Vi har et hus, der er bygget i 1956, og hvor vi nu i weekenden begyndte at rive dele af indretningen i kælderen ud. Kælderen er aldrig blevet drænet, men det vil blive gjort nu i løbet af sommeren. Tanken med kælderen er, at den kun skal fungere som opbevaringsrum og eventuelt som et vaskerum, men det er tvivlsomt.
Sådan ser ydervæggene ud i dag, efter at vi har revet alle spånpladerne ned, som den var beklædt med tidligere:
Som fuldstændig nybegynder på dette, undrer jeg mig nu over, om I tror, at jeg har brug for at behandle væggene med et eller andet middel, inden jeg går i gang med at begynde at sætte puds på dem? Skal de affugtes på nogen måde først? Er der noget andet, I synes, jeg bør tænke på?
Ser ud som om det er fugtigt fra gulvet og 1,5 meter op. Det tyder på, at der kræves en foranstaltning på den anden side, typ drænering. Hvis du tørrer væggene med en varmeblæser, vil fugten komme tilbage alligevel, da den kommer udefra/nedefra.
Når det så skal pudses, ville jeg tyndgrundet med rødgrund og derefter pudset med B- eller C-brug. Måske godt at fjerne saltudfældninger først på en eller anden måde...
Havde det samme i min kælder, som er bygget i 1950. Det jeg gjorde var at pudse med C mørtel i hele kælderen og male med silikatmaling.
Har holdt rigtig godt. Jeg drænede, før jeg ordnede kælderen, men tror ikke det har så stor betydning.
Tænk bare på at ikke male direkte efter du har pudset, men vent gerne en måned eller mere.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.