Langbein
"Træbeskyttelsesmiddel, maling eller andre stoffer må ikke bruges til overfladebehandling på en måde, der kan forårsage forgiftning hos svinet."
http://www.mmm.fi/el/julk/tavsikase.html

Ovenstående gælder altså svin og måske kun i Finland? Selv om vi kan blive kaldt svin eller gris, ønsker de fleste at leve sundt og længe. En for stor andel børn får astma og allergier, voksne dør af kræft mm for tidligt, uden at man altid rigtig ved hvorfor.

Ifølge Kemikalieinspektionen, som vi vel bør stole på, bør man undgå Træbeskyttelsesmiddel så vidt muligt. Til min overraskelse blev det set, at man sælger små fine børns sandkasser af imprægneret træ, kom da til at tænke på alt andet, der bygges udenfor, hvor børn og voksne opholder sig mere eller mindre afklædt.

Findes der alternativer til trykimprægneret træ til terrassegulve, rækværk og trapper?

...øhhh...jo men kæledyr tygger jo ofte i sig træværk med frisk appetit, derfor blev fodertrug før ofte lavet i hægtræ, som tilsyneladende smager dårligt. Skulle mod forventning børnene tygge i sig sandkasser med samme appetit, er splinter i halsen vel en større fare ;)

Edit: Sandkasser lavet af hægtræ ville måske være noget eusa_think.gif

Langbein
Ifølge Kemi-inspektionen, som vi vel bør stole på, skal man undgå Træbeskyttelsesmiddel så vidt muligt. Til min overraskelse så jeg, at man sælger små fine sandkasser til børn af imprægneret træ, og jeg kom så til at tænke på alt det andet, der bygges udenfor, hvor børn og voksne opholder sig mere eller mindre afklædte.

Findes der alternativer til trykimprægneret træ til terrassegulve, rækværk og trapper?

Annaman sagde:
Findes der alternativer til trykimprægneret træ til terrassegulv, rækværk og trappe op?
At bygge af uimprægneret er jo et sikkert alternativ, ikke sandt?
Ellers er egetræ af kerneved ret så holdbart (indeholder naturlig imprægnering, hørte jeg et sted).
gaia

Lav den i sten, så slipper du garanteret bidemærker. ;)

Langbein
drx sagde:
Lav den i sten, så slipper du garanteret bidemærker. ;)
Hr I intet andet at spise ;D

Ubehandlet sandkasse 120*120 cm med todelt kattelåg koster 229,95 på Silvan ifølge reklamebladet, der kom i dag!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.