Skal bygge løsvirke og har lidt overvejelser vedrørende ydervæggens konstruktion. Det er givet, at ydersiden skal beklædes med stående fer og not panel, og indersiden med gips. Grundlaget i væggen bliver 145 reglar, derefter er der et par forskellige alternativer. Enten bliver det udgips udad og en tynd vertikal liste (for luftstrøm) og derpå en 45'er horisontalt og derefter panel. Dette giver en tyk væg til lidt nytte men kan vente med panelet.
Eller 45'er horisontalt og derefter vindpapp plus to strimler masonit, en i hver retning og derefter panel, ulempen er, at jeg skal have panelet op hurtigt. Fordelen er, at man kan isolere 45'eren og fjerne kuldebroen.
Indad kan jeg vel ikke andet end slå en 45'er vertikalt, hvilket desværre betyder kuldebro.
Hvordan har I gjort? Nogle smarte løsninger?
Eller 45'er horisontalt og derefter vindpapp plus to strimler masonit, en i hver retning og derefter panel, ulempen er, at jeg skal have panelet op hurtigt. Fordelen er, at man kan isolere 45'eren og fjerne kuldebroen.
Indad kan jeg vel ikke andet end slå en 45'er vertikalt, hvilket desværre betyder kuldebro.
Hvordan har I gjort? Nogle smarte løsninger?
Panel lockläkt stående
Spikskinne liggende 22*70
Ude-gips 9mm
Vægregel 45*45 liggende + isolering
Vægregel 45*170 stående + isolering
Plast
Vægregel 45*45 liggende + isolering (her trækkes også al el m.m.)
OSB 11mm
Gips 13mm
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/el/el_installationer/
Spikskinne liggende 22*70
Ude-gips 9mm
Vægregel 45*45 liggende + isolering
Vægregel 45*170 stående + isolering
Plast
Vægregel 45*45 liggende + isolering (her trækkes også al el m.m.)
OSB 11mm
Gips 13mm
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/el/el_installationer/
Stående spontet panel
22X45 liggende spærrelekt (kløvet 22X95 form)
vindduk (ikke pap)
liggende 45X45 med liggende isolering imellem
stående 45X145 med stående isolering
plast
2X13 mm gips
Dette til et skur/værksted, deraf dobbeltgips for brandsikring
22X45 liggende spærrelekt (kløvet 22X95 form)
vindduk (ikke pap)
liggende 45X45 med liggende isolering imellem
stående 45X145 med stående isolering
plast
2X13 mm gips
Dette til et skur/værksted, deraf dobbeltgips for brandsikring
Lyder da godt, men panel på 22mm + lægte på 22mm = 44mm, det betyder, at du slår et tretommer søm lige igennem panel, lægte og gips. Det var derfor, jeg vil have en 45 til at sømme i, det føles ikke rigtigt at perforere vindbeskyttelsen.
Hvad er OSB for någe?
Hvad er OSB for någe?
Mats_o, Den der vinddug, klarer den vejr og vind et stykke tid, hvis man ikke får sat panelet op med det samme?
Allarp.
Hvis det var mig, der byggede, ville jeg gøre som mats o gjorde.
Jeg tror ikke, det gør noget specielt meget, at man sømmer et lille hul i vindsikringen, lige hvor det er klemmet fast mellem to regler.
Så kan man jo også overveje asfaboard, tåler ikke den lidt vejr og vind.
På indersiden kan du evt. lægge stående 45x45 på de stående regler efter plasten er sat op ("klem fast" plasten), så kan du trække el uden at perforere plasten.
Så ville jeg også hellere sætte osb+gips end 2xgips.
Allarp.
Hvis det var mig, der byggede, ville jeg gøre som mats o gjorde.
Jeg tror ikke, det gør noget specielt meget, at man sømmer et lille hul i vindsikringen, lige hvor det er klemmet fast mellem to regler.
Så kan man jo også overveje asfaboard, tåler ikke den lidt vejr og vind.
På indersiden kan du evt. lægge stående 45x45 på de stående regler efter plasten er sat op ("klem fast" plasten), så kan du trække el uden at perforere plasten.
Så ville jeg også hellere sætte osb+gips end 2xgips.
Hvis du har liggende 45x45 med isolering på ydersiden, har du allerede brudt kuldebroen...
Men selvfølgelig vinder man sandsynligvis lidt mere i isoleringsværdi, hvis man bryder den "en gang til". Den bedste væg må være den helt uden regler ;D ;D
Hvis det bliver dobbelt plader på indervæggen, er man fri til at gøre, som man vil, da den anden plade kan være hvilken væg som helst.
Men selvfølgelig vinder man sandsynligvis lidt mere i isoleringsværdi, hvis man bryder den "en gang til". Den bedste væg må være den helt uden regler ;D ;D
Hvis det bliver dobbelt plader på indervæggen, er man fri til at gøre, som man vil, da den anden plade kan være hvilken væg som helst.
Klik her for at svare