Hej. Jeg forsøger at finde ud af, hvilken belastning i ton, 2 stk. søjler skal kunne bære. Hus: Moelven sektionhus, bygget 1972. Stueetagen letbeton (blå sten) tykkelse 200 mm. Ovenpå det 5 stk. sektioner 3 m brede 8 m lange ca. I stueetagen hvilede 2 sektionssamlinger på en væg af letbeton, den skal nu fjernes og erstattes af 2 stk. søjler, en under hver sektionssamling. Hvordan kan jeg beregne belastningen på søjlerne? Huset er i Stockholm, fladt tag, plan et letbeton, træbjælker i hver sektion, plan 2 i sektioner. Arealet, som søjlerne skal bære, er 8 x 9 m. Sektionssamlingerne på 3 m. Placering af søjler under sektionssamling på halve strækningen. Taknemmelig for beregning eller beregningseksempel.

/Danne

Det er nok ikke nok med en søjle, du har også brug for en bjælke til at tage opfang. Uklart hvordan det ser ud med "sektionerne".

Er væggen kun vertikalt stabiliserende, eller optager den også horisontale laster? Hvis den gør det, har du også brug for et vindkryds/stag.

Jeg må nok være så kedelig at sige, at du burde kontakte en bygningskonstruktør. Dette er ikke noget, man regner på uden at vide præcis, hvad man gør, og kan vurdere, hvordan huset fungerer statisk. Begynder du at rive forkert og får sætninger i huset, bliver det meget dyrt at udbedre.

Nja, bjælke afvekslingsbjælke behøves nok ikke da væggen kun har kontakt med den planke som går langs med samlingen, mellem sektionerne får man ind fingrene imellem.
Findes der ikke en måde at beregne nm per kvadratmeter for et 2-lans sektionshus med fladt tag, sten plan et, sektioner plan 2.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.