Hej! Jeg skal bygge en 15kvm kolonihavehus. Jeg vil have åbent til kip, dvs. ingen spær eller sideloftrammer. Jeg har med hjælp fra www.byggbeskrivningar.se fundet ud af, at jeg da skal have 90x315mm limtræsbjælke som kip og 90x90mm limtræ som søjle på gavlene, der bærer kippet. Der skal dog være vinduer på begge gavle, hvor søjle ifølge beregningen skulle gå direkte ned. Hvordan beregner jeg, hvilken dimension der er nødvendig på den vandrette regel over vinduet (rød på billedet), som fordeler fra kippet til to søjler på hver side af vinduet?
Hvis beregningen er meget kompliceret, kan jeg overveje at tage lidt ekstra for at være sikker i stedet for at beregne superpræcist, men jeg er også usikker på, hvad der er "at tage ekstra"...
Gavlene er 3000mm brede og langsiderne 5000mm. Gavlvinduerne er 80mm og 140mm brede. 18 graders taghældning, højeste tagfod 2500mm, cc1200 mellem tagreglerne, snezone 2, papptag med isolering og indvendig beklædning.
Yderst taknemmelig for svar og tanker!
Hvis beregningen er meget kompliceret, kan jeg overveje at tage lidt ekstra for at være sikker i stedet for at beregne superpræcist, men jeg er også usikker på, hvad der er "at tage ekstra"...
Gavlene er 3000mm brede og langsiderne 5000mm. Gavlvinduerne er 80mm og 140mm brede. 18 graders taghældning, højeste tagfod 2500mm, cc1200 mellem tagreglerne, snezone 2, papptag med isolering og indvendig beklædning.
Yderst taknemmelig for svar og tanker!
Købte et Jabo Smara byggesæt for nogle år siden, og det havde en tagrygbjælke plus 2 parallelle bjælker på hver side af tagrygbjælken. Jeg mener, at de alle er 45x220 måske? Så blev der lagt råspont på disse...
Det synes måske ikke at have noget med dit spørgsmål at gøre, men jeg tænker, at med den løsning i stedet får taget fra starten støtte af flere bjælker/væggestøtter, og åbningen ovenfor vinduet bør kunne klares med en tilsvarende regel, om ikke mindre.
redigering: Smaran er ganske vist ikke 5m lang, men kun 4,15m, men princippet bør stadig fungere, dog måske med højere/dobbelte bjælker...
Det synes måske ikke at have noget med dit spørgsmål at gøre, men jeg tænker, at med den løsning i stedet får taget fra starten støtte af flere bjælker/væggestøtter, og åbningen ovenfor vinduet bør kunne klares med en tilsvarende regel, om ikke mindre.
redigering: Smaran er ganske vist ikke 5m lang, men kun 4,15m, men princippet bør stadig fungere, dog måske med højere/dobbelte bjælker...
Senest redigeret:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
45x220 C24 er tilstrækkelig til at skifte over dine vinduer
Klik her for at svare