Hej! Skal åbne op en væg mellem køkken og stue. Har kigget en del på internettet og brugt et beregningsværktøj men tænkte jeg ville høre mig for.
At sætte op en bjælke på 450mm er lidt for groft da man vil skulle gå limbo eller har jeg gjort noget forkert? At veksle af eller at regne om til en stålbjælke er noget jeg har tænkt på men skal vel henvende mig til en konstruktør for sådan et ærinde?

tak på forhånd!

• Skærmbillede af en webside fra byggbeskrivningar.se, der viser et beregningsværktøj til snøzone og laster for byggeri.
  • 3D-model af 1 1/2-planshus med målangivelser og materialvalg; viser åbning i væg mellem køkken og stue, inkluderer detaljer som pilarer og mål.
  • Skærmbillede af en beregningstabel til tværsnit af limtræsbjælker med mål, deformation og nyttograd, fra byggbeskrivningar.se.
Packebror Packebror sagde:
Hej! Skal åbne op en væg mellem køkken og stue. Har kigget en del på internettet og brugt et beregningsværktøj men tænkte jeg ville høre mig for.
At sætte en bjælke på 450mm er lidt for groft da man vil skulle gå limbo eller har jeg gjort noget forkert? At veksle af eller at regne om til en stålbjælke er noget jeg har tænkt på men jeg bliver vel nødt til at henvende mig til en konstruktør for sådan en sag?

tak på forhånd!
Nej det der ser ud til at ligge inden for de mål jeg har set på forummet for den størrelse af åbning i bærende væg.
Du kan jo gå ned i højde hvis du vælger en bredere lamineret træbjælke men desværre ikke så meget. Jeg ville nok satse på en stålbjælke for at undgå en bjælke der indskrænker højden så meget.

T Tompafix sagde:
Nej det där verkar ligga i de mått jag sett på forumet för den størrelse på åbning i hjertvæg.
Du kan jo gå ned i højde, hvis du vælger en bredere limtræsbjælke, men desværre ikke så meget. Skulle nok satse på en stålbjælke for at undgå en bjælke, som indskrænker højden så meget.
Ja, så meget har jeg også forstået, og derfor er jeg inde på at gøre netop det, du siger - at have en stålbjælke. Men så er det en konstruktør, der bør kontaktes, antager jeg?

Antag at du har oplægningslaster på ca. 39 kN (2x).
Da burde en HEA200 (med højde 190 mm) fungere.

G Granngubben sagde:
Antager at du har oplagslaster på ca. 39 kN (2x).
Så burde en HEA200 (med højde 190 mm) fungere.
Havde faktisk heldet at støde på en konstruktør i arbejdet, som havde regnet ud, at en HEA 160 mm skulle klare jobbet! Nogle gange har man held, tak for responsen alligevel!

• Synes
Granngubben
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.