Eftersom søjlerne til højre (billede 1) er så dårlige og alligevel skal udbedres, er en mulighed, jeg overvejer, at bygge hele verandaen ind, og måske også altanen ovenover den. Men problemet er, at gulvet kun hviler på det der beton"ben" (billede 2), som ganske vist går langs hele verandaens bredde, men spørgsmålet er, om det holder, hvis jeg begynder at bygge mere på den? Skal jeg forstærke?
Under er der kun jord og sand (billede 3). Hvis jeg skal forstærke det, der skal blive gulv, hvordan gør jeg så?
Under er der kun jord og sand (billede 3). Hvis jeg skal forstærke det, der skal blive gulv, hvordan gør jeg så?
ps! Hvis jeg ikke behøver at forstærke, skal jeg måske isolere gulvet alligevel. Hvordan gør jeg det?
Tror ikke, at du behøver at forstærke gulvet, da du allerede i dag har en betydelig vægt, der hviler på det. Altså må man formode, at armeringen er korrekt udført.
Hvis du skal lave det om til en isoleret forstue, ville jeg rive søjlerne helt ned og erstatte dem med mindre søjler i stål, evt. i limtræ. Tænk bare på, at der hvor træet kommer til at hvile på uopvarmede betonflader, skal du have en ordentlig syldisolering. Både oppe og nede.
Den lodrette betonvæg yderst kan du jo ikke isolere, så der vil du få det koldt på gulvet. Det smarteste ville nok være at lægge gulvvarme af en slags.
Gulvet isolerer du nedefra enten ved at lime celloplast på eller bore/skruve metalprofiler med mellemliggende fiberisolering fast. Ulempen er, at facaden på tilbygningen vil stikke længere ned end facadematerialet på huset. Men det må man måske tage.
Dit projekt er ikke noget oplagt projekt. Egentlig burde man nok også have revet betonpladen op og bygget det hele i træ, så du får isolering hele vejen rundt.
Tænk på at have en ventilation tæt ved betonen i loftet, ellers vil du få kondens = skimmel der.
Hvis du skal lave det om til en isoleret forstue, ville jeg rive søjlerne helt ned og erstatte dem med mindre søjler i stål, evt. i limtræ. Tænk bare på, at der hvor træet kommer til at hvile på uopvarmede betonflader, skal du have en ordentlig syldisolering. Både oppe og nede.
Den lodrette betonvæg yderst kan du jo ikke isolere, så der vil du få det koldt på gulvet. Det smarteste ville nok være at lægge gulvvarme af en slags.
Gulvet isolerer du nedefra enten ved at lime celloplast på eller bore/skruve metalprofiler med mellemliggende fiberisolering fast. Ulempen er, at facaden på tilbygningen vil stikke længere ned end facadematerialet på huset. Men det må man måske tage.
Dit projekt er ikke noget oplagt projekt. Egentlig burde man nok også have revet betonpladen op og bygget det hele i træ, så du får isolering hele vejen rundt.
Tænk på at have en ventilation tæt ved betonen i loftet, ellers vil du få kondens = skimmel der.
Tak for tipsene! Jeg er ikke så generet af, om gulvet så at sige bliver tykkere nedad, hellere det, eftersom gulvet på oversiden ellers vil ende højere end det eksisterende hallgulv. Det kan man altid dække lidt pænt til. Du mener i princippet at opbygge med stålskelet og isolering på undersiden?
Jeg tænkte nok at undgå træ så meget som muligt. Tanken er at rive søjlerne og mure tilbygningen op med lecablock, samt isolere og gipse.
Jeg tænkte nok at undgå træ så meget som muligt. Tanken er at rive søjlerne og mure tilbygningen op med lecablock, samt isolere og gipse.
Ja, det var godt du sagde det, tænkte det da du skrev det i sidste indlæg
Du tænker altså: loft-plast-isolering-luftspalte-eksisterende betonloft (altanens gulv), hvis jeg forstår dig rigtigt? Antager at luftspalten bør være åben udad også, mere eller mindre?
Du tænker altså: loft-plast-isolering-luftspalte-eksisterende betonloft (altanens gulv), hvis jeg forstår dig rigtigt? Antager at luftspalten bør være åben udad også, mere eller mindre?
Når jeg læste indlæg #1, tænkte jeg, ingen problem, en trævæg vejer ikke meget.
Men når du så skriver, at du skal mure en væg og pudse osv., så er jeg bange for, at det tager lidt mere på i vægt.
Jeg vil ikke påstå, at det ikke holder, ej heller at det holder.
Ville bare gøre dig opmærksom på, at der er forskel i vægt.
Men når du så skriver, at du skal mure en væg og pudse osv., så er jeg bange for, at det tager lidt mere på i vægt.
Jeg vil ikke påstå, at det ikke holder, ej heller at det holder.
Ville bare gøre dig opmærksom på, at der er forskel i vægt.
Ja, men du skal have en diffusionåben folie ovenpå isoleringen, som leder eventuel kondens væk. Folien skal altså hælde lidt udad.ricebridge sagde:
Ang. Lecablock så findes der Leca med luftkanaler eller isolering, og de er ekstra lette.
Hvad anbefaler du for folie?
Klik her for at svare