Hvilket træ ville I vælge til en regelstolpe?
Jeg skal bygge en terrasse, som senere skal blive udestue, og planlægger at købe træet på et lokalt savværk. Stolperne bliver nok eg, det var ikke så dyrt, og jeg tror, det holder meget godt.
Spiller det nogen rolle, om reglarne er af gran eller fyr? Jeg var først indstillet på gran, da det er normalt og almindeligt, men så kom jeg til at læse, at olie og tjære trænger bedre ind i fyr, og tænkte, at så er det måske smartere? Måske skal man vælge en helt anden (billig) træsort?
Uanset træsort, er det noget problem at lave regelstolpen i frisk træ?
Er det bedre med høvlet eller uhøvlet? Sandsynligvis vil jeg stryge det én gang med "roslagsmahogni" (linolie, terpentin og tjære), inden jeg sætter det op.
Tak!
Jeg skal bygge en terrasse, som senere skal blive udestue, og planlægger at købe træet på et lokalt savværk. Stolperne bliver nok eg, det var ikke så dyrt, og jeg tror, det holder meget godt.
Spiller det nogen rolle, om reglarne er af gran eller fyr? Jeg var først indstillet på gran, da det er normalt og almindeligt, men så kom jeg til at læse, at olie og tjære trænger bedre ind i fyr, og tænkte, at så er det måske smartere? Måske skal man vælge en helt anden (billig) træsort?
Uanset træsort, er det noget problem at lave regelstolpen i frisk træ?
Er det bedre med høvlet eller uhøvlet? Sandsynligvis vil jeg stryge det én gang med "roslagsmahogni" (linolie, terpentin og tjære), inden jeg sætter det op.
Tak!
Men hvis træet alligevel kommer til at være ude, så vil det jo blive vådt og tørt skiftevis alligevel?
En høvlet regel føles jo som om den ville modstå væde bedre, men en savet regel kan jo være grovere til samme pris. Hvad er mest værd?
En høvlet regel føles jo som om den ville modstå væde bedre, men en savet regel kan jo være grovere til samme pris. Hvad er mest værd?
Selvfølgelig er trykimprægnering godt for det meste, men tanken om, at træ af god kvalitet, som er imprægneret med f.eks. roslagsmahogny, ville rådne og forsvinde efter nogle få år, er jo ikke helt korrekt.vectrex sagde:
Jeg ville tro, at hvis det vedligeholdes korrekt, vil levetiden være mindst lige så god... Der er jo en del både, der har klaret sig fint med roslagsmahogny...
mvh
ATW
Visionen er, at det kun skal stå ubeskyttet et par år, men man ved jo aldrig, hvordan det går
. Dovenskaben kan slå ind helt ukontrolleret!
Men selv efter udestuen er færdig, vil en del tømmer være ret tæt på ude med kun en løs panel påspikret.
Stolperne bliver eg, men til de yderste regler ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal vælge.
Er gran eller fyr generelt bedre på en eller anden måde?
Men selv efter udestuen er færdig, vil en del tømmer være ret tæt på ude med kun en løs panel påspikret.
Stolperne bliver eg, men til de yderste regler ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal vælge.
Er gran eller fyr generelt bedre på en eller anden måde?
Klik her for at svare