Min hydrofor og vandledninger afgiver en hel del kondensvand, som konstant drypper ned på gulvet og løber ned mod gulvafløbet.

Nogle gange er der så meget, at det løber mod den tilstødende væg (da det indkommende vand kommer op fra pladen med kun få mm fra væggen).

Jeg er i gang med at renovere rummet, hvor udstyret står (et rum i garagen) og tænkte at ordne dette nu samtidig.

Jeg sætter vævstapet på væggene og maler dem hvide.
Jeg vil også lægge klinker på gulvet med en fodliste op mod væggen, som jeg havde tænkt mig at forsegle med silikonefuge op mod væggen.

Min tanke er, at der måske findes en form for vandtæt dug/måtte/tapet, som jeg kan sætte op på væggen bag vævstapeten, og som så kan løbe ned på gulvpladen med nogle cm, og som jeg så limer ordentligt fast på pladen, inden jeg lægger fliseklæberen til klinkerne.

Eller er der en anden løsning, der egner sig bedre?

Bemærk, at udgående vand går ned fra pladen med kun få mm afstand fra væggen.

Det er normalt set ikke noget problem med kondensvand. Det er kun få uger om sommeren, når det er meget.

Hydrofor med kondensvand og vandrør i hjørne af garage. Væggene er gule med pletter, og gulvet har en afløbsrist til kondensvandet.

• Synes
Thomas'
  • Laddar…
Vådrumsfarve på vævet eller fliser på væggen, alt vægventilator som ventilerer rummet

• Synes
pennybridge
  • Laddar…
Du kan også isolere rørene med rørisolering, så reduceres problemet med kondens.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Vådrumsmaling på vævet eller fliser på væggen, alt vægventilator der ventilerer rummet
Tak. Så du tror det er nok med vådrumsmaling på vævet? Jeg behøver ikke gøre noget specielt bag vævet?

I dag er der ingen ventilation i rummet overhovedet. Der sidder en elradiator, der holder ca. 10 grader om vinteren.
Garagen er plastet og isoleret. Jeg antager, at man har ønsket det sådan, da man byggede det for at sikre, at vandrørene i rummet ikke fryser om vinteren.

Hvis jeg laver et hul i facaden og monterer en vægventilator, bliver det måske ikke så godt om vinteren?

Jeg har overvejet at sætte en luftaffugter ind og køre de dage, det er værst, typisk sådan en:

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftavfuktare/woods-wdd80/1003082.9403/

Hvis det ikke er nogle større mængder, så klarer væven og vådrumsmaling det. Let at tørre af, hvis du vil. Blæser er lidt overkurs

• Synes
pennybridge
  • Laddar…
Jeg havde kørt på affugter. Kører permanent sådan i kælderen og ingen kondens overhovedet på hydrofortank eller pumpe længere. Som bonus bliver der meget mindre frost i fryseboksen også.

/Høghus

• Synes
pennybridge
  • Laddar…
Tak.
Jeg beder blikkenslageren isolere rørerne, når han kommer og lægger det hele om efter maling og gulvlægning.

Fikser vådrumsmaling på vævet.

Silikoner på soklen mod væggen.

Og afslutningsvis skaffer jeg en affugter. Det kan være godt at have til andre lejligheder fremover.

At ventilere risikerer at blive kontraproduktivt. De kolde rør er en affugter i deres funktion. Ved at ventilere trækker man mere fugt ind, som kan kondensere på rørene. Ved at have en affugter i rummet bliver der mindre tilbage til at kondensere på rørene. Isolering hjælper også. Og hvis du har et tætningslag på væg og gulv, så tåler det vand. Tænk på, at hvis du har tætningslag på væggen, men ikke gulvet, kan fugten trænge gennem gulvet til spånpladen, hvorfra det ikke lige så let kan fordampe, hvis væggen er tæt på overfladen. Elegant montage af motorskyddet for øvrigt.

• Synes
pennybridge og 1 anden
  • Laddar…
A Avemo sagde:
At ventilere risikerer at blive kontraproduktivt. De kolde rør fungerer som en affugter. Ved at ventilere trækker man mere fugt ind, som kan kondensere på rørene. Ved at have en affugter i rummet er der mindre tilbage at kondensere på rørene. Isolering hjælper også. Og hvis du har en tæt membran på væg og gulv, kan det tåle vand. Husk, at hvis du har en tæt membran på væggen, men ikke på gulvet, kan fugten trænge gennem gulvet til spånpladen, hvorfra det ikke så let kan fordampe, hvis væggen er tæt på overfladen. Elegant montage af motorskyddet i øvrigt.
Tak for hjælpen!

Ja, det er lidt midlertidigt lige da billedet blev taget. Al el skal trækkes om korrekt med ny kabel efter overfladerne er fikset i de næste dage :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.