Skiftet ud nogle bjælker og skal bygge op og isolere. Der er ca. 40 cm fra grunden til bjælkernes underside, i grunden ligger der sand, føles tørt og fint. Tidligere opbygning bestod af blindbund af planker, aviser og derefter spån. Vil nu isolere med Ekovilla plader, hvad bør man bruge til blindbunden? Erstatte aviserne med pap? Hvordan bygger jeg bedst op uden plast?

Der findes særlige blindbundsplader, der ligner masonit, men som er tykkere. Der findes også borbehandlet krydsfiner, der er beregnet til dette formål. Med hensyn til tætningen mellem blindbund og isolering synes jeg, du skal følge producentens (af ekovilla) instruktioner.

D D746 sagde:
hvad bør man bruge til blindbund? Erstatte aviserne med pap?
Aviserne var nok kun til for at forhindre, at savsmuldet skulle rinde ned i bræddesprækkerne.

Sådan gjorde jeg i en lignende situation: Fjernede sav-/kutterspånet og avissiderne (de var i øvrigt fra krigsåret 1915).
Lagde trossbund af 10 mm konstruktionskrydsfiner og tætnede langs bjælker og pladesøm med fugemasse til udendørs brug.
Og lagde derefter Gullfiber.
K-krydsfiner valgte jeg, fordi jeg har indtrykket af, at fiberskiver, masonit og lignende, gerne buer under vægten af isoleringen, hvis det er lidt fugtigt, og da kan der blive et irriterende mellemrum mellem isolering og gulvtræ, hvilket ofte fører til kolde gulve.

Begynd med at grave et hul i sanden under huset, når du er nået ned omkring 70-80 cm, og det stadig er helt tørt, så måske.

Men torparegrund fungerede før i tiden netop fordi man ikke havde nogen isolering i gulvet, desuden havde man en varm murstock som stod direkte på jorden. Dette gjorde, at jorden var nogle grader varmere, så fugt i jorden kunne ikke kondenseres under huset. Fugt passerede op gennem gulvet.

I dag forhindrer man jordfugten i at stige op gennem aldersbestandig plast eventuelt med et lag ren sand eller isodränkross samt ventilation af rummet.

L Leif i Skåne sagde:
Begynd med at grave et hul i sanden under huset, når du er kommet ned en 70-80 cm
Hvad er det for noget vrøvl?

30 - 40 cm er fint, hvorfor skulle du have brug for 80 cm ned til tørt jord?

Senest redigeret:
D D746 sagde:
i grunden ligger det sand, føles tørt og fint
Jeg mente at lave en test på hvor langt ned det er "føles tørt og fint"
Er jorden fugtig efter nogle dm ned så læg plastik på jorden.

L
Har du radontestet? Er det ellers nu, at radondug skal på plads.

Huset er fra 1905. På et tidspunkt omkring 1945 har de fyldt op med spån i bjælkelaget, i 1975 kom der vand til huset og rummet. Bjælkerne jeg skiftede var dårlige pga. en gulvbrønd som ikke har været tæt, rundt om er det fint trods spånisolering fra 45. Derfor tænkte jeg bygge op på lignende måde uden plast da det ser ud til at fungere. Men skifte spånet med ekovilla som skal have samme egenskaber. Men kan altså erstatte planken som sad som bindebund med k plywood? Papiret er da kun for at holde spånet på plads, kan jeg så springe det over? Eller har det nogen anden funktion. Ifølge ekovilla skal man have papir på den varme side af isoleringen i gulvet, men det føles unødvendigt i denne konstruktion?

L
Som Leif i Skåne nævnte klarede torparfundamenter sig godt før i tiden, takket være at skorstenen holdt tørt dernede på grund af kontinuerlig fyring. Hvis det ikke er sådan, at du også fyrer kontinuerligt - er betingelserne allerede ændret - og den gamle løsning kan dermed være risikabel.

• Synes
Bläcktudan
  • Laddar…
L Lärospånet sagde:
Som Leif i Skåne nævnte klarede torpargrunder sig godt før i tiden takket være, at murstokken holdt tørt dernede på grund af kontinuerlig fyring. Hvis det ikke er sådan, at du også fyrer kontinuerligt - er forholdene allerede ændret - og den gamle løsning kan derfor være risikabel.
Jo det er jeg med på, dog har der været brugt el som hovedsagelig varmekilde siden 75, og det er stadig friskt. Bortset fra i badeværelset så kommer spånisolering og gamle gulve til at blive i resten af huset. Men hvad tror I om at droppe papiret og bruge k plyfa i stedet for brædder i blindbunden?
L Lärospånet sagde:
Som Leif i Skåne nævnte klarede torpargrunder sig godt før i tiden takket være, at murstokken holdt tørt dernede på grund af kontinuerlig fyring. Hvis det ikke er sådan, at du også fyrer kontinuerligt - er forholdene allerede ændret - og den gamle løsning kan derfor være risikabel.

L
Hvis du vil køre rigtig sundt og øko, ville jeg ikke tage k-plyfa - eller i det mindste forsøge at finde en med mindst formaldehyd for at undgå eventuelle emissioner. Angående pappen - har du prøvet at spørge Ekovilla?

D D746 sagde:
Men hvad tror I om at droppe pappen og bruge k plyfa i stedet for brædder i blindbunden?
Da vi gravede ud muldbunken og fikset nyt gulv i sommerhuset for 30 år siden, brugte vi en slags oliehærdet plyfa, som skulle være til blindbunden, købt på almindelig byggemarked. Nu i sommer, da jeg skulle skifte køkkengulv, trådte vi tilfældigvis igennem isoleringen og blindbunden. Det så helt nygjort ud alting derunder, ikke engang kælderlugt, det duftede bare lidt tørt af sand. Og ja, vi lagde byggeplastik over sandet på jorden dengang for 30 år siden, jeg ved ikke, om det har gjort nogen forskel, men det så i hvert fald godt ud. Dette på trods af alle skrækscenarier, nogle gange fungerer det faktisk rigtig fint. Det er altså ca. 40-60 cm til jorden og vi har nogle sprækker i støttevæggene, det er det hele.

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Lärospånet sagde:
Har du radon-testet? Det er jo ellers nu, at radonduken skal på plads.
gammel tråd jeg ved :-) Har du nogle råd omkring radondug og aspektet, at den er diffusionstæt? jeg står overfor at fikse en muldbænke, vi kan sandsynligvis ikke grave så dybt og risikere, at grundstenene bevæger sig. (Vi overvejer hasopor)

Har du problemer med radon?

Oldboy Oldboy sagde:
Har du problem med radon?
Hej, jeg antager, at du spørger mig: Jeg tror ikke, vi har problemer med radon (pga af typen af jord), og har siden jeg skrev dette besluttet ikke at forsøge med radondug (bl.a. fordi det ikke er en bolig). Jeg er dog stadig interesseret i udfordringen, som en dug giver i kombination med ældre gennemprøvede løsninger, da vi også står foran at skulle ordne en gammel parstue. Så, hvis nogen erfaren har lyst til at dele erfaringer 🤓

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.