Har en altan hvor jeg skal sætte et nyt rækværk op, "stolperne" som sidder i dag på forkanten (hjørnerne) står direkte på plade. Det er almindelige 22x45 lægter som står direkte på pladen.
Hvordan beskytter man endetræ som skal stå direkte mod plade? Nogle slags metalsko eller sådan noget?

edit. kom lige i tanke om, måske bare sætte forzinkede vinkler som holder lægten oppe lidt, og som skrues ned i pladeunderlaget?

Senest redigeret:
Ingen dum idé du selv fik - nogle gange ser man ikke skoven for alle træerne, hedder det va? :)

Selv plejer jeg at klamre fast en lille bit syllpapp/plast eller tagpap på undersiden.

mvh
Daniel

Regler af 22x45? 22x45 er alt for spinkelt til at blive brugt som stolper til et altangelænde.
Hvad angår fastgørelsen, er det ikke helt let, da du kun som en sidste udvej eller knap nok da skal skrue ned i bliktaget, da det vil begynde at lække om nogle år. Er det ikke muligt i stedet at bygge et stabilt gelænder, der fæstnes i facaden og som står på taget af sin egen vægt?

Ups... Læste vist ikke hele teksten. Enig i at dimensionen på stolperne er for spinkel.
Ulempen er vel dog, hvis rækværket kun fastgøres i facaden, at der er risiko for at det forskydes i forkanten.

//Daniel

verktygsgurun sagde:
Regler af 22x45? 22x45 er alt for spinkelt til at bruges som stolper til et altanrækværk. Hvad angår fastgørelsen, er det ikke helt nemt, da du kun som sidste udvej eller knap da skal skrue ned i pladeloftet, da det vil lække om nogle år. Kan det ikke lade sig gøre at bygge et stabilt rækværk, der er fastgjort i facaden og står på taget af sin egen vægt?
Du har en klar pointe der. Som jeg beskrev er det nu. "Stolperne" i hjørnerne består af 22x45, som er sat sammen som knudebrædder omtrent. Og de står løst på pladeloftet, men alt er fastgjort i facaden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.