Tænkte støbe lampearmaturer til havebelysning i beton. For at lette formbyggeriet (15 armaturer) undrer jeg mig om jeg kan støbe 15 cylindre og derefter bearbejde disse efter et stykke tid for at få de hulrum og mønstre der kræves/ønskes. Er dette en god idé? Hvornår under hærdningen er det i så fald bedst at gøre dette? Med bearbejde mener jeg ikke noget mere avanceret end en slags morakniv med hvilken jeg udhuler hvor det behøves. Kan tilføje at hulrummene er ret små i forhold til betonvolumen (ca. 10x10 cm cylinder skal have et konisk hul ind til midten fra siden med største åbning på måske 3-4 cm).
 
L LukasK sagde:
Tænkte støbe lampestell til havebelysning i beton. For at lette formbygningen (15 stel) spekulerer jeg på, om jeg kan støbe 15 cylindre og derefter bearbejde disse efter en tid for at få de huller og mønstre, der kræves/ønskes. Er dette en god idé? Hvornår under hærdningen er det i så fald bedst at gøre dette? Med bearbejde mener jeg ikke noget mere avanceret end en morakniv, som jeg graver ud, hvor det er nødvendigt. Kan tilføje, at hullerne er ret små i forhold til betonvolumen (ca. 10x10 cm cylinder skal have et konisk hul ind til midten fra siden med størst åbning på måske 3-4 cm).
Har støbt en del betonelementer på fabrik.
Der brugte vi flamingo, træ eller gummi til at lave huller m.m. Disse skal dog smøres ind, så de nemt kan fjernes.
Hvis du manuelt skal skære disse huller ud.
Kommer du til stederne, når formen stadig sidder på?
 
T Tompafix sagde:
Har støbt en del betonelement i fabrik.
Der brugte vi flamingo, træ eller gummi til at lave hulrum m.m. Disse skal dog smyres ind, så de nemt kan fjernes.
Hvis du manuelt skal skære disse huller ud.
Kan du få adgang til stederne, når formen stadig sidder på?
Jeg bliver nok nødt til at fjerne formen desværre, men tænkte, at det ikke burde være noget problem, hvis man støber med såkaldt jordfugtig beton? Alternativt, hvis man venter, indtil betonen er hærdet nok til fjernelse af formen (men stadig kan skæres i)?
 
C
Test! Kan ikke blive værre end at det går galt. 🙂
Men i princippet burde det gå godt synes jeg. Det er jo som med nedrivning og glitning, gælder om at time præcis den rette konsistens. Men lettere sagt end gjort hvis du spørger mig.

Bedst er det nok alligevel at få det med fra begyndelsen. Overfladen bliver også finere.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.