Jeg har brug for lidt hjælp til at beregne, hvilken brandklasse følgende ydervægskonstruktion opfylder.

Ud fra:
22mm træpanel
28mm luftrum (trælægte)
Vindduk
145mm regelstol med stenuldsisolering
12mm OSB

Ingen gips?

Hvilket krav skal du opfylde?

Vil helst undgå gips, da det er et lager.
Behøver at opfylde EI30 pga. nærhed til naboens garage.

Rickard.
Det er mere end tilstrækkeligt for ei30. Så kan man måske spørge sig selv, hvor fugtsikker konstruktionen er, men det er en anden sag.

Behøver noget mere konkret, der viser, at det opfylder EI30. En beregning med additionsmetoden eller lignende.

Rickard.
H henkeson sagde:
Behøver noget mere konkret som viser, at det opfylder EI30. En beregning med additionsmetoden eller lignende.
Det skal ikke være nødvendigt. En væg på 45x95 isoleret med stenuld og med 12mm plyfa eller osb på begge sider opfylder ei30, så alt over det eller tilsvarende er godkendt. Dit er så langt over, at det føles irrelevant at motivere, hvorfor det skulle være godkendt.

Føles godt at have noget at støtte sig til, når man krydser af i boksen på kontrolplanen.
Har ikke fundet nogen eksempler med plade kun på den ene side af regelyderstammen, men facaden kompenserer måske for det.

Rickard. Rickard.ag sagde:
Det er mere end tilstrækkeligt for ei30. Så kan man måske spørge sig, hvor fugtsikker konstruktionen er, men det er en anden sag.
Hvorfor skulle den ikke være fugtsikker?

Rickard.
H henkeson sagde:
Har ikke fundet nogle eksempler med plade på kun én side af regelstammen, men facaden kompenserer måske for det.
Det gør den, finder ingen super god kilde (på 1 minuts søgen) men melbygarage skriver sådan her "Som eksempel konstruerer vi vores isolerede garager med: 12 mm spånplade, mindst 95 mm isolering af glasuld og 22 mm yderpanel af træ. Denne konstruktion opfylder brandklasse EI30"

Med så meget isolering antager jeg, at du planlægger at have opvarmet året rundt og da anbefales en form for dampspærre/dampbremse. Du har måske tænkt det men ikke skrevet det, da det ikke var relevant for emnet ;)

Udgangspunktet er at undgå plasten. Det er som sagt et lager, og tilførslen af fugt til luften er stort set ikke-eksisterende.
Kommer til at holde det frostfrit, men ikke mere end det.

• Synes
Rickard.
  • Laddar…
Mikael_L
Min link virker ikke længere, klik ikke på den, den ser ud til at føre til noget mystisk, måske.
Jeg vil rapportere til moderator, at de gerne må skrotte linket der.

Jeg smider en PDF fra Paroc i stedet, hvor additionsmetoden findes på de sidste sider:

Mikael_L
Jeg kan indsætte det, der var meningsfuldt fra det slettede indlæg her:

Her har du additionsmetoden
side 24

Den er let at anvende og regne med.
Download gerne dokumentet til egen computer.
Side 24-25 kan jo også printes ud og medbringes som bilag til beregningen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.