Vi er i gang med at indrette kælderen, og som en del af det vil vi forstørre de eksisterende kældervinduer. Vi planlægger at udvide åbningerne fra 1000 mm til 1300 mm. Huset er et to-etagers hus fra 1936 med bindingsværk på en grund af betonhulsten, betonloft mellem kælderen og første sal (målt til 35 cm).

Kældervinduerne ligger på linje med vinduerne på anden sal.

Jeg havde en konstruktør her i dag, som bestemt ville indsætte bjælker, men jeg undrer mig over, om det virkelig er nødvendigt. Fik fornemmelsen af, at konstruktøren var en smule bekvem og blot gjorde, som han plejede. Min forhåbning var, at vi kunne undgå bjælker på grund af omkostninger, da loftet er så tykt, og fordi kældervinduerne ligger på linje med vinduerne på anden sal (og som jeg antager ikke overfører nogen større vægt ned på loftet, men jeg tænker måske forkert?).

Kan nogen forklare mig, hvad der er fejlen i min tankegang?

Jonas

• Diagram der viser sammenligning mellem eksisterende 100 mm kældervindue og udvidet 1300 mm vindue med detaljerede mål og skitser.
  • Bygningsskitse af et to-etagers hus fra 1936 med trappeopgange og kældervinduer, der skal udvides.
Hej og velkommen til Byggahus forum!

Kældermuren er med stor sandsynlighed aflastet over hvert kældervindue. Enten gennem at betonloftet, som hviler på muren, er udformet som en kantbjælke over åbningen, eller at der er en betonbjælke som første skifte over vinduet. Udover det er der formodentlig ekstra længdegående armering indlagt. Det er ikke muligt at udvide vinduesåbningen uden at lave aflastningen om. Hvor kompliceret det er, afhænger af hvilken metode der er brugt fra starten. Foranstaltningen kræver byggetilladelse med konstruktionsberegninger.

Jeg tror ikke, besværet svarer til nytten. At gøre vinduesåbningerne større ved at save væggen nedad men beholde breddemålet, er en enkel foranstaltning som giver meget godt lysudbytte sammenlignet med den nuværende situation.

Et meget smukt hus. Er det fra Svenska trähus i Tranås?

• Synes
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.