Vi har tænkt at renovere køkkenet til foråret, og samtidig åbne op mellem stue og køkken for en lidt mere åben planløsning, vedhæfter billede af hvordan jeg har tænkt.

Forudsætningerne lyder; etplanshus, plade på jord med opreguleret gulv, lavhældende paptag (ca. 10 grader, valmt), 12mm masonit loft.

Har set lidt på forskellige værktøjer der findes online, men der er ingen mulighed for etplanshus, kun 1,5 & 2-planshuse.

Er min plan gennemførlig? Er lidt i tvivl om, hvordan man løser "hjørnet" hvor de formodede limtræsbjælker ligger.
Skruer man bjælkerne sammen? Bjælkesko?

Røde streger = Eksist. åbninger/døre
Gule punkter = Nye stolper
Lilla = Ny åbning

Tak på forhånd :)
 
  • Plantegning viser renoveringsplan for køkkenombygning med nye åbninger og bærende stolper markeret i forskellige farver.
Jeg vil hellere se en originaltegning. Det er svært at drage nogen konklusioner ud fra din skitse. Målfast og skalaret tegninger er bedst. Et etplanshus kan have fribærende spær, så man slipper for afvekslinger. Sektions tegninger er derfor vigtige.
 
  • Synes
piko
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Jeg ville hellere se en originaltegning. Det er svært at drage nogle konklusioner af din skitse. Tegninger med mål og i korrekt skala er bedst. Et plans hus kan have bærende spær, så man undgår bjælker. Sektionstegninger er derfor vigtige.
Problemet er, at originaltegninger mangler.

Huset er bygget i 1974 og er et modulhus, usikker på producenten.

Er der andre måder at finde ud af, om spærene er bærende?
 
Hvis du har adgang til loftet, kan fotos derfra forklare meget. Udvendige billeder kan også forklare en del, især beskriver de tagkonstruktionen i det store hele. Huset har en form for vinkelløsning, som man har brug for at forstå.
 
J justusandersson sagde:
Hvis du kan få adgang til loftet, kan fotos derfra forklare meget. Udvendige billeder kan også forklare en del, især beskriver de tagkonstruktionen i det store. Huset har en eller anden form for vinkelløsning, som man skal forstå.
Det er ikke helt let at få adgang til loftet, vi har et par loftslemme hvor man måske kan tage et par billeder fra.

Har også sendt en mail til kommunen, hvis de stadig har nogle tegninger.

Jeg vender tilbage :-)
 
Desværre har jeg ikke nået at tage nogle billeder endnu, men jeg fik svar fra kommunen i dag og de tegninger, jeg fik fra dem, var ikke til meget hjælp.

Jeg vil prøve at tage nogle billeder i løbet af weekenden!

Arkitekttegning af bygning med badeværelse, værelser og garage. Håndskrevet note ses på højre side. Bygningstegning med fire facader mod nord, syd, øst og vest. Skitserede linjer viser døre og vinduer.
 
Kan man læse tegninger siger de faktisk en hel del. Blandt andet forklarer de den ydre tagform. Huset er L-formet med et lavhældende valmet sadeltag. Selv vinkel-delen i L'et er valmet. Det behøves derfor ingen udvendige billeder, derimod noget foto fra loftet som viser spær. Med lidt held har du fribærende spær som ikke kræver nogen afveksling.
 
  • Synes
piko
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Kan man læse tegninger siger de faktisk en hel del. Blandt andet forklarer de den ydre tagform. Huset er L-formet med et lavhældende valmet sadeltag. Også vinkelplanet i L'et er valmet. Det behøves derfor ingen udvendige billeder, men derimod nogle fotos fra loftet som viser spær. Med lidt held har du fribærende spær, der ikke kræver nogen afveksling.
Sådan, nu har jeg gjort et forsøg på at tage nogle billeder.
Håber de hjælper noget, isoleringen man ser på billede 3 og 4 ved imkanalen nåede jeg ikke at trykke ned desværre.

Plantegning af hus med markerede områder: Billede 1 (rød), Billede 2 (grøn), Billeder 3 & 4 (orange), ventilationsrør (blå), imkanal (lilla).


Billede 1:
Trærum med isolering under tagkonstruktion, synlige træbjælker og ujævn isolering. Begrænset plads til at trykke isoleringen længere ned.

Billede 2:
Isolering ved træværk i et loftrum ved siden af en imkanal. Afstand til mulighed for yderligere isolering i loftshjørnet.

Billede 3 & 4:
Isolering og en kanal ved en trævæg i et loftsrum, delvist trykt ned.

