Hej.
Købte i efteråret et tidligere sommerhus, som vi nu bor i permanent.
Vinterbonet skulle det være, men der mangler ligesom lidt.
Det erfarede vi denne isnende kolde vinter.
Blandt andet skrækkeligt koldt på gulvet!!
Mit spørgsmål gælder piloterne. Hytten er kun 54 m2 indtil videre.
Naturgrund, der mest består af sten.
Den står på plinter, og der er plads til at bevæge sig derunder.
Man har stablet store sten hele vejen rundt for at beskytte sig mod grævlinger.
Jorden er en slags sand, blandet med diverse småsten.
Jeg er nu i gang med at fjerne stenene rundt omkring og skal lægge aldersbestandig plast.
MEN hvad gør jeg så?
Kan jeg dække fundamentet med noget, der ikke koster en formue?
Noget træ, som en panel, med tilhørende ventiler?
Lecablokke sagde nogen, men så skal jeg jo have noget at stille dem på.
En slags eternitplader sagde en anden, men det ville blive frygteligt dyrt.
Vedhæfter billeder. Til højre kan du se de sten, der skal væk.
Vil være taknemmelig for tips og idéer!!
Købte i efteråret et tidligere sommerhus, som vi nu bor i permanent.
Vinterbonet skulle det være, men der mangler ligesom lidt.
Det erfarede vi denne isnende kolde vinter.
Blandt andet skrækkeligt koldt på gulvet!!
Mit spørgsmål gælder piloterne. Hytten er kun 54 m2 indtil videre.
Naturgrund, der mest består af sten.
Den står på plinter, og der er plads til at bevæge sig derunder.
Man har stablet store sten hele vejen rundt for at beskytte sig mod grævlinger.
Jorden er en slags sand, blandet med diverse småsten.
Jeg er nu i gang med at fjerne stenene rundt omkring og skal lægge aldersbestandig plast.
MEN hvad gør jeg så?
Kan jeg dække fundamentet med noget, der ikke koster en formue?
Noget træ, som en panel, med tilhørende ventiler?
Lecablokke sagde nogen, men så skal jeg jo have noget at stille dem på.
En slags eternitplader sagde en anden, men det ville blive frygteligt dyrt.
Vedhæfter billeder. Til højre kan du se de sten, der skal væk.
Vil være taknemmelig for tips og idéer!!
Senest redigeret:
Hvis målet er at forbedre udseendet, så sæt fx trykimprægneret træ 22X95 liggende med et par cm mellemrum mellem brædderne.
Hvis målet er at få mere varme, ville jeg satse på mere isolering i gulvet.
Nogle siger, at det er fint at bare skrue flamingo fast under gulvet, andre siger, at det er en risikokonstruktion pga. risiko for fugt over flamingoen. Jeg har ikke læst nok til at have en egen holdning her.
Hvis målet er at få mere varme, ville jeg satse på mere isolering i gulvet.
Nogle siger, at det er fint at bare skrue flamingo fast under gulvet, andre siger, at det er en risikokonstruktion pga. risiko for fugt over flamingoen. Jeg har ikke læst nok til at have en egen holdning her.
Liggende trykimpregneret træ virker fornuftigt. Tak!
Så var der den anden del, varmen.
Det er jo celleplast vi har i dag, vidste ikke, at der eventuelt kan dannes fugt på oversiden.
Har googlet, men finder intet, der siger hverken for eller imod.
Hvad hvis man lægger plast under, mod celleplasten?
Nogen der ved om det er helt forkert?
Bør jo beskytte mod fugt på oversiden, føles det som.
Så var der den anden del, varmen.
Det er jo celleplast vi har i dag, vidste ikke, at der eventuelt kan dannes fugt på oversiden.
Har googlet, men finder intet, der siger hverken for eller imod.
Hvad hvis man lægger plast under, mod celleplasten?
Nogen der ved om det er helt forkert?
Bør jo beskytte mod fugt på oversiden, føles det som.
Aldrig plast yderst i en konstruktion!
-ikke i svensk klima i hvert fald...
(hvis vi taler om diffusionstæt plast)
Fugten er et emne, hvor "sund bondefornuft" nogle gange
kan være vildledende...
* Fugten produceres indeni huset & vandrer udad.
* Det er den Relative luftfugtighed, der giver anledning til problemer:
"Tør & fin", varm luft indendørs kan indeholde store mængder fugt uden problemer,
Hvis denne luft slipper ud i konstruktionen og afkøles, bliver den samme luft
pludselig "Kold & fugtig"...
Ønsker du at isolere under hytten uden at risikere problemer, så sæt en
celleskumplade med åben cellestruktur ("dræningsplade") under bjælkelaget.
F.eks. Pordrän, Isodrän, Jackodrän
-ikke i svensk klima i hvert fald...
(hvis vi taler om diffusionstæt plast)
Fugten er et emne, hvor "sund bondefornuft" nogle gange
kan være vildledende...
* Fugten produceres indeni huset & vandrer udad.
* Det er den Relative luftfugtighed, der giver anledning til problemer:
"Tør & fin", varm luft indendørs kan indeholde store mængder fugt uden problemer,
Hvis denne luft slipper ud i konstruktionen og afkøles, bliver den samme luft
pludselig "Kold & fugtig"...
Ønsker du at isolere under hytten uden at risikere problemer, så sæt en
celleskumplade med åben cellestruktur ("dræningsplade") under bjælkelaget.
