Jeg skal sætte en beslag op, som har 8 fastgørelsespunkter, der skal kunne klare en vægt på mindst 80 kg, gerne op mod 100 kg.

Har ikke helt styr på, hvilken type væg det er. Men det føles som gips, og der er ingen mellemrum eller lignende i væggen, men fyldt lige igennem hele væggen.

Hvilken type beslag passer bedst? Har læst lidt rundt, og Molly-plug ser ud til at være populære, men de ser dog ud til at lave meget grimme huller - hvilket er negativt, da jeg bor i lejebolig.
I brugsanvisningen, man fik med, står der, at de skal være "Hex Bolt M8" og nylonplugg, men jeg fik desværre de forkerte fastgørelser med. Det lader til at være en form for metalekspander (Molly?).

Er der nogle tips til fastgørelser?

Bultar sagde:
Jeg skal sætte et beslag op, som har 8 fastgørelsespunkter, der skal klare en vægt på mindst 80kg, gerne op mod 100kg.

Har ikke rigtig styr på, hvilken type væg det er. Men det føles som gips, og der er ingen mellemrum eller lignende i væggen, men fyldt lige igennem hele væggen.

Hvilken type beslag passer bedst? Har læst lidt rundt, og molly plugs virker til at være populære, men de laver tilsyneladende meget grimme huller - hvilket er negativt, da jeg bor til leje.
I brugsanvisningen, som jeg fik med, står der, at de skal være "Hex Bolt M8" og nylonplug, men jeg fik desværre de forkerte beslag med. Der ser ud til at være en form for metalekspander (molly?).

Er der nogen tips til beslag?
Molly er det eneste, der fungerer i gips, men det bedste er, hvis du kan finde en eller flere regler at fastgøre i.

Noget af et nybegynder spørgsmål, men hvordan finder man reglarne i væggen?

Bultar sagde:
Noget af et nybegynder spørgsmål, men hvordan finder man reglarna i væggen?
Plejer at virke at banke på væggen, man hører forskellen

Bultar sagde:
Något af en nybegynder spørgsmål, men hvordan finder man reglarne i væggen?
Banke og lytte er en måde, regeldetektor en anden og en stærk magnet for at finde gipsskruer en tredje.

Du skriver, at det ikke ser ud til at være noget hulrum. Det tyder jo på, at det ikke er en almindelig regelvæg. Plankevæg, muret eller måske endda beton bagved?

vectrex sagde:
Banke og lyt er en måde, regeldetektor en anden og en stærk magnet for at finde gipsskruer en tredje.

Du skriver, at der ikke lader til at være noget hulrum. Det tyder jo på, at det ikke er en almindelig skillevæg. Plankevæg, muret eller måske endda beton bagved?
Jeg har boret cirka 6-7 cm, og det er helt fyldt. De yderste centimeter er meget hvidt og glat materiale, mens resten er porøst men ret groft. Det føles som meget små sten blandet med noget andet. Farven er i den mørkegrå retning.

Huset er lidt ældre, ved dog ikke årstal. Billede af huset: https://maps.google.se/maps?ie=UTF-...ing&ei=jbVdUp-7OqqO4gSUyYDIBg&ved=0CDIQxB0wAA
Og muren det drejer sig om sidder over en dør og føles lidt mere stabil end muren i de øvrige dele af rummet.

Ja, det er ikke gips i væggen. Det kan være slagg eller ytong.

Hvad bliver konsekvensen af det? Er det muligt at fastgøre noget, som kan bære den vægt?

anders07 sagde:
Då er det letbeton (kaldes også ytong eller siporex afhængigt af alder). Der findes solide letbeton plugs, man kan købe i almindelige byggemarkeder.
Denne model plejer at fungere godt: [link]

Bruger du 12mm plug og en skrue på 8 mm, skal det sidde solidt. Metalekspander fungerer ikke i letbeton!
Taler vi stadig om, at den kan klare vægte på 100kg, fordelt på 8 fastgørelsespunkter i dette materiale?

Bultar sagde:
Taler vi stadig om, at den kan klare vægte på 100 kg, fordelt på 8 fastgørelsespunkter i dette materiale?
Let!

Bultar sagde:
I brugsanvisningen man fik til så står det at de skal være "Hex Bolt M8" og nylonplugg, men jeg fik desværre med forkerte fæster.
Læser du virkelig rigtigt? "Hex bolt M8" er en 8 mm maskinskruv som ikke anvendes til at fæste i vægge.

M8 dækbolte var det med til vores TV også... Problemet med propperne du har fået fra Beijer nu er, at det skal være en "blød" letbeton hele vejen. Er væggen pudset, vil propperne ikke gå ind, og du vil have store huller og evt. revner i pudsen som følge!
Alternativt skal du banke pudsen væk først (det ydre lidt hårdere lag), så proppen går ind i letbetonen alene.
De propper jeg henviste til fungerer uden at banke puds væk...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.