Et lille designproblem.
Skal have 250 cm højde på stueetagen og 240 cm på den indrettede loftetage (eller evt. lidt mindre, ned til 230 er godkendt).
Jeg starter resonemanget med stueetagen da.
Jeg vil jo helst sætte hele 2500 mm plader og slippe for at skære og sådan.
På pladen bliver det en opbygget indervæg, og efter at spær er på plads bygges denne op. Så denne væg har nu højden plade -> underside af spærenes underramme (hvilken højde det nu endeligt bliver) men lige nu er det 2500 mm siger vi.
Hvad bliver næste skridt? Er det at lægge hele loftet? I så fald har jeg brug for 28 mm mere, altså 2528 mm. (For så at kunne få plads til hele 2500-plader)
Skal jeg sætte loftet allerede nu? det er ca. 15 mm mere, altså 2543 mm.
Gulvet da, skal jeg tage yderligere 20 mm for dette, 2563 mm?
Nej, gulvet sætter jeg naturligvis efter væggene er helt klare, så da bliver det maks. 2543 mm væghøjde der kræves.
Men egentlig, skal jeg ikke klemme spån/OSB + gips på før jeg monterer loftet? altså 2528 mm væghøjde, eller ...
eller ...
Jeg føler mig helt forvirret nu, hjælp mig ....!!! :x
Hvad jeg end vælger, så løser det sig, selvfølgelig. Men hvad er smartest?
Øvrigt er tanken at slippe for loftlister, hvis nogen undrer sig.
Skal have 250 cm højde på stueetagen og 240 cm på den indrettede loftetage (eller evt. lidt mindre, ned til 230 er godkendt).
Jeg starter resonemanget med stueetagen da.
Jeg vil jo helst sætte hele 2500 mm plader og slippe for at skære og sådan.
På pladen bliver det en opbygget indervæg, og efter at spær er på plads bygges denne op. Så denne væg har nu højden plade -> underside af spærenes underramme (hvilken højde det nu endeligt bliver) men lige nu er det 2500 mm siger vi.
Hvad bliver næste skridt? Er det at lægge hele loftet? I så fald har jeg brug for 28 mm mere, altså 2528 mm. (For så at kunne få plads til hele 2500-plader)
Skal jeg sætte loftet allerede nu? det er ca. 15 mm mere, altså 2543 mm.
Gulvet da, skal jeg tage yderligere 20 mm for dette, 2563 mm?
Nej, gulvet sætter jeg naturligvis efter væggene er helt klare, så da bliver det maks. 2543 mm væghøjde der kræves.
Men egentlig, skal jeg ikke klemme spån/OSB + gips på før jeg monterer loftet? altså 2528 mm væghøjde, eller ...
eller ...
Jeg føler mig helt forvirret nu, hjælp mig ....!!! :x
Hvad jeg end vælger, så løser det sig, selvfølgelig. Men hvad er smartest?
Øvrigt er tanken at slippe for loftlister, hvis nogen undrer sig.
Senest redigeret:
Jeg er jo langt fra byggare nu, men jeg ville have gjort som du skriver nu.Mikael_L sagde:
For nogle timer siden stod jeg og kiggede mig omkring i garagen og tænkte på alle skiver (OSB + gips) som jeg fik skåret af ~30mm fra, for at jeg ikke tænkte før.
Men det er vel som det siges, at man lærer så længe man..
Ingen OSB eller tilsvarende i taget? Et loft holder nok ikke til meget, og skal man ramme lægterne, så må man ikke være så kræsen med, hvor lamperne havner...
Eller beslutter man sig for på forhånd præcis, hvor loftlamperne skal være, og sætter krogen ved dåsen?
Eller beslutter man sig for på forhånd præcis, hvor loftlamperne skal være, og sætter krogen ved dåsen?
Mjaaa... Jeg ved faktisk ikke, hvor jeg skal trække grænsen for solid konstruktion.injonil sagde:
Men det føles som om, grænsen kan gå der et sted... Dvs. OSB bag væggips men kun loftsplader i loftet. Egentlig er loftsbeklædning ikke bestemt endnu.
Plader som Huntonit, færdigbehandlede føles rart, (Rigtig kedeligt arbejde at spartle og male loft!) eller måske nogle træpaneler.
Hvis man kan placere en lampe maksimalt 13 cm forkert, synes jeg, at det kan være lige meget.
Jeg ville satse på ca. 2540 i loftshøjde og sætte glesen, inden du gipsplader væggen. En cm nede i sprækken er bare godt. Der findes et specialværktøj, man sætter på foden for at justere gipspladerne, så det er godt med lidt bevægelsesrum.
