Jeg skal åbne en bærende væg, eller rettere sagt mindske en allerede åben væg, hvor den tidligere "snedker" ikke aflastede ordentligt. De satte bare en 90x90 søjle i træ på et "passende" sted, vi mistænker en mindre sætningsskader, men intet sammenbrud i hvert fald.

Jeg lavede en beregning på limtræsbjælke/søjle via Moelvens program, fandt ud af, at jeg kunne bruge 90x270 bjælke og 90x90 søjle. Beregningen tog udgangspunkt i: bærelinje under et bjælkelag.

Kan man oversætte dette til "almindeligt" tømmer i stedet? Og i så fald, hvad ville dimensionen så blive?
Hvad er billigst, almindeligt tømmer eller limtræ?

Mine mål er:
b1=b2=3850mm (bredde på indvendigt mål i huset)
L1=3180mm (Bærelinjens spændvidde). Jeg sender et dokument med information fra programmet.

Ok tak for info.

Ingen anden der har nogen idé om passende dimension for regelvirke??

Tager man den eksisterende tagregel væk, når man sætter en ny bærlinje? Jeg selv antager det, men man ved aldrig ::)

Peter

Efter at have konsulteret min svoger, som selv har gjort lignende (og deres hus står stadig ;)), bliver det følgende:

to 45x170 skrue-limmede som bjælke og to 45x90 som piller. Der bliver en klar forskel i pris sammenlignet med limtræ. Eventuelt tager vi 45x220, men vi får se, hvad det bliver til sidst.

Det kan tilføjes, at efter at jeg har revet lidt ned, ser det ud til, at de har afvekslet med en 45x170 bjælke på en/to 90x90 piller, men at bjælken ikke gik tæt mod bjælkelaget. Med den viden besluttede vi os for ovenstående løsning.

OBS! OBS! OBS!

Att byta ut en limträbalk på 90x270 (L40) mot en balk av två 45x170 (K12) innebär en hållfasthetsminskning med ca 80% och en försämring av nedböjningen med ca 85%!!!

Den föreslagna limträbalken håller för 26kNm och en 90x170 håller för 4kNm (om du använder K24 håller den för 6kNm)
Den föreslagna limträbalken ger en nedböjning på 8mm och en 90x170 ger ca 52mm.

Snabbt överslag av ditt golv ger att din balk måste klara 23kNm så din valda 90x170 HÅLLER INTE! Använd limträ L40 90x270 eller välj en stålbalk HEA140

Pelaren kan dock utföras av två ihopspikade 45x95 istället för limträ 90x90

/Ingenjören

Jeg satte for nylig en I-bjælke i stål op, som var 180 mm over flangerne og 172 mm høj med et spænd på lidt over 4 meter. Mega tung at få op, men virkelig stiv. Stolperne er ikke noget at bekymre sig for, synes jeg, så længe det er endetræ og de står på noget stumt og stærkt. Jeg skrue-limede tre st 145x45 som stolper på hver side, men det føltes overdrevet.
Jeg var aldrig interesseret i limtræ, stål føltes solidt, især da jeg slog kilerne (eg) i for at løfte bjælkerne lidt op fra bjælken.

• Synes
Nightlow
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.