Er der nogen, der har nogen erfaring med at bøje træ med damp? Jeg skal gøre det i et lille projekt, jeg arbejder på, og jeg er på udkig efter nogle "do's and don'ts".

Jeg tænkte på at lave en simpel lille installation af et afløbsrør, som jeg sætter en prop i hver ende af, og så har en slange til dampindtag et eller andet sted på midten.

Hvad jeg er usikker på, er hvordan jeg får dampen ind på en enkel og praktisk måde uden at skulle lave en kompliceret konstruktion. Og hvor meget dampfløde har man brug for? Kunne man principielt bruge en simpel elkedel? En hætte med slange over elkedlen, som leder ind i afløbsrøret? Det hele skal jo ikke være nogen trykkammer direkte..

Når jeg baserede, stillede jeg et rør på en træplade med huller i, og pladen over en gryde med kogende vand. Så kan man lukke røret lidt i toppen, så dampen ikke slipper væk for hurtigt. Det fungerede fremragende. Der er en eller anden tommelfingerregel for, hvor længe en bestemt tykkelse skal dampes, men jeg husker det ikke nu. Derefter skal man arbejde hurtigt, især for tyndere stykker.
Jeg lavede den fejl at kappe træet for meget inden. Skal man få en jævnt rundet form, har man brug for lidt ekstra "håndtag" i enderne, ellers kan man ikke få til et bøjningsmoment yderst. Held og lykke!
Hans

Tommelreglen er en time per tomme tykkelse. Gælder i hvert fald bordlægning på skuder (ca. 3-4 tommer tykke planker).

For fanden, gik glip af at I havde svaret så ypperligt. :) Jo, et rør og en gryde eller elkedel bliver det. Billigt og godt.

Tiden har jeg nogenlunde styr på, 2 minutter per millimeter træ har jeg hørt, og det passer jo ret godt med en time per tomme. Derefter bliver træet ikke ødelagt af at være inde for længe, så man kan jo altid tage lidt med råge.

Tak for tipsene!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.