Hej

Er der nogen, der ved, hvordan man kan beregne en limtræsbjælke, der er 4980*90*450mm, til den tilsvarende dimension i en I-bjælke??? Jeg har søgt på nettet og forsøgt at finde et program svarende til moelvens lagerbalksprogram, men for stålbjælker har jeg ikke fundet noget fornuftigt.

Mvh
Fredrik

Ja, det er egentlig bare at kigge lidt i tabellerne, men det ville have gjort det lettere, hvis du havde fundet lidt mere data på balken.

Oplagslængden kan variere en smule, men det burde ikke være noget problem, hvis du går fra træ til stål.

Hvad er det mere du vil vide? Den skal monteres i en åbning i en bærende væg.
Skal erstatte den med en tilsvarende I-bjælke. Jeg har beregnet via moelvens lagerbalksprogram at jeg skal tidligere nævnte limtræsbjælke men den bygger for langt ned synes jeg. Og helst skal ikke I-bjælken være bredere end 90mm.

Nu ved jeg, at jeg er lidt kedelig. Men kontakt en bygningsingeniør. Der kan være parametre i din belastningstilfælde, som du ikke tænker på. Dvs. uanset om du skal gøre dette med en træbjælke eller stål, så har du brug for en professionel beregning.

Desuden kræver en sådan ombygning (ændring af bærende dele), at du laver en byggeanmeldelse, og så vil du skulle fremlægge konstruktionsberegninger, både for selve bjælken, men også for støttepunkterne, og hvor meget last de fører ned til fundamentet, som kan have brug for at blive forstærket.

Beregnerprogrammer fra Moelven osv. er gode for, at man selv skal kunne vurdere rimeligheden (er jo synd at betale en bygningsingeniør for at få at vide, at bjælken vil tage halvdelen af lofthøjden). Men for den præcise dimensionering har du brug for en professionel.

Der sidder en limtræsbjælke der i dag, som er en smule for svag (360mm får lidt for meget nedbøjning) og ifølge moeleven, så er det en 450mm, som gælder ifølge de nye normer i dag. Tidligere på året, da jeg kiggede, var det nok med en der var 405mm. Nogen her må kunne oversætte den dimension, som jeg efterspørger, til en tilsvarende I-bjælke. Byggemelding og al den bureaukrati, der kræves for at få lov at ændre noget i husene i dag, alt ære og respekt men... jeg ønsker et retningsværdig på en tilsvarende I-bjælke.

Kan være farligt med en smal bjælke, hvis den er lang. Den kan vride sig og lægge sig på fladen midt på.
Tal med en konstruktør, der har beregningsprogram.

Protte

Nogen der ved?

Fredrik Olofsson sagde:
Hvad er det mere du vil vide? Den skal monteres i en åbning i en bærende væg.
Skal erstatte den med en tilsvarende I-bjælke. Jeg har beregnet via moelvens lagerbjælkeprogram, at jeg skal tidligere nævnte limtræsbjælke, men den bygger for langt ned synes jeg. Og helst skal I-bjælken ikke være bredere end 90mm.
Se om du kan finde værdierne Iz, Wz, Zv i bjælkens tekniske beskrivelse.

Den stærkeste I-bjælke med maksbredde 90 er IPE160, (IPE180 er 91 mm bred).

En stærkere og stivere stålbjælke er VKR160x90x8, (den stærkeste jeg fandt i tabellerne, med maksbredde 90). VKR-bjælke er desuden ufølsom for kipning, hvilket kan være et problem for I-bjælker. Vælg VKR!

Hvis det er tilstrækkeligt med en tyndere bjælke, så er der mange, mange andre at vælge imellem, fx VKR160x90x5, VKR140x80x4, men det kræver en rigtig dimensionering for at vælge den rigtige bjælke.

Hvis du har laster og geometri, så kan det være, at nogen kan regne på det.

Hvorfor lige 90 mm bredde, en HEA bjælke er lavere men bredere.

Protte

Maxbredde 90 mm er TS ønske i indlæg #3.

Ja, jeg ved det, men er det bare, at den gamle træbjælke er 90, eller er det sådan, at man kan save op i loftet eller hvad det nu er og få plads til en bredere.

Jeg lagde en HEA i loftet på snedkeriet og skar 2 cm af gipsen væk, da den gamle træbærbjælken var smallere.

Protte

Linjelasten på den bærende væg er 16kN per meter, og i midten af åbningen skal bjælken klare 41kN.

Mener du, at der kommer en punktlast midt i åbningen på 41 kN?

Ja det gør det. Eftersom det er en modulskarv der normalt bæres af en søjle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.