F.eks. Pordrän, Isodrän, Jackodrän
Cellplast er fremragende til at isolere gulve, vægge og lofter med. Thermisol og Cellplastdirekt er nogle mærker. Her fx finder du info:
http://www.thermisol.se/faq.php?faq=inc.golv.php
http://www.thermisol.se/faq.php?faq=inc.golv.php
At læse på thermisol.se:haavard sagde:
Cellplast som isoleringsmateriale
Cellplast-isolering består af 2% polystyren - de resterende 98% af volumen er indkapslet luft, der giver materialet dets varmeisolerende egenskab.
ThermiSol isolering afgiver ingen skadelige stoffer og indeholder ikke fibre, der kan frigives ved bearbejdning og indbygning.
ThermiSol cellplastprodukter indeholder ingen farvestoffer eller andre kemiske tilsætningsstoffer og materialet anbefales af Astma och Allergi Forbundet.
Fra brochuren Thermisol og miljøet (http://www.thermisol.se/pdf/environ.pdf):
EPS er en fremragende energitilskud ved affaldsforbrænding. 1 kg EPS indeholder samme mængde energi som 1,3 kg olie. Ved fuldstændig forbrænding af EPS er der kun ren kuldioxid og vand tilbage.
Gamle myter dør langsomt. Cellplast afgiver ikke mere giftig røggas end anden isolering...derimod har den betydeligt lavere flammepunkt og brænder hurtigt, hvilket gør, at brandsikringen med cellplast bliver ikke-eksisterende...og er grunden til, at cellplasten skal være beskyttet bag brandhæmmende materialer som gips, når den fungerer udmærket.
Jeg sætter selv mineraluld og cellplast inde i væggene og lader cellplasten danne en selvstående enhed mellem dobbelte indvendige vægge..synker ikke sammen og begynder at gabe.
Bygger man i øvrigt træhuse og det begynder at brænde, så man må evakuere, er der ikke meget hus at redde, uanset om der er cellplast eller uld i væggene..
Jeg sætter selv mineraluld og cellplast inde i væggene og lader cellplasten danne en selvstående enhed mellem dobbelte indvendige vægge..synker ikke sammen og begynder at gabe.
Bygger man i øvrigt træhuse og det begynder at brænde, så man må evakuere, er der ikke meget hus at redde, uanset om der er cellplast eller uld i væggene..
Cellplast er ikke formstabilt. Det udvider sig og krymper med luftfugtigheden og deformeres over tid ved belastning.Forbo sagde:Gamle myter dør langsomt. Cellplast afgiver ikke mere giftige røggasser end anden isolering...derimod har den betydeligt lavere flammepunkt og brænder hurtigt, hvilket gør, at brandsikringen med cellplast bliver ikke-eksisterende...og er grunden til, at cellplasten skal være beskyttet bag brandhæmmende materiale som gips, da den fungerer aldeles udmærket.
Selv sætter jeg mineraluld og cellplast inde i væggene og lader cellplasten danne en selvstændig enhed mellem dobbelte indervægge..synker ikke sammen og begynder ikke at gabe.
Bygger man desuden træhuse og det begynder at brænde, så man må evakuere, er der ikke meget hus at redde, uanset om der er cellplast eller uld i væggene..
Du har ret i, at brandsikringen med cellplast er ikke-eksisterende. Det er muligt at beskytte, men desværre bliver det ikke rigtig godt, selv når man bygger det ind, da det er mere eller mindre umuligt at lave perfekt tætte overflader i det, du beskytter med. Elbrande har desuden den ubehagelige egenskab at begynde inde i væggen bag det beskyttende lag, hvor de langsomt spreder sig og bryder gennem de ydre plader.
Et træhus, der brænder, klarer sig ofte. Renovering kræves, men bortset fra røgskaderne er det relativt lokalt. Med store mængder cellplast i konstruktionen sker overtænding og spredning nærmest eksplosivt. Hvilket ikke er overraskende. Det er jo i princippet bare opskummet olie.
---
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article897281/Idrottshall-i-lagor.html
"...// Ved halv to havde ilden fået fat over hovedindgangen, i alt den flamingo der var blevet brugt til at isolere hallens nye tag. En halv time senere blev styrkerne tvunget til at trække sig tilbage og se taget kollapse.
- Flamingoen giver et meget kraftigt brandforløb, der udvikles utrolig meget energi. //..."
---
http://www.youtube.com/watch?v=bJAWPfZzIKY
Er et brandforsøg af sandwichpaneler med eps. Desværre fremgår det ikke, hvad overfladerne består af, men brandforløbet bliver tilsvarende, når dette først er brudt igennem. (Begynder efter 1:10)
Senest redigeret af en moderator:
Sæt en plade mellem stubfundamenterne, puds derefter og simsalabim ser det ud som et solidt fundament. vedhæfter et link til mit forrige hus, hvor jeg gjorde sådan.
http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/147659-mitt-foersta-hus-jag-byggde-om.html
Held og lykke
http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/147659-mitt-foersta-hus-jag-byggde-om.html
Held og lykke
Sæt en plade op mellem plinterne.
Præcis hvad jeg overvejer. Men hvilken slags plade?
Har fået flere forslag om, hvad jeg skal have udad.
En eller anden type panel, Leca, tagpap, med flere tips.
Hvad er dit forslag til "plade"?
Præcis hvad jeg overvejer. Men hvilken slags plade?
Har fået flere forslag om, hvad jeg skal have udad.
En eller anden type panel, Leca, tagpap, med flere tips.
Hvad er dit forslag til "plade"?