???Hej!
Jeg skal bygge garage og vil have ægte tegl på taget. Nu er der tilsyneladende to slags at vælge imellem. Dels den "ægte" fra Vittinge og så Benders, som skal være vakuumsuget og fri for luftbobler, men som bliver noget mørkere i farven. Hvilken skal jeg vælge? Benders er noget dyrere.

Taknemmelig for svar

Bob_the_builder
At Benders sælger almindelige mursten har jeg aldrig hørt før. Er de lige begyndt med det?

::) Nu forstår jeg ikke rigtig, hvad I begge mener?

Ægte og/eller rigtig tegl? Benders har mindst 5-6 forskellige tegl, og de har vel arbejdet med det i mindst 10 år, så vidt jeg ved.
Spørgsmålet er vel, om man vil have ler- eller betonsten, og om det skal være en- eller tokupet. Derefter kan farve og overfladebehandling bestemmes.

Tag samme tegl som du har på resten af huset

mener Helena
med tuttifruttitaget
med Benders tegl

Bob_the_builder
Hey hey hey... Nu skal vi afklare begreberne her... ;)
TEGL fremstilles af ler.
BETON (-tagsten, ikke "-tegl") fremstilles af cement, sand og vand.
Du har således ikke Benders tegl, Helena, men Benders betontagsten. :) De kan være glaserede, ubehandlede, røde, blå eller hvad du vil, men TEGL er det ikke.

;D Bob nåede først ... jeg surfede selv rundt for at forsikre mig om, at Benders bruger betonfliser og ikke tegltagsten. Men så sad jeg fast i historikken om teglhåndtering og endte et sted nede i Sydfrankrig ... kors hvor interessant!

Det, der forundrer mig, er, at Benders er dyrere end Vittinge - egentlig burde det være omvendt. Betonfliser holder sikkert meget længe, men 'lever' ikke på samme måde som leretegl (som i øvrigt er lettere).

skriver Yonna, som har et 80-årigt enkeltkrummet lereteglstag

Jeg synes, Benders betonsten er skidt..
har allerede måtte udskifte mindst 10 stykker, der er flækket stykker af i hjørnerne.

taget er 2 år gammelt.

Bob_the_builder
yonna sagde:
Det som forbløffer mig er, at Benders er dyrere end Vittinge - egentlig burde det være omvendt.
Nej, det er det, der får mig til at spekulere på, om Benders også er begyndt med tegl udover produktionen af betonsten. Betonsten er generelt set mere end 50% billigere end tegl.

Jeg lægger selvfølgelig min stemme på Vittinges lerfliser.

Jeg har lige taget 1100 tagsten ned fra taget af dette fabrikat, næsten 60 år gammelt, og solgt det videre til nogen, der har udvidet huset og vil bevare stilen. Skønsmæssigt var der cirka 25 tagsten af disse over 1000, der blev kasseret på grund af frostskader eller revner. Ganske godt bedømt, synes jeg.

Nu kommer næsten nye tagsten op i stedet, stadig Vittinge (T11, to-kryds) og alt er snart som det var før.

Jeg kan også tilføje, at en del af taget er belagt med betonsten. Disse er, specielt på sydsiden, tynde som blade (de er altså eroderet væk), selvom de ikke har ligget der mere end knap halvt så længe som teglstenene.

• Synes
Ingridmaria1234
  • Laddar…
Hvis man nu er interesseret i tegl, findes der også Höjslev, som Hulta Tegel sælger. Findes i farverne naturrød (tror jeg det kaldes, lidt rødere end Vittinges), gul (ny) og blåsort (dyrere).

Janne

Vittinge tegl solklart (om ikke andet for at de kommer fra Uppland)! Vores tag har ligget siden -36 og der er ikke mange tagsten som skal væk nu når undertaget (af spån) skal lægges om. Vi skal købe en ladning brugt tegl og udskifte de tagsten som skal udskiftes samt lægge på tilbygningen!

Jeg byttede til mig et hundrede Veberöd enkupige, da et hus i området fik nyt (beton ...) tag. En pakke Zoegas kaffe samt 24 kanelbullar (hjemmebagte). Reservepander på lager således. Enkeltstående pande udskiftes på mit over 80-årige tag nu&da, og da er det primært mørtelpanderne, der tager skade. Sakser fra nettet, hvad man har gjort på Glimmingehus (men alle af os bygger nok ikke huse, som skal holde mange hundrede år selvfølgelig):

" ... I denne sammenhæng bør også nævnes, at tagtegl, generelt, er udmærket til at genbruge. Som eksempel kan nævnes, at man i forbindelse med den successive renovering af Glimmingehus i Skåne, lægger op til 200 år gammelt tegl på taget, og det fungerer godt. Ægte tagtegl er et rent naturmateriale. Det indeholder ingen tilsætningsstoffer overhovedet. Det er lavet af brændt ler, intet andet. Det er derfor tagteglen ikke falmer, den keramiske farve ændrer sig aldrig. Teglmaterialet brydes heller ikke ned og har derfor en praktisk talt ubegrænset levetid. Det får en vis patina og bliver alt smukkere med årene. For ægte tagtegl er derfor aldring en fordel. Tagtegl har altså, til forskel fra mange andre tagmaterialer, en række fordele og skal også fremhæves teglmaterialets evne til at ånde. Teglpladerne har dermed en evne til at absorbere kondensfugt fra under taget og via sine åbne porer ventilere denne fugt væk. Undertaget holdes dermed friskt, og tagteglen bidrager på den måde til et sundt indeklima. ..."

Hvornår stoppede man med at håndfremstille gryder?

Bob_the_builder sagde:
Hey hey hey... Nu skal vi klare begreberne her...  ;)
TEGL fremstilles af ler.
BETON (-tagsten, ikke "-tegl") fremstilles af cement, sand og vand.
Du har således ikke Benders tegl, Helena, men Benders betontagsten.   :) De må være glaserede, ubehandlede, røde, blå eller hvad du vil, men TEGL er det ikke.
:D  Tak for opklaringen af mine forvirrede begreber, glemte at tænke mig om lidt!

Det som jeg nu bagefter har opdaget er, at Vittinge har vidunderligt smukke mønesten (hedder det det?), hvilket jo ikke Benders har. Men det var de forskellige farver, der fik mig til at tage beslutningen, da jeg jo ville have et "tuttifrutti-tag"! :D

Helena med
Nationalschabraket

Hm jeg har faktisk rigtig gammelt håndslået tegl liggende på udhuset. Svært at sige hvor mange teglsten det er, men huset er 20 m langt, så det er nok en del.
Hvis du er interesseret harry, så giv lyd.

yonna sagde:
Hvornår holdt man op med at håndfremstille pander?
Der findes stadig nogle pander, der laves i hånden. Y-nockar og andre specialproduktioner laves med hænderne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.