Hej

Jeg har støbt en bordplade i fingerring, som nu har ligget en uge. Den skal ligge udendørs som en del af udekøkkenet.

To spørgsmål:

*Jeg tænkte på at afrunde kanter og slibe overfladen med sandpapir. Hvilken kornstørrelse skal sandpapiret have?

*Hvad skal jeg behandle betonpladen med for ikke at risikere for mange fedtpletter osv.?

Jeg vil gerne have, at pladen har lidt rustik følelse, så det er ikke supervigtigt, at det bliver perfekt.

Taknemmelig for tips!

Med venlige hilsner
Danne

D Daniel Gernandt sagde:
Hej

Har støbt en bordplade i fingerring, som nu har ligget en uge. Den skal ligge udenfor som en del af udekøkkenet.

To spørgsmål:

*Jeg tænkte på at afrunde kanter og slibe overfladen med sandpapir. Hvilken kornstørrelse på sandpapir?

*Hvad skal jeg behandle betonpladen med for ikke at risikere for meget fedtpletter etc?

Jeg ønsker, at pladen skal have lidt rustik følelse, så det er ikke så vigtigt, at det bliver perfekt.

Taknemmelig for tips!

Med venlige hilsener
Danne
Kanterne kan du vel nemmest runde af med en vinkelsliber med passende skive, men hvorfor sandpapir? Den side, som så skal være op, skal jo være den, der er nedad under støbningen, og hvis du har brugt fx plywood til støbeforme, bør den da være så glat som muligt?

Senest redigeret:
  • Synes
larsosonja.johansson og 1 anden
  • Laddar…
T TypRätt sagde:
Kanterna kan du vel nemmest runde af med en vinkelsliber med passende skive, men hvorfor sandpapir? Den side, som så skal være opad, skal jo være den, der er med i støbningen, og hvis du har brugt fx plyfa til støbeforme, bør den vel være så glat, som den kan blive?
Hej

Det er jo sandt:) Har ikke taget den ud af formplyfa-formen endnu, så ved ikke, hvor glat den er blevet.

Hvad siger du om pletbehandling så? Nogle tips der?

/Danne

Hvad jeg forstår kan man behandle den næsten som træ dvs med olie eller voks og sikkert en del andet med. Jeg gætter på, at der ikke findes noget "rigtigt" svar da det nok afhænger af, om man skal stille varme ting direkte på den osv., voks ville jeg gætte er det mest almindelige men afvent til nogen med mere erfaring kan bidrage for at komme med bedre kontrolspørgsmål på hvordan du vil kunne bruge den og hvor ofte du kan tænke dig at lave vedligeholdelsesarbejde. :D

Er præcis som du måske har set også i støbejernet. Jeg har gjort det en gang tidligere og da brugte jeg steinfix 100. Blev rigtig godt og jeg som ikke er den renligste i køkkenet lykkedes alligevel med at holde overfladen fin i to år (så flyttede jeg)

• Synes
Jimmie.l91 og 1 anden
  • Laddar…
B billyby sagde:
Er præcis som du måske har set også i støbeprocessen. Jeg har gjort det en gang tidligere og da brugte jeg steinfix 100. Blev rigtig godt og jeg som ikke er den renligste i køkkenet lykkedes alligevel med at holde overfladen fin i to år (så flyttede jeg)
Det lyder godt. Dejligt med kun et produkt at behandle med også. Jeg prøver:)

/Danne

• Synes
billyby
  • Laddar…
Klarlak til gulv 2-komp er det, jeg vil bruge næste gang.

B larry78 sagde:
Klarlak til gulv 2-komp er det jeg vil bruge næste gang.
Nogen erfaring med det fra tidligere?

/Danne

D Daniel Gernandt sagde:
Nogen erfaring med det fra tidligere?

/Danne
Bare malet gulv med det. Men føles som om det bliver hårdt og let at rengøre. Havde valgt en som er diffusionsåben.

Fordelen med steinfix er, at betonen bevarer det samme udseende. Men hvis man f.eks. vil have en anden finish, er klarlak nok et godt alternativ.

B billyby sagde:
Fordelen ved steinfix er, at betonen bevarer det samme udseende. Men hvis man f.eks. vil have en anden finish, er klarlak nok et godt alternativ
"Produktet får en noget blankere og mørkere overflade, som fremhæver stenens struktur."

Står der på hjemmesiden og også det, jeg har oplevet med andre lignende produkter.

Hej. Lidt andet er dukket op, men betongpladen er nu støbt og ude af sin form. Jeg tænkte, at jeg vil slibe den øverste overflade af pladen. Skal jeg gøre det med vand og vådslibepapir (typ 600) eller tørslibning med vådslibepapir, vil vandet give pletter?

Danne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.