Hej,

Vi er i gang med at færdiggøre vores mur og overvejer at installere en form for lys, sådan ser et af tårnene ud:

z9XcDOi.jpg
https://i.imgur.com/z9XcDOi.jpg

Lige nu er de hule, men jeg har købt finbeton, som jeg skal fylde dem med.

Der opstår dog et par spørgsmål:

1. Er det fornuftigt at sætte lys i tårnene på denne måde? Hvilke problemer kan der være?
2. Min tanke er at bore hul i den nederste mursten og sætte flexslange i tårnet, inden støbningen udføres, er der et bedre alternativ?
3. Forslag til en passende belysning/armatur? Det skal helst være noget, hvor man ikke behøver forme muren tårnet efter armaturet, alternativt hvis man kan skifte lyskilden, når den ikke virker længere.
 
Det absolut nemmeste er jo at sætte solcelledrevne lamper med skumringsrelæ, så klarer det sig selv.
 
Nja, vil have noget mere diskret. Måske ville det have set flot ud at sætte en ledstrip i undersiden af topstenen? Findes der ledstrip, som man må montere udendørs?

I øvrigt har jeg nu støbt tårnene, og der støbte jeg en 16 mm flexslange ind.

Tanken er ikke at trække el i øjeblikket, men jeg vil forberede for det. Så sandsynligvis vil jeg save til, så flexslangen går ud i midten lige under topstenen på forsiden af tårnene.

Tanken udover at det skal se godt ud er, at det skal hjælpe, når man bakker ind på sene aftener.
 
Gammelnörden
  • Synes
ricebridge og 1 anden
  • Laddar…
Tak,

Alternativ 1 Vil vil gøre, at tårnene bliver over 50 cm høje, hvilket jeg antager så kræver byggetilladelse.

Alternativ 2 Ganske sikker på at tårnene allerede er på grænsen til 50 cm, så i så fald må jeg skære et lag sten væk. Det kræver også specifikke størrelser af glassten, hvilket måske findes, det går jo næppe at skære blokkene med en almindelig glasskærer direkte. Det kunne have været en flot løsning!
 
Gammelnörden
Gammelnörden Gammelnörden sagde:
Ifølge Malmö stads hjemmeside er det mur over 40 cm som kræver byggetilladelse. For at holde udsynet frit ved udkørsel er det generelt 80 cm, der gælder. Er det virkelig sådan, at lampen regnes som mur? Hvis du synes, at det kunne være en mulighed, kan du jo altid ringe og spørge, om portstolpe med lampe regnes som mur.
[link]
Jo jeg satte mig ind i reglerne, inden vi byggede muren, og vi bor i Kristiasntad, der siger man, at hvis muren er under 0,5 m, så kræves det ikke byggetilladelse:

Hvis konstruktionen bygger mere end 0,5 meter over jorden på nogen side, kræves byggetilladelse. Er den lavere, kræves ikke byggetilladelse.
https://www.kristianstad.se/globalassets/dokument/bygga-bo-och-miljo/murplank.pdf

Grundlaget for muren fandtes allerede, og tidligere stod der et hegn, som vi har savet ned og derefter erstattet med en klart lavere mur. Det er kun tårnene, der egentlig når op imod 50 cm.

Men uanset så er dette en smule off topic, tak dog for påmindelsen.
 
Et alternativ til belysning, som jeg har overvejet, er noget i stil med dette:

000777.jpg

https://www.jula.se/catalog/el-och-...adgardsbelysning/decklights-led-000777/#tab04

De kræver et hul på 30 mm, og det hul skal jeg så placere lidt nede for at det skal se pænt ud, måske 5-10 cm fra topstenen.

Ulempen er, at de lyser direkte ud, og der kan måske være en risiko for, at de blænder. Et andet alternativ i så fald er disse:

000796.jpg

Egentlig ville det dog sandsynligvis se bedst ud, hvis belysningen lyser ned på stenen oppefra, og så er vi tilbage på en led-strip under topstenen eller muligvis disse:

000775.jpg
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ing/tradgardsbelysning/downlights-led-000775/

De kræver dog en udhulning på 100 mm, hvilket føles lidt meget og generelt lidt stort for de små tårne. Desuden er det uvist, hvor godt de virkelig vil lyse ned på stenen under.

En LED-Strip i underkanten af topstenen føles som en enkel løsning, men problemet er at skjule kablerne. Det man måske kunne gøre, er at føre flexslangen ud midt i tårnet lige under topstenen, så save spor i topstenens underside for at trække kabler til den ene side, fx til højre for tilslutning på ledstrippen. Men skal det udskiftes i fremtiden, kan udgangen for flexslangen lige under topstenen blive et problem. Så mistænker jeg egentlig, at LED-strippen skal sættes i en eller anden form for hylster alligevel, og i så fald kan ledningen lige så godt gå inde i dette hylster, så længe den ikke går over dioderne.
 
Gammelnörden
  • Synes
ricebridge og 1 anden
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden sagde:
Det kanske skulle vara lättare att dölja och skydda en LED-slinga i ett löstagbart "lock" av grålackerad plåt?
[billede]
Link til side med udendørs-LED og tilbehør;
[link]
Interessant idé! Jeg har dog allerede købt topsten i samme materiale som det, der ligger på muren. MEN det man kunne have gjort er at trække strømmen ud på bagsiden af tårnet i stedet lige under topstenen og så skærer man et snit i topstenen, hvor man enten kan lægge kabel eller en ledslynge. Det vigtige er selvfølgelig at snittene ikke bliver for dybe, så stenen risikerer at brydes, men hvis man sænker den 5 mm, så er der stadig 25 mm gods tilbage. Dog så er det måske ikke så let at save en given dybde med en simpel vinkelsliber :)

I hvert fald, ville man ændre løsning fra en underliggende ledslynge, så kan man lægge strømkablet i sporet i stedet for ledslyngen. Det betyder selvfølgelig, at den nye løsning skal sidde lige under topstenen, men det burde ikke være et problem.
 
  • Synes
Gammelnörden
  • Laddar…
Egentlig havde det nok været bedst, hvis man kunne fastgøre topstenen midlertidigt, indtil man har besluttet, hvilken belysning der skal laves, hvis nogen overhovedet.

Findes der noget, man kunne fastgøre stenen med, som holder rimeligt men som kan fjernes, når jeg skal sætte lys ind?

Dobbeltklæbende tæppetape føles ikke så sikkert, en smule stenlim måske, men det er dyrt for kun et par dråber, og risikoen er, at det alligevel sætter sig som klippen. Måske et par klik Tec7?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.