Jeg bygger nyt hus med tilhørende garage. I den forrige garage havde jeg opbevaringssystemet Duratrax som jeg blev barnligt glad for. Så det vil også komme op i den nye garage. Systemet tåler meget høje vægte (300 kg/løbmeter skinne), men som bekendt er ingen kæde stærkere end det svageste led. Så jeg vil sikre, at jeg får en solid fastgørelse af skinnerne i væggen.

En af garagevæggene, hvor jeg skal have skinner, er en almindelig væg med træskelet med 13 mm gips (og 11 mm OSB under gipsen). Her bliver jeg nødt til at forsøge at ramme så mange reglar som muligt, og ellers bruge en god fastgørelse, der greb godt i kombinationen gips+OSB. Det skal nok løse sig.

Min overvejelse gælder betonvæggen. Den er bygget med 250 mm Jackon thermoblock, hvilket konkret betyder 150 mm beton i midten med 50 mm frigolit på hver side. Oven på det 13 mm gips og 11 mm OSB. Ser nogle alternative fastgørelser.
  • Bare fastgøre i kombinationen gips+OSB med en passende fastgørelse (plunk eller gipsekspander eller lignende). Det bliver nok ikke superstærkt. På den anden side slipper jeg for eventuelle problemer med at støde på armeringsjern i betonvæggen (ja, der er en del armering i den...).
  • Bruge virkelig lange ekspansionsbolte, der fastgøres godt inde i betonkernen i væggen (betonkernens centrum ligger jo ca. 15 cm fra indersidens overflade). Bliver stærkt, men også et stort drejningsmoment givet den lange hævarm fra det reelle fastgøringspunkt. Også risiko for at jeg støder på armeringsjern.
  • Som punkt 2 ovenfor, men med kombinationen gevindstang og kemisk anker/ankermasse. Fordelen kunne være, at hvis jeg støder på armeringsjern, kan jeg blot lade hullet stoppe der og forkorte gevindstangen. Plus at det kemiske anker/ankermassen griber ikke kun i betonkernen, men også i resten af hullet (frigolit, gips og OSB).

Hvad ville I vælge og hvorfor? Andre fastgørelser der kunne virke?

Tak.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.