Isolering ved træværk i loftsrum med synlige rør og ventilation, tæt på et installationsområde.
 
Du har gjort et rigtig godt arbejde! At markere kameravinklerne på tegningen gjorde det hele meget mere anvendeligt. Det er ingen fagværksspær, men derimod bæres spærerne af kipbjælker. På billede 2 ser man tydeligt, at kipbjælken, der ligger over stuen, ligger i linje med hjertevæggen i den anden del af huset. Meget taler faktisk for, at de åbninger, du taler om i dit første indlæg, er gennemførlige uden forstærkninger. Nogle yderligere spørgsmålstegn ville jeg gerne have udrettet. Findes der en bjælke i køkkenloftet, der går parallelt med ydervæggen?
 
J justusandersson sagde:
Du har gjort et rigtig godt stykke arbejde! At markere kameravinklerne på tegningen gjorde det hele meget mere brugbart. Der er ingen fagværkstagstole, men derimod bæres tagstolene af kipbjælker. På billede 2 ser man tydeligt at kipbjælken, som ligger over dagligstuen, er i linje med hjertevæggen i den anden del af huset. Meget taler faktisk for, at de åbninger, som du taler om i dit første indlæg, er gennemførlige uden overgange. Nogle yderligere spørgsmålstegn vil jeg gerne have rettet ud. Findes der en bjælke i køkkenloftet, som går parallelt med ydervæggen?
Tak :)
Får tage et kig på det i morgen. Kunne ikke se nogle flere bjælker, men må prøve at flytte mere på isoleringen :)

Antager at du mener ydervæggen som vender mod nord? (Garaget)
 
Væggen som deler tilstødende rum i vaskeri respektive opbevaring burde have en modstykke i form af en bjælke tværs over køkkenet. I så fald bør den være synlig i køkkenets loft.
 
J justusandersson sagde:
Væggen der deler tilstødende rum i vaskerum henholdsvis lager burde have en tilsvarende form af en bjælke på tværs af køkkenet. I så fald bør den kunne ses i køkkenets loft.
Jeg forstår.
Når jeg ser på Billede 2 på computeren, synes jeg, at jeg kan se en bjælke længere inde, som ser ud til at være i samme niveau med væggen, der adskiller køkken og lager/vaskerum, men jeg er dog ikke helt sikker. (Rød markering)
Jeg formoder, du mener en bjælke, der skulle ligge omtrent som Grøn markering.

Jeg vil gøre et nyt forsøg i morgen, så må vi se, om jeg kan finde noget nyttigt. :)

Plantegning af hus med køkken og bryggers. Rød linje markerer mulig bjælke, grøn linje markerer foreslået bjælke. Tekstkommentar om vindue.

Edit: Kunne den røde markering også være en rygbjælke?
 
Senest redigeret:
Jeg kan desværre ikke læse dit vedhæftede billede. Vi håber på bedre held i morgen.
 
J justusandersson sagde:
Jeg kan desværre ikke læse dit vedhæftede billede. Vi håber på bedre held i morgen.
Her er billedet jeg vedhæftede i det forrige indlæg, hvis det stadig ikke vises:
Bygningstegning af hus med røde og grønne markeringer; rødt er synligt element, grønt mulig bjælke, og lilla streg viser en tagstol.

Jeg forsøgte at tage yderligere billeder i dag, men det er ikke helt nemt, jeg har strakt mig ind så langt jeg kan for at få et godt billede. Desværre er det umuligt at se, om der ligger en bjælke ifølge grøn markering.
Loftet skal rives i køkkenet i forbindelse med ombygningen, man må simpelthen vente til da med at konstatere, om der er en bjælke der :)

Den røde markering er hvad vi ser på billederne, den lilla streg er en krydsende spærstol, antager at det er der som renden ligger.
Plantegning med markeret område i rød, krydsende tagstol i lilla og noter ved køkkenet. Garage, bad og værelser er også vist.

Træloft med isoleringsmateriale og rør i et loftsrum, der viser en træbjælke. Svært at se om der findes en bjælke i henhold til markering.
Loft med træbjælker og isolering, set fra et svært tilgængeligt område. Loftskonstruktion i forbindelse med køkkenombygning, hvor en bjælke er markeret.
 
Ja det bør være en nockbalk i henhold til det røde streger også. Det bør være noget som ligner en bjælke langs den grønne streg også som hjælper med at holde op de tagbjælker som tilhører hovedlængden. Den lilla streg er en rændalsstøtte i skæringen mellem tagformerne i L'ets inderhjørne. Så skaber valmningen problemer også. Det bedste havde været om du havde fundet en tagtegning også.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.