Har læst gennem nogle tråde angående dette men synes ikke, at nogen har fået et godt svar. Jeg har læst på træguiden, at den bedste beskyttelse på trykimprægneret træ findes i endetræet, og at man derfor skal undgå at skære i træet så meget som muligt. Nu ved vi jo, at i de allerfleste tilfælde, så skal man skære. Nu har jeg bygget en port med stående 45x45 og vil beskytte endetræet. Jeg har skåret i vinkel, men jeg vil stadig beskytte endetræet. Problemet er, at hvis jeg bruger olie, så vil olien krybe ned langs lamellerne, og det vil se ud som om, at det altid har regnet på den del, og det er jo ikke pænt.
Mit spørgsmål er nu, om nogen har et godt tip til enten en olie eller om der findes en voks, som ikke får den skæmmende effekt på lamellerne? Måske en smart måde at dække over disse trods mærkelige og forskellige vinkler på hver lamel?
Jeg tror du overdriver sagen en smule...........Det der vil stå der i en masse år uanset hvad du gør, og alt træ vil jo blive påvirket af vejr og vind. Dine stående stolper vil ikke på nogen måde falde af først af alting bare fordi du har endetræet opad. Det bliver vel muligvis sådan, at din låge klarer sig et par år længere end det andet, og så spiller det jo ingen rolle alligevel. Det bliver omtrent som at reparere en meget rusten bil med rustfri plade. Det du har repareret holder længe, men resten da..........
Tag lågen af og vend den op og ned. Så kan du duppe olie på med en pensel, klud, svamp eller lade lågespjældene stå i nogle mm olie over natten. på den måde får du ingen løbere langs spjældene. Kun lidt mørkere toppe, men det vil blive skjult af, at alt træ vil blive gråt og snavset efter nogle år.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.