Hej, vi skal bygge en hytte, der bliver 7x3m. Hytten skal stå på regelgrund, der består af reglar, som er 170x90mm C24.
Spørgsmålet er nu, om 170x45 gulvreglar kan klare en spændvidde på 2920mm med limet gulvspånplade? Gulvreglarne skal også forstærkes med en 45x45 i nederkant på hver side som underlag for trossbunden.
Jeg vil undgå midtbjælke samt kortere bjælker.
Spørgsmålet er nu, om 170x45 gulvreglar kan klare en spændvidde på 2920mm med limet gulvspånplade? Gulvreglarne skal også forstærkes med en 45x45 i nederkant på hver side som underlag for trossbunden.
Jeg vil undgå midtbjælke samt kortere bjælker.
Hej ifølge svensk træ så klarer de 2970 fri længde. Mvh.Rush64 sagde:
Hej, vi skal bygge en hytte som bliver 7x3m
Hytta skal stå på regelgrund som består af reglar som er 170x90mm C24.
Spørgsmålet er nu, klarer 170x45 gulvreglar en spændvidde på 2920mm med limet gulvspånplade? Gulvreglarna skal også forstærkes med en 45x45 i nederkant på hver side som underlag for trossbotten.
Jeg vil undgå midtbærebjælke samt kortlingar.
Spring 45x45 på sidene og sæt en 22x95 under i stedet.
F fribygg sagde:
Det bliver 40cc mellem gulvreglarne, vi endte på 180mm over værdierne i tabellen med 60çc. Vil absolut ikke have en midtbærende bjælke.N Nickesågen sagde:
Senest redigeret:
Jeg vil spare så meget luft under bjælkelaget som muligt, jeg må bygge lavt. Derfor vælger jeg at sømme regler for bundet mod gulvregler.N Nickesågen sagde:
Er det ok at sømme råsponten i bunden med elfözinkad 16g eller ruster de væk?
Hej, jeg ville ikke gøre det. Tidligere blev der ikke engang sømmet. Skru/søm alt med passende søm i stedet. Det er tilstrækkeligt med spånpladeskruer 42mm eller 50mm dykker søm. MvhRush64 sagde:
Ville bruge elforzinket 50mm dykkersøm som jeg allerede har derhjemme.N Nickesågen sagde:
Råsponten skal jo bare sømmes indefra trosbotten, ingen direkte belastning. Den skal jo bare holdes på plads.
Jeg bruger nok elforzinket alligevel.
Nu har jeg en overvejelse, spændvidden bliver 180mm for lang for gulvreglerne ifølge alle beregningsmodeller.
Så er et alternativ en midterbærende bjælke, men jeg overvejer betonplader som støtte under gulvreglerne.
Rammen rundt bliver på jordskruer.
Hvad synes I om dette?
Så er et alternativ en midterbærende bjælke, men jeg overvejer betonplader som støtte under gulvreglerne.
Rammen rundt bliver på jordskruer.
Hvad synes I om dette?
Klik her for at svare