6,433 læst ·
8 svar
6k læst
8 svar
Bekymret. Skruet OSB og gips direkte mod mursten.
I vores hus er en del af køkkenet monteret mod en skorsten, hvor der på den modsatte side er indsat en kamin. Hvis jeg har forstået det rigtigt, er der installeret et rør i røggangen, der leder røgen op og ud.
På skorstenen er der monteret OSB og gips med sømplug (eller tilsvarende), og derefter er køkkenskabene hængt op i OSB/gips.
Efter at have læst her på Byggahus, har jeg indset, at det nok ikke er korrekt fra et brandteknisk perspektiv.
Mit spørgsmål er, HVOR farligt dette er? Er der risiko for, at OSB-pladerne antænder, når man bruger kaminen?
Når skorstensfejeren kommer næste gang, kan han/hun bemærke, at der sidder et nyt køkken på den anden side af væggen fra kaminen og dømme kaminen og røggangen ude?
Skal/bør jeg rive ned og fastsætte OSB-pladerne på en anden måde? Som med lim? Eller slet ikke have OSB-plader?
Taknemmelig for al feedback!
På skorstenen er der monteret OSB og gips med sømplug (eller tilsvarende), og derefter er køkkenskabene hængt op i OSB/gips.
Efter at have læst her på Byggahus, har jeg indset, at det nok ikke er korrekt fra et brandteknisk perspektiv.
Mit spørgsmål er, HVOR farligt dette er? Er der risiko for, at OSB-pladerne antænder, når man bruger kaminen?
Når skorstensfejeren kommer næste gang, kan han/hun bemærke, at der sidder et nyt køkken på den anden side af væggen fra kaminen og dømme kaminen og røggangen ude?
Skal/bør jeg rive ned og fastsætte OSB-pladerne på en anden måde? Som med lim? Eller slet ikke have OSB-plader?
Taknemmelig for al feedback!
H
Hallerudsbo
Værktøjsgal
· Värmland
· 3 671 indlæg
Hallerudsbo
Værktøjsgal
- Värmland
- 3,671 indlæg
Skorstensfejeren hos mig, da han inspicerede, sagde jeg ikke kunne sætte osb direkte på muren, men var nødt til at sætte metalregel.
Endetræ gik fint mod muren, men ikke stående træ.
Men som sagt ovenfor, spørg skorstensfejeren, det er dem, der inspicerer og ikke os på byggahus.
tror ikke de bemærker eller tænker på det.
Så går det vel på egen samvittighed om man vil have brandsikkert eller ikke.
Endetræ gik fint mod muren, men ikke stående træ.
Men som sagt ovenfor, spørg skorstensfejeren, det er dem, der inspicerer og ikke os på byggahus.
tror ikke de bemærker eller tænker på det.
Så går det vel på egen samvittighed om man vil have brandsikkert eller ikke.
En grund til at jeg spørger her og ikke skorstensfejeren er, at jeg ikke vil have fyringsforbud, hvis risikoen er nær nul for, at noget kommer til at ske (kaminen bruges kun til "hyggefyring"). Der er mange kloge her på forummetViktor.J sagde:
N Nils Karlsson1 sagde:
N Nils Karlsson1 sagde:
N Nils Karlsson1 sagde:
Er det sådan, at det er en gammel skorsten med flere forskellige murede kanaler i? Før i tiden gjorde man skorstene større og havde en kanal til komfur/kedel og så et par til ventilation. Ved du, om der var tapet på skorstenen, før de satte osb/gips på den?N Nils Karlsson1 sagde:
Det er en ældre fra 60'erne med to kanaler i, en til køkkenventilationen, hvortil køkkenventilatoren er koblet, og ved siden af den en røgkanal til tidligere åbne pejse, nu brændeovn/indsats.M Myrkebab sagde:
Der sad et originalkøkken på samme sted før, men ikke fastgjort/skruet i murværket, og så tænkte man måske anderledes i 60'erne, da huset blev bygget.
Tænkte hvis det havde været flere kanaler, så havde du måske fået lidt mere afstand mellem røgkanalen og køkkensiden. Og er det sådan, at skorstenen havde været tapetseret inden osb/gips, så havde man fået en indikation på, hvor varmt det kan blive. Havde den blevet rigtig varm, så burde tapetet ikke have holdt. Ellers er det, som det tidligere har været nævnt, skorstensfejeren der bestemmer. Det føles som om det er dumt at tage chancen.
Renovatør
· västra götaland
· 786 indlæg
om du har et indsatsrør inde i røgkanalen så har du både bælte og seler for da skal du fyre HÅRDT i flere døgn før strålingsvarmen først opvarmer mellemrummet til indersiden af skorstenen og dernæst selve skorstenen til 100 grader desuden for at få ild på OSB'n.-.
(som sammenligning så har jeg prøvet at fyre HÅRDT i et par timer(8h typ) for at provokere min installation og jeg kom ikke op i alt for høj temp på ydersiden af min murede murstok(halvsten)., måske 60-70 grader) og det var kun den plet hvor røggasserne rammer murvæggen som blev så varm...
(som sammenligning så har jeg prøvet at fyre HÅRDT i et par timer(8h typ) for at provokere min installation og jeg kom ikke op i alt for høj temp på ydersiden af min murede murstok(halvsten)., måske 60-70 grader) og det var kun den plet hvor røggasserne rammer murvæggen som blev så varm...
Men skorstensfejeren skal vel alligevel inspicere med jævne mellemrum ?N Nils Karlsson1 sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Säkra upp bergvärmepump
Vitvaror -
Rimfrost på insidan av ouppvärmt timmerhus, bör man vara orolig?
Lösvirke & Timmerhus -
Rev upp gammal matta av någon typ av tyg bör jag vara orolig? Asbest??
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Missat plugg när skruvat upp dusch för 10+ år sedan
Badrum -
Orolig att jag har skruvat i kopparrör
Vatten & Avlopp