Y
Skal montere gardinbeslag på 10mm masonite plader.

Skal jeg bruge almindelige spax eller de der specialskruer, der findes til lignende plader?

Gipsskruer fungerer godt

Skruer du ca 50mm ved siden af vinduet, burde du ramme reglen, som vinduet sidder i. Prøv at banke forsigtigt med hammeren og se, om der er noget bagved, eller tag en smal søm og prøv dig frem først. Det er tretex plade, du mener, og den er helt værdiløs at skrue i. Gardinstangen vil nok løsne sig, hvis du bare skruer i den.

Y
oleg sagde:
Det er tretexplade du mener, og den er helt værdiløs at skrue i. Gardinstangen vil nok falde af, hvis du bare skruer i den.
Ved ikke hvad disse kaldes, men de havde bedre holdbarhed end de fleste andre moderne materialer, da jeg lavede en skrueprøve. Har hængt mange tunge ting på disse. Bare at jeg ved, der er kommet nogle nye skruebløsninger. Var mest nysgerrig, om nogen ville pege på en ny model eller bare gå med de gamle hæderlige. :)

Det kaldes Byggboard.

Treetex er en porøs træfiberplade tidligere brugt som vægmateriale i huse. Pladen har takket være sin porøsitet en vis isoleringsevne og blev derfor ofte brugt på indersiden af ydervægge. Pladen anvendes i dag i mindre omfang. En senere variant af treetex er asfaboard, som bruges til vindbeskyttelsesplade ved træhusbyggeri.

// Wikipedia.org

Har aldrig haft, har ikke og vil aldrig have fej! tænk på det

Y
Nu står det masonit på mine.... (og ja jeg ved at fabrikken blandt andet hed masonite)

Hursomhelst så er spørgsmålet hvilke skruer jeg skulle bruge ;)

Så er du eneste i verden som har 10mm masonite plade i verden. Gør som jeg skrev i første indlæg, så bliver det godt! Jeg har renoveret masser af gamle huse, der har treetex, så jeg ved, hvad jeg snakker om.

Y
9,6 var meget almindeligt før. Fabrikken fremstillede stadig pladerne for nogle år siden.
Da jeg talte med fabrikken (og købte nye plader derfra), beklagede de sig over, at mange butikker påstår, at pladerne ikke fremstilles længere, men det gør de. (nu er selskabet nok gået konkurs dog)

Senest redigeret:
  • Synes
remrag
  • Laddar…
Blander I ikke hardboard og fabrikken masonite AB.

Det, som i daglig tale kaldes masonite, er hardboard, som jeg tror kun kan være Max 6mm, mens masonite AB også fremstillede softboard, der er tykkere og mere porøst og minder om produktet treetex, som er en tykkere porøs byggeskive, der var meget almindelig førhen.

Men for at vende tilbage til originalspørgsmålet, så holder skiven ikke til at skrue ting op i, uden man skal ned i en lægte eller ind i plankevæggen.

• Synes
FatherMike
  • Laddar…
Y
Folk taler om porøst og ikke holdbart... men jeg testede skruv med Makita BHP440 med forskellige maksimumstrin sammen med almindelig spax tror jeg... eller gipsskruv..
.
10mm Spånpladen, tålte ikke engang trin 1 før den drejede frit.
8mm MDF-pladen, tålte trin 5 før den drejede frit.
9,2-9,8mm (kan ikke huske) masoniten, tålte trin 8-10 før den drejede frit.

Spånplade: Densitet: 630-720 kg/m3
MDF: Densitet: 740-810 kg/m3
masonit: Densitet: 900kg/m³.
Men skal rette gardinbeslagene så meget, så de rammer vinduesreglerne. Men skal man sætte gardinbeslag som de fleste mener, så føles det lidt tvivlsomt, om det bagerste rammer reglen dog.

Senest redigeret:
oleg sagde:
Då är du ända i värden som har 10mm masonite skiva i värden. Gör som jag skrev i första inlägget så blir det bra! jag har renoverat mängder med gamla hus som har treetex så jag vet vad jag snackar om
JA, og da è du den eneste i verden som ikke ved, at der findes 10mm Mazonite, og at tretex sømmes med en søm lig en papsøm, findes i forskellige længder. Når det gælder lofter, Huntonit, så skrues det fast med gipspladeskruer. Bl.a. huntonit er af 10mm mazonite.

Men modbevis mig. men man hænger ikke op gardinstang men papp-søm.

TS spørgsmål er ikke blevet besvaret endnu. Til orientering fandtes masonit i 3,2, 6,4 og 9,6 mm.

Kurtivan sagde:
TS spørgsmål er endnu ikke besvaret. Til orientering fandtes der masonit i 3,2, 6,4 og 9,6 mm.
Jo, nogle af os har foreslået gipspladeskruer, men det går fint med en anden trælskrue også. Måske mere passende med et kugleformet hoved, som ligger bedre mod beslaget. Skruens længde bør også vælges med hensyn til gardinernes vægt, = 50mm er en passende længde;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.