31,829 læst ·
31 svar
32k læst
31 svar
Bedst skrue til masonit?
Det er sådan her de store verdenskrige startede, en lille misforståelse. Nå, det fungerer dårligt med at fæstne noget i kun tretex'en, men jeg mente, at man sætter tretex op med søm, der ligner pap-søm, men lange. Nu er jeg en hel del ældre end du, så dette med tretex er noget, jeg har arbejdet med, og som nogen i tråden nævnte, så var det den isoleringshjælp, der var tilgængelig før i tiden, hovedsageligt til huse bygget i lersten, sådan nogle skæve, vingede, krogede, trækfulde og kolde huse, hvor lerstenen med tiden synker sammen, så væggene bliver tykkere forneden. Når vi havde renoveret nogle af disse gamle huse (staterehuse), skete det, at nogen vovede at klage over, at alle sømmene (hovederne) blev synlige efter en tid, og den anden nymodighed, der fik det løst, var plastikmalingen, = sømhovederne rustede/misfarvede ret hurtigt, så derefter måtte vi først rustbeskytte sømhovederne. Lidt OT måske.oleg sagde:
Bland det mest forvirrede tråde jeg har læst længe.
Først har TS' spørgsmål været uklart for nogle, er det, hvordan man opsætter masonite, eller hvordan man fæster en gardinstang i masonite? Jeg tolker det som det sidstnævnte spørgsmål.
Derefter ser det ud til at være total forvirring om, hvad masonite er for noget.
Er det en hardboard fremstillet ifølge mason metoden, eller er det fra varemærket masonite, eller er det fra virksomheden Masonite AB????
Yderligere en vinkel har været at komplicere det hele ved at halvhård board er blevet nævnt samt også en stikning til Huntonit er blevet fundet.
Så længe I ikke har afgjort, hvad I mener med masonite, og hvad formålet er med TS' spørgsmål, så har alle enten fejl eller ret i deres indlæg.
Min personlige definition af begrebet masonite er en hardboard gerne fremstillet ifølge Masonmetoden.
Først har TS' spørgsmål været uklart for nogle, er det, hvordan man opsætter masonite, eller hvordan man fæster en gardinstang i masonite? Jeg tolker det som det sidstnævnte spørgsmål.
Derefter ser det ud til at være total forvirring om, hvad masonite er for noget.
Er det en hardboard fremstillet ifølge mason metoden, eller er det fra varemærket masonite, eller er det fra virksomheden Masonite AB????
Yderligere en vinkel har været at komplicere det hele ved at halvhård board er blevet nævnt samt også en stikning til Huntonit er blevet fundet.
Så længe I ikke har afgjort, hvad I mener med masonite, og hvad formålet er med TS' spørgsmål, så har alle enten fejl eller ret i deres indlæg.
Min personlige definition af begrebet masonite er en hardboard gerne fremstillet ifølge Masonmetoden.
Jeg vil montere gardinbeslag på 9,6mm masonitvægge.
Jeg ved, at almindelige spax virker. Men jeg har set, at XL sælger specialskruer til andre byggeskiver. Tænkte så at høre, om I ville råbe op, hvis andre skruer er bedre end de klassiske.
punkt
Jeg ved, at almindelige spax virker. Men jeg har set, at XL sælger specialskruer til andre byggeskiver. Tænkte så at høre, om I ville råbe op, hvis andre skruer er bedre end de klassiske.
punkt
masonit hed det, da der egentlig ikke fandtes andre plader.
der findes lignende materialer og værktøj, som blev døbt efter firmaet
nu findes der så mange fabrikanter af alting, så man skal bruge korrekt navn.
virker ikke skrue. prøv med en længere. aldrig plug i træ (udover træplug så ;-))
der findes lignende materialer og værktøj, som blev døbt efter firmaet
nu findes der så mange fabrikanter af alting, så man skal bruge korrekt navn.
virker ikke skrue. prøv med en længere. aldrig plug i træ (udover træplug så ;-))
Hvad hjælper en længere skrue, hvis pladen er 1 cm tyk? Universalplug, som knitrer sammen på bagsiden, fungerer naturligvis fremragende til plademateriale.SBH sagde:masonit hed det, når det egentlig ikke fandtes andre plader.
findes lignende materialer og værktøjer, der blev navngivet efter firmaet
nu findes der så mange fabrikanter af alt, så man skal bruge det korrekte navn.
fungerer ikke skrue. prøv med en længere. aldrig plug i træ (bortset fra træplug så ;-))
Yrrol... Det fungerer godt med gipsskruer til gardinstængerne, jeg har samme plader i mit hus (10mm Masonite, Board eller hvad det nu hedder. Hvis det ikke holder godt, kan du jo bruge plugs ligesom dem med gipsvægge, da det kun er materialet, der adskiller sig.
20 indlæg for at skrue en gardinstang op....
Jeg stemmer for gennemgående bolt og møtrik, brug gerne vognbolt det bliver pænere. Uovertruffen uanset vægmateriale
Pl400!
Stefan o Anna sagde:
Nybegynder, forstår jeg. Kærrebolt......jo jeg bruger også det navn, mens andre bruger navne som kærreskrue!
Men kærrebolten er vel stadig en af de dårligere bolte, hvis man skal forsøge at tage den af, når den er rustet fast, de som ikke synes det, har ikke arbejdet med kærrebolte. Forklar ellers hvordan I får en kærrebolt af, hvor den sidder godt indtrukket i en anhængervognslem uden at beskadige træet..Jo, skærebrænderen fungerer, for at få møtrikken af, men i dag når vi bruger vinkelsliber, så fungerer det også.
Undskyld lidt OT, men gardinstangen er nok opskruet nu.
Hvad angår MAZONITE, kan jeg huske deres reklameskilt, hvor det blev stavet sådan. Visse husefirmaer brugte typen, disse plader i deres vægkonstruktioner, tror det var Hjältevadhuse, men i daglig tale har vi brugt navnet MAZONITE, for disse plader, måske fordi de har været brune.
Senest redigeret: