Hej! Jeg arbejder med konstruktionsplaner og vil gerne vide cirka, hvilken tagfodshøjde mine spær vil få.
Altså målet ydre kant af stamme, lige op overkanten af spær.
Jeg har kontaktet to producenter, men ingen vil give mig dette uden ordre, måske er det meget arbejde at finde ud af?
Det bør ikke være noget problem.
De gange jeg har bestilt spær, har producenten spurgt om hvilken højde spæret skal have ved tagfoden.
Ofte vil man ikke minimere højden, da der så ikke er plads til så meget isolering. Men rent konstruktionsmæssigt er det ofte muligt at skabe et spær, der fylder mindre i højden end det, du har tegnet. I hvert fald kan 5 cm fjernes sammenlignet med dit billede.
Det bör ikke være noget problem.
De gange jeg har bestilt spær, har producenten spurgt, hvilken højde spæret skal have ved tagfoden.
Ofte vil man ikke minimere højden, da der så ikke er plads til så meget isolering. Men rent konstruktionsmæssigt er det ofte muligt at lave et spær, der bygger mindre i højden end det, du har tegnet. I hvert fald kan 5 cm fjernes sammenlignet med dit billede.
Helt rigtigt, ja det er måske dumt af mig at gøre dem tyndere. Tænkte ikke på det..
Jeg har overvejet 400mm på taget, hvad tror du?
Har tegnet gavl og langside på væg med blyant og kan se, at tagskægsbrættet kommer til at sidde meget højt. Men måske er det bedre at sænke taghøjden lidt, ændre lidt på vinduet.
Det bør ikke være noget problem.
De gange jeg har bestilt spær, har producenten spurgt om, hvilken højde spæret skal have ved tagskægget.
Ofte vil man ikke minimere højden, da der så ikke er plads til så meget isolering. Men rent konstruktionsmæssigt er det oftest muligt at skabe et spær, der bygger mindre i højden end det, du har tegnet. Mindst 5 cm kan fjernes sammenlignet med dit billede.
Jeg må spørge, så et indlæg fra dig i en anden tråd. Er dit koldloft stadig problemfrit?
Jeg har også tænkt mig at lave loftet med yderst begrænset ventilation. To gavlventiler altså.
Må jag spørge, jeg så et indlæg fra dig i en anden tråd. Er din koldloft stadig problemfri?
Har også tænkt at lave loftet med yderst begrænset ventilation. To gavlventiler dvs
Jep.
Min filosofi er: jo mindre ventilation på et koldloft jo bedre. Gælder dog kun hvis man kan få en helt tæt plastning mod boligarealet nedenunder.
Jeg tror faktisk, at man kan se bort fra gavlventilerne også, der vil alligevel altid lække en del luft gennem panel, ruplade og diverse sprækker.
Så er det naturligvis også sådan, at der kan være stor forskel på, hvor godt et koldloft klarer sig, afhængig af hvor i landet det befinder sig. Klima, temperatur og luftfugtighed spiller nok en stor rolle.
Ja.
Min filosofi er: jo mindre ventilation på et koldt loft jo bedre. Gælder dog kun, hvis man kan få en helt tæt plastikbelægning mod boligarealet nedenunder.
Jeg tror faktisk, at man kan undlade gavlventilerne også, der vil alligevel altid lække en del luft gennem panel, råspont og diverse sprækker.
Derefter er det naturligvis sådan, at der kan være stor forskel på, hvor godt en kold loft klarer sig afhængigt af, hvor i landet den befinder sig. Klima, temp og luftfugtighed spiller nok en stor rolle.
Lyder kanon! Man bliver lidt usikker, når nogle påstår det modsatte, selv når fakta tydeligt viser det modsatte.
Lyder kanon! Man bliver lidt usikker, når nogle påstår det modsatte, selv når fakta tydeligt viser det modsatte.
Du har ikke isoleret udvendigt på taget vel?
Også jeg byggede med tæt tagskæg, da jeg byggede nyt. Kører med celluloseisolering og diffusionsåben dug på brædderne. Men da er huset, som allerede påpeget vigtigt, meget tæt.
De test jeg har set, har det været tørrere i huse uden tagfodventilation. Gavlvæggene er jo diffusionsåbne, selvom man har tæt tagbelægning.
Undtagelsen var det første år, inden byggematerialernes fugt var væk. Så det er nok ikke helt forkert at have en affugter det første år og derefter overvågning.
Cellulose er jo også godt, det buffer godt over fugtigere perioder.
Lyder kanon! Man bliver lidt usikker, når nogle påstår det modsatte, selv når fakta tydeligt viser det modsatte.
Du har ikke isoleret udvendigt på taget, vel?
Jeg er usikker på hvilket tag, du har set billeder af, men jeg tror ikke det var isoleret på ydersiden. Jeg har bygget og renoveret flere huse gennem årene.
I mit nuværende hus (bygget -46) har jeg efterisoleret udvendigt på spærret med 100mm celleplast. Da der tidligere kun var lidt savsmuld i skråtagene, gjorde det stor forskel, både sommer og vinter.
Hej! Nu har jeg læst flere af dine tråde, vi ser ud til at være i omtrent samme situation med lignende materialevalg - jeg sidder også og tegner blyantkonstruktioner for fuld skrue (til en tilbygning).
Hvordan løste du det med bredden på den udstikkende taktass?
Hej! Nu har jag læst flere af dine tråde, vi ser ud til at være i nogenlunde samme situation med lignende materialevalg - jeg sidder også og tegner blyantskonstruktioner til en udbygning.
Hvordan løste du bredden på den udstikkende taktass?
Hej! Mener du bredden på den pålimmede taktass?
Hvis ja, så gætter jeg på et mål, jeg synes er passende. Vil prøve at brede tassen, så snart den går indenfor underbræddepanel. Tassen er også ca. 80 mm bred/tyk, hvilket muliggør en tyndere spids.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.