det, er der følgende løsninger:
1. Tage alle de nye karmene ned, save op døråbningerne yderligere, lægge gulvet og til sidst montere dørene igen. Dette er sandsynligvis den "rigtige" løsning, men også den, der indebærer en hel del ekstra arbejde, især i betragtning af at vi allerede har tapetseret med ret dyre tapeter. Badeværelset er flisebelagt, så der var jeg desuden nødt til at save med vinkelsliber, hvilket ikke var så populært
2. Kap karmen ca. 1 cm fra gulvet på stedet med en multimaskine, save dørene 1 cm med en rundsav. Der vil dog stadig være problemer med at stikke gulvet under uden at tage karmene ned. Man kan måske figursave gulvet efter karmene, men det føles dømt til at mislykkes.
3. Kap dørene og fremstille ekstra brede flade tresholds. Dette indebærer, at man skal figursave tærklerne, så de passer til fuge og dørlist. Jeg har allerede prøvet at save til en form i krydsfiner til dette, hvilket tog ca. 20 min.
4. Drop tærsklen og lad gulvet i gangen mødes med gulvene i tilstødende rum og så sætte en tynd metal liste over samlingen. Da gulvet fra tidligere slutter ved tærsklen, betyder det, at metal listen vil komme til at ligge ganske langt ind mod rummene i stedet for midt under karmen. Dette kan dog rettes op, når gulvene i de andre rum skal lægges om. Dette medfører nogle andre ting, hvis gulvet skal gå under karmen for at undgå revner, skal karmen skæres eller hæves. Skal den skæres, kan dette sandsynligvis gøres på stedet, men for at få parketten ind skal karmen alligevel ned.
Uanset løsning vil jeg være nødt til at genlæge de gulvplader, der findes rundt om dørene, da vi har været alt for generøse med marginerne. Jeg har en uåbnet pakke parket tilbage, som jeg håber vil være nok til at lave disse ændringer med. I værste fald er jeg nødt til at bestille en pakke mere.
Stikker gipsen ud uden for sidekarmenes bredde? Har I ikke brugt dørfoder?
Hvis der ikke er særlige grunde, behøver man ikke tærskler under indvendige døre. Den enkleste løsning er at bestille egestykker hos et specialsnedkeri, som passer under dørene og udligner eventuel niveauforskel. Disse stykker skal være lige så brede som karmen med forekommende påsætning. Se vedhæftede skitse.
Det stemmer, gipsen stikker 6 mm uden for karmen, og det er egentlig ikke noget mærkeligt. Sætter man dobbeltgips, er det ofte salningslister man sætter for at kompensere. I dette tilfælde er det dog kun 6 mm, så en fuge liste på 8 mm skulle fungere fint. Ovenpå dette kommer selvfølgelig gerigt, som så vil være mere eller mindre på samme niveau som gipsen.
At få specialfremstillede tærskler løser problemet med forskellige niveauer på gulvet, men desværre har vi stadig de irriterende problemer, dvs. 1. dørbladet er allerede nu kun 3-5 mm over gulvet, 2. der er stadig sprækker mellem gulvet og forsiden/bagsiden af karmene, dvs. der hvor fugelisterne og gerigten er tænkt at sidde.
låner et billede fra anden tråd på forummet med billede på "skurklods".... (justus billede var ikke så let at forstå hvis man ikke havde set dette i virkeligheden)
Om det passer i resten af stilen på huset ved jeg ikke, men i ældre huse er dette helt klart den flotteste (og mest klassiske) løsning.
De som kører helt uden karm, eller med minimale lister får som sagt problemer hvis noget ikke er 100% - gætter på det er derfor man satte foder, for at dække netop de sprækker og skævheder der opstår...
Hvis nederkant af dør rammer gulvet er der vel ikke meget valg andet end at hæve karmen eller skære døren i nederkant, men er det ikke en massiv dør så fungerer det ikke - mange nye døre er lavet i malet presset pap eller noget lignende...
Måske kan du løsne karmen, men for at undgå at ødelægge væggen så skær nogle millimeter på overkant karm og monter den lidt højere igen...
Det er en skurliste jeg har tegnet på mit billede. Jeg kan ikke huske, hvad den detalje hedder, men uden den bliver der ikke nogle pæne møder mellem foder og gulvliste. Skurlisten skal være lidt tykkere end de øvrige lister, men behøver ikke være dekoreret som det var almindeligt før.
Tærsklen burde dække over begge gulve, sammen med foder/puds klods løser det problemet... men har du kun nogle mm frigang dør til gulv går en fornuftig tærskel jo ikke ind. Ulempen med flydende gulve er jo, at de skal kunne bevæge sig, ellers kunne du have lavet en anden løsning...
Skal overveje om det kan hjælpe i dette tilfælde. Dog så passer det egentlig ikke rigtig stilen.
Her er et billede til, der viser lidt bedre, hvad problemet er:
Tænk jer, at man sætter en fugeliste på karmen her, og at den sidder ca. 3-5 mm inde, så ovenpå den sidder der en karmfoder. Problemet bliver store huller i gulvet ned til den hvide måtte.
Tærsklen, der vises på dette billede, er en standard tærskel til karmen, men som I kan se, så går det ikke at bruge den uden at få en stor samling.
Kan ikke en trekantsliste i eg fastgjort i tærsklen dække over hullet foran tærsklen alligevel, eller hvis der ikke er en niveauforskel, en tynd metalovergangsliste med egfolie?
Kan ikke en trekantsliste i eg fastgjort i tærsklen dække over hullet foran tærsklen i hvert fald, eller hvis der ikke er en niveauforskel, en tynd metalovergangsliste med egfolie?
Det var sådan, vi tænkte løse det fra starten, og også sådan som man har løst det tidligere i huset. Men jeg blev hurtigt informeret af byggahus forumet, at det er en nødløsning, som man ikke gør mere end hvis man er nødt til det. Og nu i eftertid må jeg give ret i, at det ikke er særlig pænt egentlig.
Hvis man skulle tage på sig alt arbejde med at hæve karmene 1 cm, hvordan gør man med hullerne, det føles som en stor risiko, at karmskruerne går ind i de gamle huller?
Det var så vi tänkte løse det fra begyndelsen og også sådan man har løst det tidligere i huset. Men jeg blev hurtigt informeret af byggahus forumet at det er en nødløsning som man ikke gør mere end hvis det er nødvendigt. Og nu i eftertid må jeg indrømme at det ikke er særlig pænt egentlig.
Visst er det en nødløsning og du må jo selv afgøre om du vil tage et stort arbejde for at få det rigtig pænt eller en nødløsning.
I vores tilfælde er grundlaget i hvert rum tyk spånplade, hvor eventuelle tærskler skal ligge, er det massivt. Så gulvet går fra spånplade, over til massivt, over til spånplade igen. Jeg har her bemærket, at de kan være i ret forskellige vinkler, hvilket betyder, at hvis man klemmer et parketgulv under karmen, er der risiko for, at der bliver en forhøjning i gulvet lige indenfor, og hvis man går der, svajer det. Hvordan håndterer man dette?
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener, men det er jo meningen, at gulvet ikke skal gå helt ind til væggen under karmen, der skal være et mellemrum, eller måske er det for trangt under karmen, så gulvet sidder fast i karmen og ikke kommer ind overhovedet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.