Hej snedker. Hjælp mig med at beregne, hvor lang tid det tager alene at sætte op:
- Västkustskivor
- Panel
- Lægge råspontluckor, tagpap (gummi?), pladetag (klik)

Dvs vejrsikre.

På et hus ca 12x9m (1 1/2 plan led forøget væg), med 38 graders hældning. Hvor den ene kortside består mest af glasfacade.

Jeg er ved at tænke på byggeri og overvejer, hvordan jeg skal tænke tidsforbrug i timer for at udføre disse opgaver, og hvor meget tid I ville have regnet med.

Det afhænger af, hvem der udfører arbejdet. Altså hvor dygtig/erfaren personen er.
Desuden afhænger det af, hvor mange der arbejder, hvis der er nogen, der mener, at man ikke skal/bør/kan gøre det selv.
Det afhænger af hvilke værktøjer der er tilgængelige og hvor vant udføreren er til at bruge dem.
Endelig og vigtigere afhænger det af præcis, hvad der indgår i opgaven.

Så det er meget vanskeligt at svare på.

Jeg undrer mig over, om ikke den bedste måde at få svar på spørgsmålet alligevel er at indhente nogle tilbud.

O O sagde:
Det afhænger af, hvem der udfører arbejdet. Altså hvor kyndig/dygtig personen er.
Desuden afhænger det af, hvor mange der arbejder, hvis der er nogen, der mener, at man ikke skal/bør/kan gøre det selv.
Det afhænger af, hvilke værktøjer der er tilgængelige, og hvor vant udføreren er til at bruge dem.
Endelig og vigtigere afhænger det af præcis, hvad der indgår i opgaven.

Så det er meget indviklet at svare på.

Jeg spekulerer på, om det bedste måde at få svar på spørgsmålet alligevel er at få nogle tilbud.
Nu må du nok læse spørgsmålet igen 😁 Spørgsmålet var jo, hvor mange timer en tømrer havde regnet på et sådant job. Så forstår jeg, at hvis jeg skal gøre det selv, skal jeg lægge x tid til, da jeg ikke har samme erfaring.

N Nygge72 sagde:
Nu må du nok læse spørgsmålet igen 😁 Spørgsmålet var jo, hvor mange timer en tømrer ville have beregnet for et sådan job. Så forstår jeg, at hvis jeg skal gøre det selv, må jeg lægge ekstra tid til, fordi jeg ikke har samme erfaring.
Nu må du nok læse (om?) svaret. 😁

Jeg hævder stadig, at som spørgsmålet er stillet, kan det simpelthen ikke besvares, idet der mangler information om forskellige forudsætninger.

Skal man først antage, hvad der spørges om, og derefter svare? Det kan man selvfølgelig, men så vil det nok ikke være de samme antagelser, som spørgeren havde tænkt sig, eller som spørgeren glemte at tænke på, eller omvendt at man glemmer noget, som spørgeren tog for givet. Det ville blive et antal antagelser, der ville ligge til grund for flere antagelser. I så fald bliver svaret mindre relevant. En antagelse. Sandsynligvis helt forkert. Fordi forudsætningerne ikke er kendte, mener jeg, at spørgsmålet ikke kan besvares tilfredsstillende.

Det jeg mener er det selvfølgelige svar i en situation som denne har du allerede fået: Tag nogle tilbud ind.

O O sagde:
Nu må du nok læse (om?) svaret. 😁

Jeg fastholder, at som spørgsmålet er stillet, er det simpelthen ikke muligt at svare på, da der mangler information om diverse forudsætninger.

Skal man først antage, hvad der spørges efter, og derefter svare? Det kan man selvfølgelig, men da vil det ikke blive de samme antagelser som spørgeren havde i tankerne, eller som spørgeren glemte at overveje, eller omvendt at man overser noget, som spørgeren regnede med. Det bliver en række gæt, der ville danne grundlag for flere gæt. I så fald bliver svaret mindre relevant. Et gæt. Sandsynligvis helt forkert. Da forudsætningerne ikke er kendte, mener jeg, at spørgsmålet ikke kan besvares tilfredsstillende.

Det jeg synes er det selvklare svar i en situation som denne, har du allerede fået: Tag nogle tilbud ind.
Jeg forstår alt dette, men jeg er jo ikke ude efter en nøjagtig tid. Jeg vil vide, om det drejer sig om ca. 1 uge, 3 uger eller 2 måneder at udføre disse opgaver for en snedker med erfaring.

Så forstår jeg som almindelig hobbysnedker, at der kan dukke op opgaver, der forlænger tiden. Men derimod siger tiden meget om, hvad jeg skal planlægge for at finde det rigtige tidspunkt på året til at gøre dette, så der er marginer.

Tanken er jo naturligvis også at spørge dem med kompetence, om der er ting, der bør tages i betragtning, eller hvordan man løser visse ting.

Tommelfingeren sidder ikke midt i hånden, og værktøj af god kvalitet findes, samt viden rundt om til hjælp, hvis det er nødvendigt.

Regnet på en gubbe havde jeg nok mellem lillefinger og albue sagt 3-4 uger for vestkystplade + panel. Forudsat at der er byggestillads.

Taget ca. 2 uger.

Er man to bliver det mere effektivt.

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
Nu er jeg amatør. Men jeg gætter på, at en dygtig snedker klarer det, du har nævnt, på cirka 2 måneder. Men rigtig meget tid kan gå kun med at bære materialer frem, så hvis materialet ligger mere end 5 meter fra arbejdsstedet, skal du nok lægge betydeligt mere tid til for det. Det der proftak har jeg absolut ingen viden om, hvor lang tid det kan tage.

