Hej!
Vi er i gang med at renovere i kælderen og tænkte friske op med lidt vægtegl på en væg og derefter lægge tapet på de resterende. Er der nogen, der har erfaring med, hvad der gælder?
Det ser ud til, at væggen er behandlet tidligere og derefter malet med hvid maling. Skal man male om eller gøre noget, før jeg sætter tapet eller vægtegl op? I hjørnet på billedet er malingen skallet af, og jeg har skrabet lidt af dette væk.
Tak på forhånd 😊
Vi er i gang med at renovere i kælderen og tænkte friske op med lidt vægtegl på en væg og derefter lægge tapet på de resterende. Er der nogen, der har erfaring med, hvad der gælder?
Det ser ud til, at væggen er behandlet tidligere og derefter malet med hvid maling. Skal man male om eller gøre noget, før jeg sætter tapet eller vægtegl op? I hjørnet på billedet er malingen skallet af, og jeg har skrabet lidt af dette væk.
Tak på forhånd 😊
Ingen forslag eller idéer?H HDxtreem sagde:Hej!
Vi er i gang med at renovere i kælderen og tænkte at friske op med lidt vægtegl på en væg og derefter lægge tapet på resten. Er der nogen, der har erfaring med, hvad der gælder?
Det ser ud til, at væggen er behandlet tidligere og derefter malet med hvid maling. Skal man male om eller gøre noget, før jeg sætter tapet eller vægteglet op? I hjørnet på billedet er malingen flækket af, og jeg har skrabet lidt af det væk.
Tak på forhånd 😊
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,183 indlæg
Hvis der er en kælder på uisoleret plade, er der risiko for, at fugt vandrer op i væggene, og da vil en tapet blive fugtskadet nederst. I sådanne tilfælde anbefaler man maling med fugtgennemtrængelig maling, f.eks. silikatmaling. Hvis den nuværende maling er af en anden type, bør man fjerne den først.
Tak okay, lidt usikker om pladen er uisoleret. Huset er bygget 1974 og ingen tegn på fugt har kunnet vise sig under de 2-3 år, vi har boet her. Kælderen er opvarmet, så antager jeg, at chancen er lille for dette?BirgitS sagde:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,183 indlæg
Dengang var det nok meget usædvanligt med isoleret plade i kælder. Så kan en tidligere ejer jo have billet op pladen, isoleret og hældt ny beton på, for så vidt. Huse som står på veldrænet og tør jord, f.eks. øverst på et bjerg, har jo færre fugtproblemer end huse som ligger lavt på lermark.
Tapet er jo relativt billigt, så det er jo ikke hele verden, hvis det begynder at løsne sig efter nogle år.
Tapet er jo relativt billigt, så det er jo ikke hele verden, hvis det begynder at løsne sig efter nogle år.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Går det att lackera tapet för att klara lite vatten?
Färg, Måla & Tapetsera -
Spackla strukturtapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Riva? Spackla ovan på? Renoveringstapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla och måla källarvägg med strukturtapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Spackla och sätta vävtapet på betongvägg?
Färg, Måla & Tapetsera