C
Jeg har et sommerhus med en gammel Contura Futura "kamin", den vejer cirka 125 kg, har jeg fået at vide...

Den har nået aldersgrænsen/effektivitetsgrænsen...

Jeg har gulvbjælker, der er 34 x 120, afstanden mellem bjælkerne er cc 600.

Hvor tung en kamin med skorsten kan jeg have? Jeg vil jo have "masse" for at lagre varme....

Andre tips til at kunne øge belastningen?

Nu svarer jeg måske ikke på spørgsmålet, men de fleste "lettere" brændeovne er jo mest fedtsten for udseendets skyld ... Du bør have en del sten for at det skal gøre nogen forskel, og når du har fundet ud af, hvad det koster at forstærke (hvad der lyder som et ret svagt) gulv, og bygge en rigtig brændeovn tror jeg, du vil fortryde ...

Hvor stor er hytten, og hvor ofte er du der? En moderne pejsekassette varmer jo hurtigt en mindre hytte op...

C
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Nu svarer jeg måske ikke på spørgsmålet, men de fleste "lettere" brændeovne er jo mest fedtsten for udseendets skyld ... Du skal op på en del sten for at det skal gøre nogen forskel, og når du har fundet ud af hvad det koster at forstærke (hvad der lyder som et ret svagt) gulv, og bygge en rigtig brændeovn tror jeg du vil fortryde det ..

Hvor stor er sommerhuset, og hvor ofte er du der? En moderne pejseindsats varmer hurtigt op et mindre sommerhus....
Sommerhuset er på 45m2 i alt, rummet hvor brændeovnen skal stå er 17m2, vil have brændeovnen fordi det er hyggeligt og en læge for sjælen at sidde og se ind i ilden og vil samtidig have at den skal holde varmen længe... Ingen el på øen...

C
[link]

Tja, den der vejer 1,6 ton...
Jeg tror ikke, man stiller den på et bjælkelag....
Nja det der ser ud til at være overkill....

C carra sagde:
Nja det där verkar vara overkill....
50 % af varmen er tilbage efter 18 timer lyder ikke så overdrevet, synes jeg?

C
50 % af varmen tilbage efter 18 timer lyder ikke så overdrevet, synes jeg?
Overkillet var den tunge spis...

Holde varme længe = meget sten = tungt...

Det er ikke muligt at få noget let som holder varme, så enkelt er det...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.