12,903 læst ·
15 svar
13k læst
15 svar
Behandling af støbt betongplade?
Side 1 af 2
Hej
Jeg har støbt en bordplade i fingerring, som nu har ligget en uge. Den skal ligge udendørs som en del af udekøkkenet.
To spørgsmål:
*Jeg tænkte på at afrunde kanter og slibe overfladen med sandpapir. Hvilken kornstørrelse skal sandpapiret have?
*Hvad skal jeg behandle betonpladen med for ikke at risikere for mange fedtpletter osv.?
Jeg vil gerne have, at pladen har lidt rustik følelse, så det er ikke supervigtigt, at det bliver perfekt.
Taknemmelig for tips!
Med venlige hilsner
Danne
Jeg har støbt en bordplade i fingerring, som nu har ligget en uge. Den skal ligge udendørs som en del af udekøkkenet.
To spørgsmål:
*Jeg tænkte på at afrunde kanter og slibe overfladen med sandpapir. Hvilken kornstørrelse skal sandpapiret have?
*Hvad skal jeg behandle betonpladen med for ikke at risikere for mange fedtpletter osv.?
Jeg vil gerne have, at pladen har lidt rustik følelse, så det er ikke supervigtigt, at det bliver perfekt.
Taknemmelig for tips!
Med venlige hilsner
Danne
Kanterne kan du vel nemmest runde af med en vinkelsliber med passende skive, men hvorfor sandpapir? Den side, som så skal være op, skal jo være den, der er nedad under støbningen, og hvis du har brugt fx plywood til støbeforme, bør den da være så glat som muligt?D Daniel Gernandt sagde:Hej
Har støbt en bordplade i fingerring, som nu har ligget en uge. Den skal ligge udenfor som en del af udekøkkenet.
To spørgsmål:
*Jeg tænkte på at afrunde kanter og slibe overfladen med sandpapir. Hvilken kornstørrelse på sandpapir?
*Hvad skal jeg behandle betonpladen med for ikke at risikere for meget fedtpletter etc?
Jeg ønsker, at pladen skal have lidt rustik følelse, så det er ikke så vigtigt, at det bliver perfekt.
Taknemmelig for tips!
Med venlige hilsener
Danne
Senest redigeret:
HejT TypRätt sagde:
Det er jo sandt
Hvad siger du om pletbehandling så? Nogle tips der?
/Danne
Hvad jeg forstår kan man behandle den næsten som træ dvs med olie eller voks og sikkert en del andet med. Jeg gætter på, at der ikke findes noget "rigtigt" svar da det nok afhænger af, om man skal stille varme ting direkte på den osv., voks ville jeg gætte er det mest almindelige men afvent til nogen med mere erfaring kan bidrage for at komme med bedre kontrolspørgsmål på hvordan du vil kunne bruge den og hvor ofte du kan tænke dig at lave vedligeholdelsesarbejde. 
Søg og du skal finde..D Daniel Gernandt sagde:
https://www.byggahus.se/forum/threads/behandling-av-betongskiva-till-utekoek.293320/
Hej. Tænkte teste dette:MrJay sagde:
https://www.wsochcompany.se/ytbehan...och-sten/betonglack-for-inom-och-utomhusbruk/
Og så med en topper ovenpå:
https://www.wsochcompany.se/ytbehan...l-betong-och-sten/topper-for-betong-och-golv/
Er præcis som du måske har set også i støbejernet. Jeg har gjort det en gang tidligere og da brugte jeg steinfix 100. Blev rigtig godt og jeg som ikke er den renligste i køkkenet lykkedes alligevel med at holde overfladen fin i to år (så flyttede jeg)
Det lyder godt. Dejligt med kun et produkt at behandle med også. Jeg prøverB billyby sagde:
/Danne
Klarlak til gulv 2-komp er det, jeg vil bruge næste gang.
"Produktet får en noget blankere og mørkere overflade, som fremhæver stenens struktur."B billyby sagde:
Står der på hjemmesiden og også det, jeg har oplevet med andre lignende produkter.
Hej. Lidt andet er dukket op, men betongpladen er nu støbt og ude af sin form. Jeg tænkte, at jeg vil slibe den øverste overflade af pladen. Skal jeg gøre det med vand og vådslibepapir (typ 600) eller tørslibning med vådslibepapir, vil vandet give pletter?
Danne
Danne