Jeg skal snart til at bygge en trappe og vil forsøge at gøre det så godt, men alligevel billigt som muligt.

Overvejer nu, hvordan jeg skal lave trappetrinene...
Hvad tror I om at skrue og lime gulvspån på vanger som trappetrin? Og derefter beklæde dette med det samme gulv, som jeg har tænkt mig at lægge på stueetagen?

Trappen bliver 900 mm bred, og hvis jeg bruger tre underliggende vanger, bør spændvidden jo være OK for 22 mm gulvspån. Trappen vil også være helt lukket med stødtrin.

Er der nogen, der har nogle råd eller erfaringer? Risiko for knirken? Hvordan beklæder jeg bedst trappen efter jeg har lagt gulvspån?

Begynder at nærme mig, at jeg faktisk skal bygge trappen nu.

Vil købe LVL bjælker fra Moelven som vangstykker, de tilbyder endda at få dem fræset i CNC-maskine.

Men er stadig nysgerrig, om nogen her har synspunkter på at skrue-lime 22 mm gulvspån som plan- og stødtrin?

Har nu faktisk bygget trappen og tænkte jeg vil dele resultatet.
Det blev LVL-S bjælker til repos (45x200) og vanger (45x300) og derefter 22 mm gulvplader til trin- og stødtrin.

Først skruede jeg spån- og gipsplader på de omgivende vægge og skruede bjælkelag til repos, på reposet lim-skruede jeg også gulvpladerne fast:
En ufærdig trappe under opbygning med en stige, byggematerialer og værktøjer. Vægge med skruet gips og isolering ses også.

Byggeri af trappe landingssted med træbjælker, set oppefra. En stige står under, omgivet af værktøj og en hvid væg.

Derefter skar jeg alle 6 vanger op, lavede en skabelon af en spånplade først for at sikre, at jeg havde målt rigtigt:
Træværksted med udskåret trappevange, savbuk og sav. Træplader stablet i baggrunden, belysning fra gulvlampe.

Efter det byggede jeg væggen op, som bliver mellem trappedelene, satte plader og skruede vangerne fast til den øvre trappe:
Byggeri af trappe med trævangstykkere under konstruktion, omgivet af værktøj og byggematerialer i et indendørs arbejdsområde.

Derefter isolerede jeg væggen og satte plader på den anden side:
Væg med isolering og træramme under konstruktion ved siden af trappeområde, ledninger på gulvet.

Derefter monterede jeg vangerne til den nedre trappe og skruede og limede stødtrin af 22 mm gulvplader:
Trætrappe under konstruktion med midlertidigt rækværk, omgivet af værktøj og materialer. Spånplader og gipsvægge er monteret på væggene.

Efter det skruede og limede jeg 22 mm gulvplader som trin. Samt monterede et midlertidigt rækværk:
Nybygget trappeopgang med provisorisk rækværk, omgivet af gips- og spånpladevægge, set fra oven med byggematerialer spredt ud ved trappens fod.

En nybygget trappe med træstruktur og gipsvægge omkring, midt i et ufærdigt rum med synlige bjælker og et lille opbevaringsrum under trappen.

Under trappen bliver der et lille opbevaringsrum:
Nybygget trappeopgang uden gelænder, omgivet af hvidmalede vægge og synlig isolering i loftet. Ledninger og værktøj er synlige på gulvet.

Resultatet blev meget godt. Trappen er utrolig stabil og meget behagelig at gå på.
Efter dette skal jeg beklæde trappen med Pego Sensation og deres 5-i-1 profiler, som bliver perfekte til trappetærskel.

Det må vise sig, hvordan trappen holder over tid, jeg får vel vende tilbage til denne tråd med nogle års mellemrum og opdatere :crysmile:

Senest redigeret:
  • Synes
  • Elsker
Klass0n og 6 andre
  • Laddar…
Ser meget fint ud, overvejer at lave en lignende løsning, har du flere billeder af byggeprocessen og hvordan det blev, hvordan dækkede du det ind senere, med parketgulv?

Har jo helt glemt at lave et indlæg om det færdige resultat! Hele trappen er lagt med det samme Pergo sensation gulv som jeg lagde på overetagen. Det gik meget glat, og trappen er utroligt stiv og stille. Det eneste negative, der kan blive et problem, er at få det til at passe med Pergos 5-i-1 liste.

På selve afsatsen på overetagen skal man starte med en hel bredde på den række af gulvet, og man skal lægge gulvet vinkelret mod trappen. Så man kan ikke kløve den første række, hvilket kunne gøre, at man ender med at have en meget smal bid som sidste række, hvis rummet er den bredde. Jeg var heldig og klarede mig godt trods alt, men det var ikke noget, jeg havde tænkt på før. Det kan løses ved at lave trappelos på det øverste trin anderledes med en liste eller lignende, så er det løst. Fordelen med 5-i-1 liste her er jo, at man får en helt plan overgang fra stødtrin til slidtrin. Det gulv, vi har valgt, har en meget grov struktur, så det gør, at trappen ikke bliver glat, og man har godt fodfæste.

Her kommer en række billeder, jeg tog nu til morgen, så ganske dårligt lys.
Trappe af lyst trægulv af mærket Pergo sensation, lagt i hele trappen og på overetagen, med en jævn overflade og markeringer af træets korn.
Trappe trin med Pergo sensation gulv, grov tekstur for skridsikkerhed, installeret med 5-i-1 liste for en plan overgang, morgenlys.
Trætrappe med Pergo sensation gulv, nærbillede af trin med grov struktur for skridsikkerhed, i dæmpet morgenlys.
Hvid trappe med gelænder og lyse egetræ gulvplanker fra Pergo på afsatsen. Trappen er nylagt og har samme gulv som overetagen.
Trappe med lyse Pergo-gulvbrædder, hvidt gelænder på venstre side, og væg med håndliste på højre side, taget i svagt morgenlys.
Indendørs trappe belagt med lyst trælaminat, set oppefra, med matchende gelænder. Trinene har en grov tekstur for bedre greb.
Trappe lagt med Pergo sensation gulv, dør ved siden af og vægur på væggen. Billedet taget om morgenen med svagt lys.

Senest redigeret:
  • Synes
RoTe og 4 andre
  • Laddar…
Toppen! Tak for svar blev virkelig super fint! Et lille opfølgende spørgsmål, hvad er det for en hvid lille. liste du har sat i kanten af trappen mod væggen? Overvejer stærkt at lave samme løsning som dig👍

S Surfers sagde:
Toppen! Tack för svar blev verkligen super fint! En liten följd fråga vad är det för vit lite. list du satt i kanten av trappan mot väggen? Funderar starkt på att göra samma lösning som du👍
Det er en akrylfog. Efter mange forskellige ideer til at lave overgangen fra trappe til væg, så føltes en fog som den mest diskrete løsning. Det blev godt!

flot👍👍

S Surfers sagde:
flot👍👍
Det har fungeret vinter og sommer klima nu uden at revne nogen steder. Får vel se hvordan fugen holder sig over tid. Men min tanke er jo at trappen ikke skal bevæge sig mere end at fugen klarer det. LVL-bjælker, spån og laminat er den jo bygget af så får se

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.