Men hvis man tager taget. Formentlig har du nogle gennemføringer, f.eks. til ventilation. Jeg tror, du skablonmæssigt må lægge cirka en dag for hver gennemføring. Der skal monteres beslag før underlagspappen, pappen skal trækkes op på beslaget, hul i pladen, forskellige overbeslag på pladen osv.

Og der vil være lignende "afvigelser" på væggene, hvor en enkelt detalje giver 0,5 - 1 dag ekstra per detalje.

Og finder du kun en gennemsnitligt dygtig snedker, skal du lægge 50 - 100% til, og fordoble en gang til hvis du får fat i en rigtig dårlig.

Og håndtering af materiale og affald kan tage mindst lige så lang tid som selve bygningen. Hvis det ikke kan organiseres meget rationelt.

H hempularen sagde:
Nu er jeg amatør. Men jeg gætter på, at en dygtig snedker kan lave det, du har nævnt, på ca. 2 måneder. Men meget tid kan gå bare til at bære materialer frem, så hvis materialet ligger mere end 5m fra arbejdsstedet, skal du nok lægge en del ekstra tid til. Dette pladetag har jeg absolut ingen viden om, hvor lang tid det kan tage.

Men når det kommer til taget. Sandsynligvis har du nogle gennemføringer, fx til ventilation. Jeg tror, du skablonmæssigt skal lægge en dag til for hver gennemføring. Der skal monteres beslag før underlagspappen, pappen skal trækkes op på beslaget, der skal tages huller i pladen, og der skal monteres forskellige overbeslag på pladen osv.

Og der vil være lignende "afvigelser" på væggene, hvor en enkelt detalje giver 0,5 - 1 ekstra dag pr. detalje.

Og hvis du bare finder en almindeligt dygtig snedker, skal du lægge 50 - 100 % til, og fordoble endnu en gang, hvis du finder nogen rigtig dårlig.

Og håndtering af materialer og affald kan tage mindst lige så lang tid som selve byggeriet. Hvis det ikke kan ordnes meget rationelt.
Fint. Så har jeg i det mindste noget at tage udgangspunkt i, hvordan jeg skal tænke. Som tidligere uddannet kok ved jeg alt om forberedelser, at det er A og O, hvis tingene skal flyde, hvilket jeg altid tager ind i mine byggerier med, og det bliver næsten mit fald, for jeg får aldrig de små hvilepauser, som ellers opstår naturligt ved at gå og hente ting osv. 😂

Men nøglen er at finde den rette håndværker. Ude på landet blev der bygget et attefallshus på en nabogrund. Der var 4 - 5 mand på byggeriet hver dag, fra maj til september (grunden var blevet støbt året før). Da var vinduerne stadig ikke monteret, og panelet var 3/4 færdigt. Så vidt jeg kunne se, var væggene isolerede, men intet var gjort indvendigt. De monterede et bliktag, 3 mænd fik sat 1 - 2 segmenter af plader op om dagen.

H hempularen sagde:
Men nyckeln är att hitta rätt hantverkare. Ute på landet byggdes ett attefallshus på en granntomt. Det var 4 - 5 man på bygget varje dag, från maj till september (grunden hade gjutits året innan). Då var det fortfarande inte monterat fönster, och panelen var 3/4 färdig. Så vitt jag kunde se var väggarna isolerade men inget var gjort på insidan. De monterade ett plåttak, 3 gubbar fick dit 1 - 2 plåtsegment per dag.
Bedrövligt lurendrejeri. Då kan jag jämföra med grannen som byggt 1 1/2 plan hus där 2 snickare (förutom vid takläggning då de var 5 och lade plåttaket). Nu byggde han med färdigkapad, men där var det vädertätt + garage uppsatt och vädertätt med fönster mm, på 1 1/2-2mån

K
N Nygge72 sagde:
Bedrøveligt bedrageri. Da kan jeg sammenligne med naboen, som byggede 1 1/2 plans hus, hvor 2 tømrere (bortset fra da de lagde tag, hvor de var 5 og lagde pladetaget). Nu byggede han med færdigskåret, men der var det vejrtæt + garage opført og vejrtæt med vinduer mm, på 1 1/2-2 mån
Der har du vel svaret på dit eget spørgsmål, på en måde i det mindste😃.

• Synes
hempularen
  • Laddar…
K Kling 1 sagde:
Der har du vel svaret på dit eget spørgsmål, på en måte i det mindste😃.
Nej, for de gjorde meget indenfor skallen med, som ikke jeg så 😁 Så jo dog at også disse snød med tiden. 2 timer som naboen skulle betale for hver dag som de ikke var der. Kom sent/tog tidligt og det samme ved frokosttid

N Nygge72 sagde:
2 timer som naboen måtte betale for hver dag
Men det kan være svært at vurdere, hvis du er udenforstående, rejsetid indgår i fakturerbar tid.

H hempularen sagde:
Men det kan være svært at vurdere, hvis du er udenforstående, rejsetid indgår i fakturerbar tid.
Lader være usagt, hvad de er kommet overens om, men han var ikke glad, da han skulle betale regningerne, og de gjorde på denne måde. Han kunne acceptere, at det var rejsetid, når de kom om morgenen og sluttede om eftermiddagen (men betaler man for 8 timer, så bør det jo være 8 timers arbejde, man får, og så kunne de jo have lagt rejsetid oven i dette), men at de skulle køre væk og spise ved hver frokost i stedet for at tage madpakke med, og han der måtte betale en time, var han mindre tilfreds med.

Der er vel få andre jobs, hvor man kan komme 30 min senere og gå 30 min tidligere og få betalt for 8 timer (+1 time til frokost).

• Haha
JK87
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.