Ja, jeg begynder at hælde mod ca. 2535-2540 i væghøjde (betongulv -> underside bjælkelag).
Så lader jeg det være spredt efter det. Så er det muligt at komme til ordentligt med elinstallation op og ned i vægge og loft.
Derefter lukkes væggene, og til sidst laves loftet og lægges gulv.
Så skal jeg være omhyggelig med skæring og tilpasning af loftet, hvis jeg vil undgå loftlister.
Den resulterende rumshøjde bliver cirka 246-248 cm afhængigt af valg af loft og gulv. Det er tilstrækkeligt.
edit:
Så lader jeg det være spredt efter det. Så er det muligt at komme til ordentligt med elinstallation op og ned i vægge og loft.
Derefter lukkes væggene, og til sidst laves loftet og lægges gulv.
Så skal jeg være omhyggelig med skæring og tilpasning af loftet, hvis jeg vil undgå loftlister.
Den resulterende rumshøjde bliver cirka 246-248 cm afhængigt af valg af loft og gulv. Det er tilstrækkeligt.
edit:
Det var en meget god pointe ...mycke_nu sagde:
Senest redigeret:
Ellers kan man gøre som amerikanerne..
Sæt taget op først, derefter væggene med liggende plader. Start oppefra, tryk de øverste plader op mod taget, så det bliver tæt. Sæt derefter de nederste plader forskudt en halv plade (som en muret væg, hvis du forstår, hvad jeg mener).
Fordelene ved dette er flere:
1. Alt tilpasningsarbejde forsvinder, ved gulvet skjules sprækker af fodlisten.
2. Spartelarbejdet lettes af, at der bliver få samlinger, der går op til taget.
3. Ingen vertikale samlinger løber hele vejen fra gulv til loft på stolperne, hvilket reducerer risikoen for revner.
Sæt taget op først, derefter væggene med liggende plader. Start oppefra, tryk de øverste plader op mod taget, så det bliver tæt. Sæt derefter de nederste plader forskudt en halv plade (som en muret væg, hvis du forstår, hvad jeg mener).
1. Alt tilpasningsarbejde forsvinder, ved gulvet skjules sprækker af fodlisten.
2. Spartelarbejdet lettes af, at der bliver få samlinger, der går op til taget.
3. Ingen vertikale samlinger løber hele vejen fra gulv til loft på stolperne, hvilket reducerer risikoen for revner.
For nogen der har tænkt på den måde tidligere, kunne du sige noget om eventuelle ulemper?
mycke_nu sagde:Ellers kan man gøre som amerikanerne..
Sæt taget op først, derefter væggene med liggende plader. Begynd oppefra, tryk de øverste plader op mod taget, så det bliver tæt. Sæt derefter de nederste plader forskudt en halv plade (som en muret væg, hvis du forstår, hvad jeg mener).
1. Alt tilpasningsarbejdet forsvinder, ved gulvet skjules sprækker af fodlisten.
2. Spartelarbejdet lettes af, at der er få samlinger, der går op til taget.
3. Ingen vertikale samlinger løber hele vejen fra gulv til tag på reglerne, hvilket mindsker risikoen for sprækker.
1. stemmer.mycke_nu sagde:Ellers kan man gøre som amerikanerne...
Sæt taget op først, derefter væggene med liggende plader. Begynd fra toppen, tryk de øverste plader op mod taget, så det bliver tæt. Sæt derefter de nederste plader forskudt en halv plade (som en muret væg, hvis du forstår, hvad jeg mener).
1. Alt tilpasningsarbejde forsvinder, ved gulvet skjules revner af fodlisten.
2. Spartelarbejdet lettes, da der bliver færre samlinger, der går op til loftet.
3. Ingen vertikale samlinger løber hele vejen fra gulv til loft på lægterne, hvilket mindsker risikoen for revner.
2. stemmer ikke. For så kommer jeg til at få en sværspartlet samling (ingen fas) hver 2,4 meter i stedet for en letspartlet (med fas) hver 1,2 meter. Og jeg ved, hvad jeg vælger mindst 8 dage om ugen...
3. stemmer delvis. For samlinger revner som regel alligevel ikke midt på væggene, men i hjørnerne.
Nej du, her bliver det ikke et Amerikansk hus, men et gammelt velprøvet Svenskt!
Tænk hvis det skulle blive som hos Al Bundy hjemme!!! :O :x
Klik her for at svare